|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۲۹۲۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان اینکه برآورد ها حکایت از آن دارد که تولید ناخالص داخلی کشور تا ۱۵ درصد از کرونا متاثر می شود، گفت: البته سعی ما براین است که با تدابیر اندیشیده شده، این اثر را به حداقل برسانیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند با بیان این مطلب اظهار داشت: برای کمک به بخش های متأثر از بیماری کرونا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، از جمله از این مبلغ ۷۵ هزار میلیارد تومان از طریق سیستم بانکی به کسب و کار ها تسهیلات ارزان قیمت داده خواهد شد، حدود ۵۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری کمک خواهد شد و بخشی نیز برای اعتبارات هزینه ای بخش بهداشت و درمان تخصیص خواهد یافت.

وزیر اقتصاد افزود: با توجه به اثرات اقتصادی شیوع کرونا، در راستای کمک به معیشت و توان خرید مردم، ۲۳ میلیون خانوار از تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین در قالب کارت های خرید بهره مند خواهند شد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ بعد از ۱۴ سال، برای اولین بار میزان تحقق درآمد های مالیاتی از طریق مبارزه جدی با فرار مالیاتی و گسترش پایه های مالیاتی و بدون فشار آوردن بر فعالان اقتصادی خوش حساب، از ۱۰۰ درصد عبور کرد؛ البته یک سوم رشد درآمد مالیاتی کشور نیز ناشی از تحولات فناورانه در نظام‌مالیاتی است.

دژپسند با بیان اینکه در آینده نزدیک در سال جاری، سهام دولت در تعداد ۹ شرکت دولتی در رسته های انرژی (پالایشگاه و پتروشیمی)، مالی (بانک ها و بیمه ها) و صنایع فلزی و معدنی در بورس عرضه خواهند شد، تاکید کرد: در این مرحله از واگذاری، تصمیم بر این است که بصورت فراگیر این سهام‌ ها را عرضه کنیم تا همه مردم با اعمال تخفیف هایی (در مرحله اول و فقط برای یکبار) در دو گروه ۲۰ و ۲۵ درصدی با سقف خرید ۲ میلیون تومان به ازای هر نفر بتوانند سهام عرضه شده را خریداری نمایند.

وزیر اقتصادگفت: با تلاش های صورت گرفته در حوزه های مالیاتی و گمرک اقدامات خوبی در خصوص هوشمند سازی انجام شده است که ان شاالله پس از تکمیل اعلام و رونمایی خواهد شد.
وی یادآور شد: خبر خوب این است که از مکانیزاسیون به سمت هوشمندسازی در حال حرکت هستیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه شاخص بازارسرمایه صرفا منعکس کننده تحولات بازار نیست، بلکه تحولات اقتصاد کشور نیز بر آن اثر دارد، اظهار داشت: بر اساس پژوهش های مستقلی که سازمان بورس و اوراق بهادار و پژوهشکده امور اقتصادی هر یک جداگانه انجام داده اند، وجود حباب کلی در بورس تائید نشده است .

وی در بخش دیگری از این گفتگو گفت: به منظور بهبود محیط کسب و کار و در راستای ارتقای جایگاه ایران در رتبه بندی جهانی، دادگاه های تخصصی تجاری در آینده نزدیک با همکاری قوه قضاییه راه اندازی خواهد شد.

دژپسند خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۸ معادل ۲۱۶ هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیز از محل اوراق بدهی، تأمین مالی اعم از بنگاه های دولتی و خصوصی در اقتصاد کشور صورت گرفت.

وزیر اقتصاد افزود: در سالجاری نیز، تأمین مالی دولت به مبلغ ۸۲ هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق بدهی انجام خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین