|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۲۸۹۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
«برهم صالح» رییس جمهوری عراق 12 بهمن جاری محمد توفیق علاوی را به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید این کشور کرده است.
«حنین قدو» از فراکسیون الفتح (نزدیک به الحشد الشعبی) در پارلمان عراق گفت: «محمد توفیق علاوی» نخست وزیر مکلف از ماندن و ابقای الحشد الشعبی حمایت می کند.

این نماینده پارلمان عراق امروز (پنجشنبه) در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا خاطر نشان کرد: هرچند علاوی تاکنون موضع روشن خود را در خصوص الحشد الشعبی بیان نکرده، اما اطمینان داریم که وی با ماندن این نیروی داوطلب مردمی موافق است.

وی همچنین اخبار مربوط به احتمال سلب اعتماد فراکسیون «سائرون» (مورد حمایت مقتدا صدر) از دولت علاوی را شایعه دانست و بیان داشت: در این مرحله به مصلحت عراق نیست که از نخست وزیر جدید سلب اعتماد شود.

قدو افزود: فراکسیون های شیعه در پارلمان عراق عموما به صورت مشروط از نخست وزیری محمد توفیق علاوی حمایت کرده اند.

این نماینده پارلمان عراق ادامه داد: مهمترین این شروط، اخراج نیروهای آمریکایی از کشور، حفاظت و تقویت الحشد الشعبی، اجرای توافقنامه اقتصادی با چین، ارتقا خدمات رسانی به شهروندان و رسیدگی و اجرای مطالبات برحق تظاهرکنندگان مسالمت آمیز است.

وی همچنین فاش ساخت که برخی از احزاب کرد و برخی از رهبران سیاسی اهل سنت در حال حاضر علاوی را در تشکیل کابینه اش زیر فشار گذاشته اند.

برخی از نمایندگان پارلمان عراق پیشتر گفته بودند که علاوی به احتمال زیاد یکشنبه آینده کابینه خود را به پارلمان معرفی خواهدکرد.

 شنیده ها حاکی از آن است که احتمالا علاوی کل اعضای کابینه را به پارلمان معرفی نکند، بلکه بیش از نیمی از اعضای کابینه خود را معرفی نماید.

«برهم صالح» رییس جمهوری عراق 12 بهمن جاری محمد توفیق علاوی را به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید این کشور کرده است.

علاوی حسب قانون اساسی یک ماه فرصت دارد که کابینه خود را تشکیل داده و با گرفتن رای اعتماد از پارلمان عراق، عملا جایگزین «عادل عبدالمهدی» در پست نخست وزیری عراق شود.

علاوی در یک بازه زمانی که پیش بینی شده از یکسال تجاوز نخواهد کرد،  موطف است که زمینه را در عراق برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی فراهم کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین