|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۲۹۲۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
تولیدکنندگان نفت با کاهش عمده هزینه روی تولید جدید، به این وضعیت واکنش نشان داده اند و کاهش اولیه هزینه ها از ۲۰ تا ۳۵ درصد نسبت به هزینه ای که برای سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده بود، متغیر بوده است.
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارشی هشدار داد که بحران جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا در سراسر زنجیره تامین جهانی نفت ملموس خواهد شد و در سایر بخشهای انرژی انعکاس پیدا می کند.

به گزارش ایسنا، قیمتهای نفت از زمان شیوع ویروس کرونا که مصرف جهانی سوخت را به میزان چشمگیری کاهش داده و همچنین به دلیل شوک عرضه پس از پایان توافق محدودیت عرضه تولیدکنندگان اوپک و روسیه، سقوط کرده است.

قیمت نفت خام در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ با ۷۰ درصد کاهش، بزرگترین سقوط سه ماهه در تاریخ را رقم زد و در مارس حدود ۵۵ درصد کاهش داشت که کاهش ماهانه کم سابقه ای بود. قیمتها دوشنبه هفته جاری به پایین‌ترین حد از سال ۲۰۰۲ سقوط کردند.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، قیمت حدود پنج میلیون بشکه نفت که روزانه در جهان تولید می شود کفاف هزینه های استخراج را نمی دهد.

قیمت نفت برای تولیدکنندگان غرب کانادا تک رقمی شده و قیمتهای منفی در بخشهایی از آمریکای شمالی برای برخی از گریدهای نفتی دیگر مشاهده می شود.

تولیدکنندگان نفت با کاهش عمده هزینه روی تولید جدید، به این وضعیت واکنش نشان داده اند و کاهش اولیه هزینه ها از ۲۰ تا ۳۵ درصد نسبت به هزینه ای که برای سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده بود، متغیر بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش از این برآورد کرده بود که درآمد برخی از کشورهای تولیدکننده نفت در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۵۰ تا ۸۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد اما با توجه به گستردگی میزان شوک تقاضا، کاهش درآمد ممکن است بسیار بالاتر باشد.

بسیاری از غولهای نفتی وضعیت داراییهای خود را مورد ارزیابی قرار می دهند و ممکن است موج دیگری از تعطیلی پالایشگاه در راه باشد.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به تبعات ریزش قیمت نفت روی سایر بخشهای انرژی هشدار داد و خاطرنشان کرد یک دوره طولانی قیمتهای پایین نفت ممکن است روی چشم انداز گذر به انرژیهای پاک مانند گاز طبیعی تاثیر بگذارد. نفت ۲۵ دلار در هر بشکه باعث خواهد شد برخی از صادرکنندگان گاز نتوانند هزینه های عملیاتی خود را پوشش دهند. وضعیت قیمتها در بازار محموله های تک گاز هم تعریف چندانی ندارد و هیچ امیدی فراهم نمی کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین