|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۲۸۹۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
پارلمان فنلاند نخستین کشور جهان است که در سال 1906حق رأی زنان را تصویب کرد.

به گزارش فنلاند نیوز، در سال 1906 مجلس ملی فنلاند (Eduskunta  )، اولین پارلمان جهان بود که برابری کامل جنسیتی اتخاذ کرد و بر اساس این قانون زنان نه‌تنها مانند مردان حق رأی داشتند بلکه مجوز شرکت در انتخابات نیز دریافت کردند.

پارلمان فنلاند به مناسبت 100سالگی این قانون، مراسمی در سال 2006 و2007 برگزار کرد و علت اینکه این سالگرد در دو سال متفاوت برگزار شد، تصویب حق رأی یکسان و جهانی در سال 1906 و برگزاری اولین انتخابات پارلمان بر اساس قانون جدید در سال 1907 بود.

در این زمان فنلاند هنوز بخشی از قلمرو بزرگ امپراتوری روسیه بود و 10 سال بعد یعنی در سال 1917، به کشور مستقلی تبدیل شد. این کشور شاهد دو جنگ جهانی، جنگ سرد و همچنین عضویت اتحادیه اروپا بود.

در حال حاضر، وظایف سازمان‌های ایالتی و تقسیم قدرت آنها تغییر کرده است، اما سیستم نمایندگی مجلس آن‌که بیش از 110 سال قدمت دارد، در تمام این دوره‌ها ثابت بوده است. پارلمان فنلاند، مظهر آرمان دموکراتیک فنلاند است.

اصلاحات مجلس تحول بزرگی در زندگی سیاسی افراد ایجاد کرد و برای نخستین بار حق رأی افزایش یافت و همه شهروندان بالغ کشور فنلاند، بدون در نظر گرفتن جنسیت، طبقه اجتماعی، ثروت یا موقعیت در این مراسم شرکت کردند. با این اصلاحیه تعداد افراد دارای حق رأی 10 برابر افزایش یافتند.

در مجمع قانون‌گذاری پیشین فنلاند ، زنان هیچ حق سیاسی نداشتند و فنلاند اولین کشور در اروپا بود که اجازه رأی جهانی و برابر داد. همه زنان بالغ واجد شرایط می‌توانستند به‌عنوان کاندیدا در انتخابات ملی فنلاند شرکت کنند.

اختیارات کشور فنلاند به نمایندگان پارلمان واگذارشده است. پارلمان، قانون فنلاند را تصویب می‌کند و در مورد موضوعاتی مانند بودجه دولت تصمیم می‌گیرد و معاهده‌های بین‌المللی را تصویب می‌کند.

اگرچه تغییراتی در نحوه نامزدی نامزدها، در دوره‌های قانون‌گذاری و روش‌های رأی‌گیری ایجادشده است اما سیستم پارلمانی هنوز هم به‌طور گسترده‌ای با رعایت اصول تصویب‌شده 110 سال پیش عمل می‌کند.

مجلس فنلاند

مجلس فنلاند شامل 200 کرسی است  و انتخابات پارلمانی این 200 کرسی هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود و سال 2019 سال انتخابات این پارلمان بود.

رئیس‌جمهور فنلاند که رئیس دولت است، هر 6 سال یک‌بار، شوراهای محلی هر 4 سال یک‌بار و اعضای پارلمان اروپا هر 5 سال یک‌بار انتخاب می‌شوند. این بدان معناست که ممکن است هرسال در فنلاند انتخابات برگزار شود (به‌عنوان‌مثال: انتخابات شورای محلی در سال 2017، انتخابات ریاست جمهوری در سال 2018، انتخابات پارلمانی در 2019 و انتخابات پارلمان اروپا در سال 2019).

در حال حاضر 9 حزب در پارلمان وجود دارند که شامل حزب سوسیال دموکرات (40 نماینده)، حزب "فنلاندی" ( 39 نماینده)، حزب ائتلاف ملی (38 نماینده) ، حزب مرکزی (31نماینده) ، حزب سبز (20نماینده)، ائتلاف چپ ( 16نماینده)، حزب مردم سوئد (10 نفر که یک نفر از آنان نماینده جزایر نیمه خودمختار الند است) ، دموکرات‌های مسیحی (5 نماینده) و جنبش کنونی (یک نماینده) هستند.

یکی از ویژگی‌های وضعیت چندحزبی این است که هیچ حزب واحدی به‌احتمال‌زیاد نمی‌تواند اکثریت مطلق را در انتخابات مجلس کسب کند، بنابراین کشور به‌طور هماهنگ دارای دولت ائتلافی است که از اعتماد مجلس برخوردار است. دولت معمولا به ریاست رهبر بزرگترین حزب پارلمان که به‌عنوان نخست‌وزیر فعالیت می‌کند ، اداره می‌شود. نخست‌وزیر فعلی سانا مارین، از حزب سوسیال دموکرات است. حزب مرکزی، سبزها، اتحاد چپ و حزب مردم سوئد اعضاء دیگر دولت مارین را تشکیل می‌دهند.

احزاب و انجمن‌های حوزه انتخاباتی متشکل از حداقل 100 نفر است و در هر حوزه انتخاباتی نامزدی 13 نفر آنان تصویب‌شده است.

اعضاء پارلمان از هر حوزه انتخاباتی متناسب با جمعیت آن انتخاب می‌شوند، به‌طور متوسط تقریبا یک نفر، نماینده هر 26000 نفر است.

بزرگترین و پرجمعیت‌ترین حوزه انتخاباتی اوسیما است که شامل شهرداری‌های اطراف پایتخت، هلسینکی است. در انتخابات گذشته 36 نماینده مجلس انتخاب شدند. کوچکترین حوزه انتخاباتی نیز الند، مجمع‌الجزایر نیمه خودمختار در دریای بالتیک است که یک نماینده به مجلس اعزام می‌کند. توزیع نمایندگان مجلس در بین حوزه‌های انتخاباتی با تغییر جمعیت متفاوت است. حداکثر تعداد کاندیدایی هر حزب یا اتحادیه حوزه انتخاباتی، برابر با تعداد نمایندگان مجلسی است که از آن منطقه انتخاب می‌شوند.

احزاب متناسب با تعداد کرسی‌های خود در پارلمان، از خزانه عمومی یارانه دریافت می‌کنند. آنان برای پرداخت هزینه‌های انتخاباتی خود از این پول استفاده می‌کنند.

تبلیغات انتخابات آینده در آگهی‌های خیابانی، روزنامه‌ها، رادیو، تلویزیون و رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. رأی‌دهندگان به‌طور فعال بحث‌های انتخاباتی رهبران حزب را دنبال می‌کنند و از دستگاه‌های انتخاباتی مبتنی بر اینترنت برای جستجوی نامزدهای مناسب استفاده می‌کنند.

بااین‌حال، مبارزات انتخاباتی فنلاند در مقایسه با سایر کشورها تا حدودی محدود است. جلسات عمومی گسترده و صف‌آرایی‌های انتخاباتی آنان نادر است.


 

روز انتخابات

روز انتخابات همیشه روز یکشنبه است و مراکز رأی‌گیری از 9 صبح تا 8 بعدازظهر پذیرای عموم هستند. رأی‌گیری پیش از انتخابات، ویژگی مهم سیستم‌های انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری فنلاند را تشکیل می‌دهد. این روش به رأی‌دهندگان اجازه می‌دهد در یک دوره معین قبل از روز واقعی رأی‌گیری، رأی خود را به صندوق آرا بیندازند.  در این زمان، دفاتر پست به عنوان محل‌های رأی‌گیری در خدمت عموم هستند. نام هر شهروندی که تا روز انتخابات به سن 18 سالگی رسیده باشد، به‌طور خودکار در ثبت‌نام انتخابات ثبت می‌شود. روش‌هایی اتخاذشده تا افراد معلول یا بستری در بیمارستان نیز بتوانند در رأی‌گیری شرکت کنند.

به هرکسی که دارای حق رأی باشد، اطلاعیه‌ای درباره مکان محل رأی‌گیری ارسال می‌شود. مراکز رأی‌گیری معمولا مدارس یا کتابخانه‌های عمومی است تا رأی‌دهندگان برای رأی دادن مجبور نباشند از محل زندگی خود خیلی دور شوند. رأی‌گیری با رأی مخفی انجام می‌شود و شناسه هر رأی‌دهنده مخصوص خودش است.

کمیته‌های انتخاباتی محلی که توسط شوراهای محلی انتخاب می‌شوند و مسؤول برگزاری انتخابات هستند، شمارش اولیه آرا را در محل رأی‌گیری انجام می‌دهند.

نتایج انتخابات معمولا یک ساعت پس از بسته شدن مراکز رأی‌گیری مشخص می‌شود.

نتایج آرا با استفاده از سیستم d'Hondt مشخص می‌شوند.

تصویب قوانین

مهمترین کار مجلس تصویب قوانین است. لوایح معمولا به‌عنوان پیشنهاد دولت یا به‌ندرت به‌عنوان لایحه اعضاء به مجلس ارائه می‌شود. ابتدا بحث اولیه درباره پیشنهاد دولت در جلسه علنی برگزار می‌شود و پس‌ازآن برای بررسی بیشتر به یک یا چند کمیته منتقل می‌شود.

مجلس دارای 14 کمیته دائمی ویژه است که در زمینه‌های مختلف سیاست‌گذاری فعالیت دارند و می‌توانند در یک پیشنهاد مقننه تغییراتی ایجاد کنند یا آن را به‌طور کامل رد کنند. بنابراین اعضاء کمیته بیشترین تأثیر بر روی نمایندگان را اعمال می‌کنند.

پس از مرحله کمیته، این پیشنهاد در دو جلسه علنی مجلس که در آن خواندن اول و دوم نام دارد، ارائه می‌شود. در اولین جلسه این لایحه ابتدا به‌صورت کلی و سپس به‌تفصیل موردبحث قرار می‌گیرد.

در خواندن دوم، این پیشنهاد یا تایید شده یا رد می‌شود. رسیدگی بیشتر به پیشنهادها در مجلس دو تا چهار ماه طول می‌کشد. البته پیشنهاد در موارد فوری طی چند روز به تصویب می‌رسد و تصویب لوایح اصلی ممکن است چندین سال طول بکشد. لوایح و ابتکارات دولت اگر در پایان دوره قانون‌گذاری تصویب نشود، از بین می‌روند.

جلسات عمومی برای عموم آزاد است و جلسات کمیته خصوصی هستند. عموم، رسانه‌ها و بازدیدکنندگان بین‌المللی می‌توانند جلسات مجلس را از بخش بازدیدکنندگان در اتاق مناظره دنبال کنند. فقط اعضاء پارلمان فنلاند مجاز به سخنرانی در مجلس هستند و مقامات رسمی، ازجمله سران کشورها، در سایر اماکن معتبر سخنرانی می‌کنند.

اخلاق کار پارلمان فنلاند باافتخار و باعزت است. مباحث عاطفی، گفتارهای تحریک‌آمیز، فریاد زدن و مواردی از این قبیل در پارلمان پسندیده نیست. افتتاح پارلمان در ابتدای فوریه یک مناسبت بزرگ است و افراد با لباس رسمی و موقر در آن حضور می‌یابند.

انتهای پیام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین