|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۲۹۰۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۹
در اتاق باز می‌شود، با چشمانی خمار و خواب آلود به راهرو نگاه می‌کنم. سروصدای غیرطبیعی راهرو را فرا گرفته، هاج و واج از یکی می‌پرسم چه خبر شده و از میان توضیحات مقطع بچه ها از تعطیلی یکدفعه ای دانشگاه باخبر می شوم. گویی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در خوابگاه های دانشجویی این تصمیم گرفته شده است.

در اتاق باز می‌شود، با چشمانی خمار و خواب آلود به راهرو نگاه می‌کنم. سروصدای غیرطبیعی راهرو را فرا گرفته، هاج و واج از یکی می‌پرسم چه خبر شده و از میان توضیحات مقطع بچه ها از  تعطیلی یکدفعه ای دانشگاه باخبر می شوم. گویی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در خوابگاه های دانشجویی این تصمیم گرفته شده است.

مشکل اما زمانی آغاز می‌شود که به می‌گویند باید همین امروز و طی چند ساعت آینده خوابگاه را تخلیه کنیم! با صدایی نگران از اولین کسی که می‌بینم سوال می‌کنم: داداش باید همین امشب تخلیه کنیم؟

- انگار !

و صدای سرپرست خوابگاه از بلندگو شنیده می شود که می گوید: دانشجویان محترم لطفا هرچه سریعتر نسبت به تخلیه خوابگاه اقدام فرمایید.

برای کسانی که در شهرهای نزدیک زندگی می‌کنند مشکلی وجود ندارد، زیرا اکثر ایشان اصلا از تعطیلات آخر هفته بازنگشته‌اند و باقی نیز با خودروهای سواری خیلی راحت راهی خانه و کاشانه خود می‌شوند.

ولی برای اکثریت جمعیت این خوابگاه برگشتن فوری به خانه «ماموریت غیرممکن» است. جمع کردن وسایل، بلیط اتوبوس و کلی کار ناتمام در این شهر؛ هزار مشکل پیش روی دانشجویان آواره است.

هرگوشه افرادی دیده می‌شوند که موبایل چسبیده به گوششان است و از رفقای خود تقاضای جایی برای سر کردن شب می کنند؛ خیلی‌ها نیز حسرت می‌خورند که چرا دوستان بومی زیادی در این شهر پیدا نکرده‌اند و اکنون جز پارک گزینه‌ای برای شب خوابیدن روی میزشان نیست.

این وضعیت بیش از همه برای آن دسته از دانشجویان مشکل آفریده که در این شهر کار پاره وقت دارند و بدون خوابگاه دانشگاه نمی دانند با شغل‌شان چه کنند. حقیقتا باید از مسئولان پرسید آیا واقعا این سرعت در تخلیه خوابگاه لازم بود؟

این یادداشتی است که یکی از دانشجویان خوابگاهی امشب برای ایسنا فرستاده است.

با ورود کرونا به اراک، اقدامات بسیاری برای جلوگیری از شیوع آن انجام شد و مسئولان استان در جلسات متعدد به دنبال ساماندهی وضعیت اراک و استان در این خصوص بودند بویژه اینکه شیوع این بیماری با ایام انتخابات نیز همراه شد و شرایط را برای آنان سخت تر هم کرد.

امروز پس از افزایش افراد مشکوک به این بیماری و فوت یک نفر در اراک که نتایج آزمایشش در خصوص ابتلا به کرونا مثبت اعلام شد، در جلسه پدافند زیستی استان تصمیم به تعطیلی یک هفته ای مدارس و دانشگاه های استان گرفته شد تا از شیوع این بیماری در محیط های آموزشی جلوگیری شود ولی اینکار مشکلات زیادی را برای دانشجویان خوابگاهی ایجاد کرده است و آنها نمی توانند به این سرعت وسیله نقلیه و بلیط جور کرده و راهی شهرهایشان شوند.

از طرفی مسئولان بعضی خوابگاه ها دانشجویان را در تنگنا قرار داده و از آنان خواسته اند تا به سرعت و همین امشب و یا در بهترین صورت تا ساعت 8 صبح فردا خوابگاه ها را تخلیه کنند و از عصر امروز تماس های دانشجویان خوابگاهی با خبرنگاران ایسنا آغاز شد تا مشکل رفع شود.

تماس ایسنا با دکتر بهرامی معاون دانشجویی دانشگاه اراک موجب شد که این موضوع توسط او پیگیری و از آوارگی شبانگاهی دانشجویان خوابگاهی جلوگیری شود.

دکتر بهرامی همچنین به ایسنا اطمینان داد که دانشجویان فرصت خواهند داشت که فردا برای تهیه بلیط اقدام کرده و سپس راهی استان هایشان شوند.

اما با توجه به اینکه این مشکل در دیگر خوابگاه ها بویژه خوابگاه های خصوصی نیز وجود داشت، ایسنا اقدام به پیگیری این امر از طریق استانداری کرد و احمد سجادی مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی در پاسخ به تماس ایسنا این موضوع را پیگیری کرد تا دانشجویان دیگر خوابگاه ها امشب را در خیابان ها آواره نشوند.

سجادی همچنان پیگیر رفع این مشکل است، اما در نهایت آنچه اهمیت دارد اینست که این بچه ها فردا هم نمی توانند راهی برای رفتن به شهرهایشان پیدا کنند چراکه اتوبوس به اندازه کافی برای انتقال اینهمه دانشجوی خوابگاهی وجود ندارد و آنها دوباره به مشکل برخواهند خورد. در واقع در کنار اخذ چنین تصمیمی باید فکری برای انتقال دانشجویان خوابگاهی به شهرهایشان می شد، چرا که تخلیه همزمان تمامی خوابگاه ها تعداد زیادی از دانشجویان را راهی پایانه های حمل و نقل می کند و انتظار می رود که این مسئله نیز همین امشب تعیین تکلیف شود.

بدنبال پیگیری ایسنا سجادی ضمن تقبیح اقدام خوابگاه های یاد شده، به ایسنا گفت: در جلسه کارگروه پدافند زیستی استان مرکزی که امروز به ریاست استاندار مرکزی برگزار شد، مقرر شد به لحاظ پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تمام مدارس، دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی تا پایان هفته جاری تعطیل اعلام شوند.

وی تاکید کرد: در این مصوبه هیچ ضرب الاجلی برای تخلیه خوابگاه های دانشجویی از سوی دانشجویان مشخص نشده است، بلکه دانشگاه ها باید با دانشجویان همکاری کامل داشته باشند تا با توجه به محدودیت وضعیت حمل و نقل عمومی به سایر استان های کشور، دانشجویان بتوانند در آرامش کامل خوابگاه های محل سکونت خود را ترک کنند.

وی افزود: این موضوع در اسرع وقت به تمام دانشگاه های استان ابلاغ می شود و تاکید می کنم که هیچ دانشگاهی حق ندارد ضرب الاجلی را برای خروج دانشجویان از خوابگاه مشخص کند.

سجادی همچنین در کانال اطلاع رسانی اش نیز موضوع را مطرح و تاکید کرد که "تخلیه شبانگاهی خوابگاه ها به هیچ عنوان از سوی هیچ دانشگاهی پذیرفته نیست و با توجه به محدودیت احتمالی در وجود وسائط مسافربری با توجه به تعطیلی همزمان، دانشگاهها موظف به همراهی با دانشجویان  هستند" .

براساس این گزارش، قطعا این مسئله باید همین امشب به خوابگاه ها و مسئولان دانشگاه ابلاغ شود چرا که خوابگاه ها نهایتا تا فردا صبح برای تخلیه خوابگاه به دانشجویانی که بلیط پیدا نکرده اند فرصت تخلبه خوابگاه دادند اند. ایسنا این مسئله را پیگیری خواهد کرد چراکه آوارگی این دانشجویان بویژه دانشجویان دختر در این ساعات از شب و حتی فردا امری غیرقابل قبول است. اقدامی که قرار است مشکلی را رفع کند و مشکل دیگری می آفریند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین