|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۲۹۲۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
دولت در یکی از حساس‌ترین مراحل مدیریت منابع خود است تا به حال در خاطر ندارید که پرداخت حقوق‌ها به تاخیر بیفتد یا یارانه‌ها با تاخیر مواجه شود. وظیفه دولت این است که هنر مدیریت خود را روی مدیریت منابع و مصارف بگذارد و طرح‌های عمرانی را هم تا جایی که می‌شود آماده کند.
رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تاثیر کرونا بر کاهش درآمدهای دولت گفت: دولت در یکی از حساس‌ترین مراحل مدیریتی خود است و وظیفه خود می‌داند که هنر مدیریت خود را روی منابع و مصارف پیاده کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، محمدباقر نوبخت در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به آثار مالی و اقتصادی کرونا در کشور یادآور شد: این آثار یکی بر دولت و دیگری بر مردم و جامعه بوده است. در خصوص دولت باید عرض کنم کرونا تا الان روی منابع دولت اثرگذار بوده است. با توجه به این‌که یکی از مولفه‌های تامین منابع در بودجه سال جاری فروش نفت و فرآورده‌ها بوده و با عنایت به کاهش تقاضای جهانی و افت قیمت نفت می‌توان گفت در این زمینه به شدت بر منابع ریالی و سهم نفت اثر منفی داشته است.

وی ادامه داد: مولفه بعدی مالیات است؛ با توجه به شرایط رکودی و تصمیمی که دولت برای هماهنگی با بنگاه‌های تولیدی، مشاغل و کسب‌وکارهای خرد داشته، یک امحال سه ماهه صورت گرفت لذا ما از نظر درآمدی از محل مالیاتی با عدم تحقق مواجه شدیم و در این میان مخارج غیرقابل اجتنابی هم وجود دارد.

معاون رییس جمهور یادآور شد: در واقع این بحران نه تنها بر خزانه ما اثرگذار بوده بلکه در بخش دیگری از منابع که در قانون بودجه پیش‌بینی شده تاثیرگذار بوده است؛ ضمن این‌که باید تعهداتی مثل پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی، بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان حمایت معیشتی، ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی گندم، ۵۱۰۰ میلیارد تومان طرح تحول سلامت و ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان سهمی که باید به نهادهای حمایتی داده شود نیز محقق شود. فردا ۲۰ فروردین‌ماه باید ۴۴۰۰ میلیارد تومان برای یارانه‌ها پرداخت شود؛ ما یک پرداخت نیز در دهم فروردین‌ماه داشتیم ضمن این‌که مصرف بنزین از بیش از ۹۰ میلیون لیتر به ۴۲ میلیون لیتر در روز رسیده و آنچه از محل صرفه‌جویی بنزین می‌شد عرضه کرد با توجه به کاهش تقاضا در کشورهای همسایه مشکلات خود را دارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: دولت در یکی از حساس‌ترین مراحل مدیریت منابع خود است تا به حال در خاطر ندارید که پرداخت حقوق‌ها به تاخیر بیفتد یا یارانه‌ها با تاخیر مواجه شود. وظیفه دولت این است که هنر مدیریت خود را روی مدیریت منابع و مصارف بگذارد و طرح‌های عمرانی را هم تا جایی که می‌شود آماده کند.

نوبخت با اشاره به ضرورت حمایت‌های بهداشتی، درمانی و همچنین حمایت از کسب‌وکار مردم، اظهار کرد: ما در حوزه سلامت تلاش کردیم اعتبارات بخش سلامت را پرداخت کنیم. به خصوص که بیمه سلامت اگر تخصیص را دریافت کند می‌تواند کارانه کادر بیمارستان را پرداخت کند؛ لذا پرداخت ۱۰۰ درصد اعتبارات بیمه سلامت سیاست دولت است و امروز یا فردا ۱۰۰ درصد اعتبار حوزه ردیف‌های حوزه بهداشت و درمان تسویه می‌شود. از این جهت تا الان ۳۵۶۰ میلیارد تومان ویژه تقویت ستاد ملی، ستاد تهران بزرگ و استان‌ها به عنوان تنخواه اختصاص پیدا کرده همچنین ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر برای برخی دانشگاه‌ها که نیاز به تنخواه دارد در نظر گرفتیم و ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای تجهیزات بیمارستان‌ها جهت مقابله با کرونا، دارو، البسه، پوشاک ویژه کادر درمان، کیت‌های آزمایشگاهی و جبران کمبود درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها در ماه‌های آینده اختصاص می‌یابد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که دولت از جهت منابع در معرض آسیب سختی قرار گرفت، تاکید کرد: ما به شرکت‌های داخلی دانش‌بنیان لیست نیازهای وزارت بهداشت اعم از تجهیزات، البسه، دارو و موارد ویژه بیمارستان‌ها ارائه می‌کنیم و اگر شرکت‌های داخلی هم بتوانند آن را تامین کنند یک سنت هم از خارج وارد نمی‌کنیم. همچنین یک میلیارد یورو برای وزارت بهداشت در ماه‌های آینده جهت مقابله و مدیریت بیماری کرونا اختصاص خواهد یافت.

نوبخت همچنین گفت: دولت با همه سختی‌ها خود را موظف کرد که جامعه هدف را شناسایی و در حد مقدور به آنها کمک کند اولین شناسایی سه میلیون نفر کسانی بودند که حقوق ثابت و مالکیت نداشتند که به این افراد (حدود سه میلیون نفر) از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در اسفندماه پرداخت کردیم و یک بسته هم در چند روز آینده پرداخت خواهد شد. گروه دوم کسانی هستند که درآمد فصلی یا روزمزد داشتند و حدود چهار میلیون نفر هستند که برای اینها در کارت یارانه‌شان یک تا دو میلیون تومان شارژ می‌کنیم و با تنفس چند ماهه طی دو سال آن را از یارانه‌شان کسر خواهیم کرد که هشت درصد سود تسهیلات آن را سازمان برنامه و بودجه به عهده خواهد گرفت. همچنین مقرر شد برای ۷۸ میلیون نفر در صورت تقاضا در کارت خریدشان یک میلیون تومان با سود ۱۲ درصد شارژ کنیم.

وی همچنین اضافه کرد: در مورد کسبه و بنگاه‌ها نیز ممکن است اگر حمایتی صورت نگیرد کارگران‌شان را اخراج کنند لذا مقرر شد ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از تولید اختصاص داده شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پایان اضافه کرد: دولت در حال مدیریت است که خودش به تعهداتی که به کارگران و کارمندان دارد عمل کند و طرح‌های عمرانی را سرپا نگه دارد چرا که در غیر این صورت برخی مشاغل از دست خواهند رفت. امیدواریم که بتوانیم با کمک هم از این دوره سخت عبور کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین