|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۳
کد خبر: ۲۸۹۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
در گفت و گو با «زهرا میرحسینی»، عضو هیات عامل و معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد آخرین وضعیت سامانه جامع بانکداری واکاوی شد.

 سامانه جامع بانکداری متمرکز یا همان Core Banking System ، خدمات بانکی است که دریک مجموعه نرم افزاری پیاده سازی شده و قابلیت ارائه خدمات به همه شعبه ها و سایر سامانه های بانک را بصورت متمرکز در هر لحظه داراست. این سامانه بیش از یک دهه است که در بانک پاسارگاد راه اندازی شده و همگام با فناوری های نوین روز دنیا در خدمت مشتریان این بانک است.



زهرا میرحسینی، عضو هیات عامل و معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد در گفت و گو با «فراز» از تاریخچه شکل گیری این سامانه تاکنون و چشم انداز آن در 10 سال آینده می گوید. به گفته میرحسینی «بانک پاسارگاد یک مگاپروژه تعریف کرده است که با انجام آن پلتفرم و زیرساختی را برای زندگی روزمره دیجیتالی در اختیار مردم قرار دهد؛ به طوری که افراد بتوانند با دریافت هر سرویس کارهای مربوط به یک شخص، یک خانواده و یک کسب و کار را همیشه همراه خود داشته باشند.» در ادامه این گفت و گو را می خوانید.

درباره نخستین گام های مجموعه بانک پاسارگاد باری راه اندازی سیستم جامع بانکداری متمرکز توضیح بفرمایید.

از ابتدای تشکیل بانک پاسارگاد یعنی سال 1384 نگاه این مجموعه بهره مندی تمام و کمال از فناوری های روز دنیا برای ارائه خدمات بانکداری بود. در آن زمان از شرکت های خصوصی که سامانه جامع بانکداری را در کشور ارائه می کردند ، گروهی از متخصصین بانک پاساگارد با ارزیابی هایی که انجام دادند درنهایت یک سامانه را انتخاب و کار خود را با همان سامانه شروع کردند.اما پس از مدتی مشخص شد این سامانه از حیث معماری و ساختاری همسو با اهداف بلند در چشم انداز بانک پاسارگاد نیست. برای همین تصمیم گرفته شد همزمان ، سامانه متمرکز بانکداری بانک پاسارگاد به شکل بومی و باتوجه به اهداف استراتژیک و نیازهای شناسایی شده ، طراحی و تولید شود. این امر مستلزم این بود که همزمان با راه اندازی شعبه ها و استفاده از سامانه موجود ، شرکتی دانش بنیان متشکل از جوانان نخبه ایرانی تاسیس شود. در واقع با یک برنامه ریزی، پروژه بزرگی برای تحقق اهداف بانک تعریف گردید و آن هم طراحی و تولید سامانه جامع بانکداری متمرکز مبتنی بر بستر فناوریی بود به نام "مبتنی بر وب”
(Web-based) ، به این معنا که هر شعبه بر بستر فناوری می تواند فعالیت خود را در معماری جدید انجام دهد.این پروژه با همت و تلاش جوانان ایرانی و با راه اندازی شرکتی به نام «فناپ» آغاز شد، بانک پاسارگاد این گونه دارای سامانه کُربنکینگ یا سیستم جامع بانکداری متمرکز بومی خود شد و از اواخر سال 88 با سامانه جدید به فعالیت خود ادامه داده است.

قابلیت ویژه سامانه جامع بانکداری متمرکز بانک پاسارگاد چیست؟

بانک پاسارگاد و «فناپ» در ادامه دستاوردهای بسیار بزرگی داشت، انعطاف پذیری سامانه بومی بانک پاسارگاد از جمله ویژگی های این سیستم است. پاسخگویی به نیازهای مختلف مشتریان طبق فناوری های روز و اعمال تغییرات لازم برای به روزرسانی این سامانه با سرعت مناسب از دیگر قابلیت های آن است.

توسعه مداوم محصولات و سیستم های جدید باتوجه به معماری سامانه از دیگر ویژگی های این سامانه جامع است؛ موبایل بانک، بانکداری مجازی یا اینترنت بانک و ده ها سیستم دیگر از آن جمله است . با این توضیح که سامانه مذکور هم اکنون به همراه سایر خدمات تعریف شده، بیش از ده ها سیستم و شاید بین 50 تا 100 زیرسیستم دارد که همگی محصولِ تولید شده توسط شرکت وابسته به بانک پاسارگاد است.

ذکر این نکته هم ضروری است که هر سیستمی دستخوش تحولات روز دنیای فناوری می شود. برای همین معماری سیستم بانکداری متمرکز بانک پاسارگاد هم از این قاعده مستثنا نبوده است،گرچه که این سامانه در زمان خودش یعنی از ابتدای کار هم از یک معماری پیشرفته برخوردار بوده است؛ اما با تحولات اخیر فناوری، گسترش ابزارهای هوشمند و طرح مباحث «بانکداری باز» و نظر به اینکه دوره مفید هر سامانه نرم افزاری حتی در بهترین شرایط حداکثر یک دوره پنج تا هفت ساله است،سامانه جامع بانک هم لازم است که باز مهندسی شود.هر چند سامانه بانک پاسارگاد در یک دوره بیش از ده سال،همچنان سامانه ای قوی است که نتیجۀ بهره مندی از یک تیم خوب توسعه دهنده و پشتیبانی مستمر و همه جانبه می باشد.

همزمان با پیشبرد این سامانه ، تاکنون چه پروژه های دیگری همسو با این سیستم برای بانک پاسارگاد تعریف شده است؟

توسعه بانکداری متمرکز بانک پاسارگاد هیچ گاه متوقف نشده است، به این معنا که شرکت «فناپ» همچنان در حال تعریف و انجام پروژه هایی با معماری جدید برای بهبود و توسعه می باشد. به عبارت دیگر، همزمان با بهبود سامانه، سرویس های مورد نیاز بانک ، در راستای اهداف تعریف شده، به روزرسانی و توسعه می یابد. همچنین پروژه های بزرگی در حال انجام است که با تحولات فناوری و زندگی دیجیتالی جامعه مطابقت داشته باشد. امروزه بانک و بانکداری مشابه گذشته نیست، بانک پاسارگاد در این زمینه هم پیشرو بوده و برای همین هم پروژه هایی را تعریف کرده تا سبک زندگی دیجیتال مردم را پشتیبانی کند، نه اینکه فقط امور بانکی را برای آن ها انجام بدهد.در نتیجه ما همچنان در حال توسعه هستیم و خواهیم بود.

تفاوت سامانه جامع بانکداری متمرکز بانک پاسارگاد با نمونه های مشابه خارجی در چیست؟

من تجربه کار و ارزیابی سامانه خارجی ها را داشته ام.ازمهم ترین نکات قابل ذکر در مورد سامانه جامع بانک پاسارگاد، بومی بودن این محصول است که توانایی اعمال تغییرات زیاد مورد نیاز جامعه بانکی کشور و بانک مرکزی که ناشی از شرایط اقتصادی کشور است را با سرعت مناسب دارد و قابلیت انعطاف سامانه در برابر تغییرات از جمله ویژگی های بارز سامانه است. به طور معمول، عملیات بانکی در سامانه های بین المللی بصورت استاندارد است. ضمن اینکه آن ها با تغییرات زیاد در عملیات بانکداری به شکل دریافت بخشنامه های مستمر مواجه نیستند.

فعالیت های بانکداری کشور در چند سال اخیر و سیاست ها و برنامه های بانک مرکزی برای نظام بانکی، موجب ایجاد تعداد زیادی سامانه‌های بین‌بانکی شده است ؛ از جمله سامانه‌های ساتنا، پایا، چکاوک، صیاد، شهاب و نهاب. سوال این است که آیا یک محصول خارجی می‌توانست این قابلیت انعطاف را برای پاسخگویی به نیازهای جامعه بانکی کشور و بانک مرکزی ، داشته باشد؟ حتی اگر این ویژگی را با افزودن زیرسیستم می داشت، کشور متحمل هزینه‌های بسیار زیادی می‌شد؛ حضور کارشناسان خارجی برای توسعه و یا برای پشتیبانی یک محصول خارجی، یعنی تحمیل هزینه‌های هنگفت ارزی . همچنین اینکه یک محصول تولید داخل و بومی است، موجب اشتغال‌ جوانان کشور شده و همزمان انعطاف لازم را در مقابل تغییرات و با سرعت مناسب فراهم نموده است و البته مطابق با نیازهای کشور توسعه هم پیدا می‌کند. این موارد از جمله مزیت‌های قابل‌توجه این سامانه است. همه این‌ها درحالی است که ما از سیستمی بهره‌مند شده‌ایم که تاکنون توانسته است در ارائه خدمات درون شعبه به مشتریان و بیرون شعبه به‌صورت غیرحضوری بسیار کارا عمل کند؛ هم از نظر سرعت هم از حیث پاسخگویی به نیازها.

بازخورد مشتریان بانک پاسارگاد در استفاده از سامانه جامع بانکداری متمرکز شما، چطور بوده است؟

طبق نظرسنجی‌های انجام شده، مشتریان ما از خدماتی که بانک پاسارگاد ارائه می‌دهد،بسیار راضی هستند. همین بستر بوده که توانسته سامانه‌ای مثل موبایل‌بانک با ویژگی‌های خاص – که آن را جزو اولین‌ها در کشور کرده- در اختیار مردم قرار بگیرد؛ مثل تشخیص‌چهره و اثر انگشت که به انتخابِ افرادِ مستقل، همیشه جزو برترین‌ها بوده است.

چشم‌انداز سامانه جامع بانکداری متمرکز بانک پاسارگاد چیست؟

هم‌اکنون درحال به روز رسانی فناوری و معماری سامانه ها هستیم تا برای 10سال آینده هم پاسخگو باشیم. توسعه و پشتیبانی سامانه جامع فعلی بانک پاسارگاد توسط شرکت «داتین»، که جزو مجموعه شرکت‌های گروه هلدینگ «فناپ» است انجام می شود و این شرکت هم‌اکنون درحال ارائه خدمات به سایرین هم می باشد. بانک پاسارگاد نیروهای متخصص جوان با توانایی بسیار بالا دارد که اهداف بزرگی را دنبال می‌کنند. از سوی دیگر، مدیران ارشد بانک هم چشم‌اندازهای بزرگی داشته و دارند. همه این‌ها موجب شده تا محصولات مختلف بانک پاسارگاد از سوی شرکت ما و همین هسته اصلی در حال سرویس‌دهی به چند بانک و موسسه اعتباری در کشور باشد. در ضمن شرکت وابسته به بانک پاسارگاد در مناقصه یک بانک بزرگ کشور و در بستر یک رقابت کاملاً حرفه‌ای و بسیار سخت برنده شده است که انشاءاله در انجام آن پروژه بزرگ هم موفق خواهد شد.

شعار و عنوان هزاره سوم در کنار بانک پاسارگاد در سیستم کاری شما چگونه تعریف و اجرا می‌شود؟

شعار «مشتری ذات بانک است» یک مفهوم بسیار بسیارعمیق است که در دل همه برنامه‌ها و همه افراد بانک پاسارگاد نهادینه شده است؛ از مدیرعامل محترم بانک گرفته تا تمامی بدنه اجرایی، چه در ستاد و چه در شعبه‌ها، پس این یک منشور است، یک اصل حرفه‌ای در بانک پاسارگاد است، یک اعتقاد، یک بینش و یک باور است که «مشتری ذات بانک است.» در نتیجه هر خدمتی و به هر شکلی از جمله استفاده از خدمات فناوری و همچنین سامانه جامع بانکداری متمرکز ما هم شامل این شعار است. سعی ما همیشه بر این بوده و هست که نیازهای مشتری را با توجه به امکانات برآورده کنیم و پاسخگوی خواسته‌های نهادهای نظارتی و قانون‌گذار هم باشیم. این سیاست و راهبرد است که پیش از اینکه مشتری چیزی را بخواهد نیازهایی را به او پیشنهاد کنیم، یا حتی نیازهای مشتری را شخصی‌سازی کنیم. بانکی که ما برای آینده پاسارگاد بعنوان بانک هزاره سوم متصور هستیم بانکی نیست که فقط چند عملیات بانکی ساده را به مشتریان ارایه کند مثلاً یک واریز و برداشت یا مبادله چک یا تسهیلات را انجام دهد. انتظاری که ما داریم این است که هر مشتری در هر شخصیت حقیقی یا حقوقی که هست، یعنی یک مشتری فردی یا یک شرکت، از صبح که بیدار می‌شود برای کسب و کارش، یا برای زندگی روزمره دیجیتالی، یک پلتفرم و زیرساختی همراه داشته باشد که بانک پاسارگاد یا مجموعه گروه مالی پاسارگاد ارایه می‌کند. به همین دلیل ما یک مگاپروژه تعریف کرده‌ایم و امیدواریم که بتوانیم در ارایه سرویس‌های موردنیاز مردم ایران نقطه عطفی باشیم، نه فقط اینکه سرویس‌های بانکی و مالی ارایه کنیم. بانک پاسارگاد می‌خواهد به بهترین نحو و در مشارکت با مردم گام بردارد و در ارایه هر سرویس مربوط به یک شخص، یک خانواده و یک کسب‌وکار همراه آن‌ها باشد.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین