|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۲۹۲۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
مدیر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات اعلام کرد که برای مرحله اول مبارزه با آفت ملخ  ۲۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است.

سعید معین که به فارس سفر کرده بود در جلسه بررسی وضعیت آ،ات و بیماری‌های گیاهی این استان، گفت: از کل ۲۰ میلیارد تومان تخصیصی، حدود ۱۷ میلیارد تومان به استان های درگیر و حدود ۲ میلیارد تومان به شرکت خدمات ویژه به منظور سمپاشی هوایی در شرایط مورد نیاز اختصاص یافت و یک میلیارد تومان نیز به صورت متمرکز هزینه خرید سم، سم پاش و سایر موارد شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی فارس، معین گفت: با نظر مساعدی که در هیئت دولت وجود دارد و پیگیری هایی که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی دارند، امیدواریم بخش دیگری از اعتبارات درخواستی در فروردین ماه تامین شود.

به گفته وی؛ بر اساس تفاهم نامه مبادله شده بین رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با نماینده سازمان خواربار جهانی (فائو) در ایران  مقرر شده است مبارزه با ملخ در قالب طرح "تی سی پی" اجرایی و بر این اساس در مرحله ابتدایی حدود ۳۰۰ هزار دلار امکانات در اختیار کشور ما قرار گیرد.

معین با بیان اینکه پیش بینی می شود تعداد زیادی دسته های ملخ از شرق آفریقا، شبه جزیره عربستان، کویت، امارات، قطر، بحرین و عمان وارد کشور شوند، تصریح کرد: احتمال مبارزه در سطح بیش از یک میلیون هکتار وجود دارد از این رو آمادگی های لازم برای مبارزه با این آفت در سطح ملی انجام شده است.

این مقام مسئول افزود: تا این تاریخ استان های خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان درگیر این آفت هستند و تاکنون سطحی بیش از ۵۰۰ هزار هکتار پایش و در بیش از ۴۰ هزار هکتار با این آفت مبارزه شده است.

وی اظهار کرد: استان هرمزگان با حدود ۱۹ هزار هکتار بیشترین سطح مبارزه را در کشور دارد و بعد از آن به ترتیب استان های خوزستان، فارس و بوشهر از سطوح مبارزه بالاتری برخوردار هستند.

مدیر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات یادآور شد: سال گذشته استان‌های ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی درگیر حمله ملخ صحرایی و مبارزه با این آفت بودند.

جمعیت ملخ امسال 20 برابر سال گذشته است

رئیس گروه برنامه ریزی و مبارزه با ملخ صحرایی سازمان حفظ نباتات نیز گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی کشور و فائو، جمعیت ملخ صحرایی در کشور ما در سال جاری حداقل تا بیست برابر سال گذشته افزایش پیدا می کند.

علی بابعلی با بیان اینکه امسال میلیاردها ملخ صحرایی به کشور ما هجوم می آورند، ابراز کرد: سال گذشته در مجموع حدود 175 دسته پروازی در ایران ثبت شد اما از ابتدای اسفند تاکنون یک صد ریزش در استان های جنوبی شاهد بوده‌ایم.

به گفته وی؛ تاکنون جنوب فارس، بوشهر، خوزستان و شرق هرمزگان درگیر ملخ صحرایی است، اگرچه به دلیل پایین بودن دما و هوای ابری در روزهای اول فروردین کمتر با این آفت مواجه بودیم اما در حال حاضر منتظرظهور پوره ها و ریزش های جدید از کشورهای عربستان، عمان و کویت هستیم.

بابعلی با بیان اینکه جمعیت میلیاردی ملخ ما را ناگزیر به مبارزه شیمایی کرده است، افزود: تمهیدات لازم به منظور مبارزه با این اندیشیده شده و به نظر می رسد مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

او می گوید: بر اساس پیش بینی ها در سال جاری بیش از یک میلیون هکتار از سطوح کشور نیاز به مبارزه با ملخ صحرایی دارد و در حال حاضر در سطح 42 هزار هکتار مبارزه انجام شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بر اثرتغییرات اقلیمی و افزایش زاد و ولد ملخ صحرایی، این آفت از فاز انفرادی تبدیل به فاز مهاجر شد، افزود: به دلیل خشک شدن مناطق سبز در کشورهای یمن عمان و عربستان وسبز بودن ایران اوایل بهمن ماه سال گذشته این آفت به کشور ما وارد شد.

بابعلی با بیان اینکه طول زندگی هر ملخ حدود 2.5 ماه است که در این مدت حدود 250 تخم می گذارد، یادآورشد: ملخ ها در حالت تجمعی تمایل به پروازهای طولانی مدت دارند و حداقل صد متر ارتفاع می گیرند و با نیروی باد جابجا می شوند بنابراین اگر در طول یک روز بتواند دوازده ساعت پرواز کنند و سرعت وزش باد هم مثلا 20 کیلومتر در ساعت باشد  حدود 300 کیلومتر می توانند در طول روز جابه جا شوند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین