|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۲۸۹۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹
پارلمان مقدونیه شمالی به اتفاق توافق پیوستن این کشور به ناتو را تایید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، تمامی ۱۱۴ عضو پارلمان مقدونیه شمالی حاضر در پارلمان ۱۲۰ کرسی این کشور به نفع این لایحه رای دادند و کسی رای ممتنع یا منفی نداد.

استیوو پندارووسکی، رئیس جمهوری مقدونیه شمالی پیش از رای گیری به قانونگذاران گفت:‌ با پیوستن به این ائتلاف ما نه تنها به یک سازمان بین‌المللی می‌پیوندیم بلکه عضویت در قدرتمندترین ائتلاف سیاسی-نظامی یک اولویت و یک مسئولیت بزرگ است.

همچنین پرچم ناتو در یک مراسم کوتاه در مقابل ساختمان پارلمان به اهتزاز درآورده شد.

جلوی ورود مقدونیه شمالی به ناتو برای یک دهه بابت مناقشه بر سر نام این کشور از سوی یونان، گرفته شده بود.

اما آتن مخالفت خود را پس از تغییر نام مقدونیه به جمهوری مقدونیه شمالی پس گرفت.

در همین حال، پروتکل الحاق بایستی از سوی تمامی ۲۹ کشور عضو ناتو مورد تایید قرار گیرد. اسپانیا تنها کشوری است که هنوز تاییدیه خود را اعلام نکرده و قرار است ماه آتی میلادی در پارلمان آن را به رای بگذارد.

آلبانی، به عنوان همسایه غربی مقدونیه شمالی نیز امیدوار است که مذاکرات عضویت را با اتحادیه اروپا آغاز کند؛ مذاکراتی که از سوی فرانسه و هلند در اکتبر ۲۰۱۹ متوقف شد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز ماه گذشته میلادی گفته بود، به دنبال آغاز مذاکرات الحاق آلبانی و مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپاست.

وی در نشست با ادی راما، نخست وزیر آلبانی در برلین گفته بود:‌ ما می‌خواهیم در نشست ماه مارس شورای اروپایی به توافق برای مذاکرات الحاق با آلبانی و همچنین مقدونیه شمالی دست پیدا کنیم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین