|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۲۹۲۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۰
جنگ سالاران نشسته بر کرسی دیپلماسی آمریکا حالا در تدارک یک جنگ جدید در عراق هستند، در منطقه ای که ده ها پایگاه نظامی این کشور، با بروز یک درگیری غیر قابل کنترل، هدف نیروهای مقاومت قرار خواهند داشت، اما این همه ماجرا نیست.

با انتشار گزارشی که نیویورک تایمز مبنی بر برنامه کاخ سفید برای یک جنگ ویرانگر علیه کتائب حزب الله در روز جمعه فاش ساخت، حالا گمانه زنی هایی شکل گرفته است که بخشی از آن به اظهارات و مواضع طرف های مختلف و بخشی دیگر به نقل و انتقالات نظامی آمریکایی ها در عراق بر می گردد.

نبرد با کتائب حزب الله

جنگ با کتائب حزب الله و اساسا الحشدالشعبی یک جنگ ساده و کلاسیک نخواهد بود که آمریکایی ها بتوانند به راحتی با عملیات هلی بورن، موشک یا بمباران های بی وقفه، کار را به پایان برسانند.

این مساله را ژنرال «رابرت پی. رایت» فرمانده نظامیان آمریکایی در عراق بهتر از جنگ طلبان کاخ سفید بخصوص مایک پمپئو می فهمد که به سرعت در برابر طرح ساکنان کاخ سفید، برغم ریسک بالای برکناری از سمتش، واکنش نشان داده و حتی نامه نگاری می کند و از یک جنگ غیر قابل پیش بینی، به آنان هشدار می دهد.

فعلا ترامپ با این طرح مخالفت کرده، اما نتوانست جلوی طراحی و برنامه ریزی نقشه عملیات علیه کتائب حزب الله را بگیرد و به همین دلیل دستور تهیه نقشه عملیات را صادر کردند.

نبرد کرونا

منادیان جنگ در کاخ سفید، در شرایطی ترامپ و در حقیقت آمریکا را به سمت باتلاق می کشند که ویروس کرونا در حال ایجاد تغییرات بنیادین در کلیه حوزه های اقتصاد، فرهنگ، بهداشت، سیاست و حتی ژئوپلتیک در جهان است.

شیوع این بیماری در آمریکا بخاطر اینکه هنوز اوج آن در این کشور فرا نرسیده، اقتصاد آمریکا را در وضعیت هشدار قرار داده است و شاهد بودیم که در اولین واکنش های اجتماعی هزاران فروشگاه و مرکز فروش مواد غذایی و بهداشتی توسط شهروندان آمریکایی غارت شد.

 حالا با توجه به موفقیت های چین که بزودی با قدرت وارد عرصه بازار جهانی خواهد شد، وضعیت دلار آمریکا هم که به عنوان ابزار سیاست خارجی و اعمال تحریم های غیرقانونی بکار گرفته می شود، در معرض سقوط و فروپاشی جهانی قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که با سیاست های جهانی ترامپ و تیم تندرواش، حتی متحدان سنتی در پایتخت های اروپایی را نیز از دست خواهد داد و همین امر به  فروپاشی تشکیلات نظامی این کشور کمک خواهد کرد.

این موارد را به شیوع طوفانی کرونا در منطقه از ترکیه تا حوزه خلیج فارس در نظر بگیریم که چند هزار آمریکایی نظامی در ده ها پایگاه در این منطقه مستقر هستند و هیچ حاشیه امنیتی در برابر این ویروس ندارند.

آمریکایی ها برای نجات ارتش و اقتصاد خود چاره ای ندارند جز ترک فوری منطقه، بویژه تخلیه پایگاه های نظامی در خاک عراق که نه از دسترس نیروهای مقاومت دور است و نه از کرونا در امان!

با این شرایط، وقوع یک جنگ بی نتیجه برای آمریکایی ها در عراق، زمینه فروپاشی ارتش آمریکا را مهیا خواهد کرد یا کرونا؟ ؛ شاید تواما با هم!


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین