|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷
کد خبر: ۲۸۸۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
اما کارمند زن شرکت هواپیمایی "ایرلاینز" عربستان که اصالتا اهل صربستان است، می‌گوید، عربستان امروزه شاهد جشنواره‌های مختلفی در سراسر کشور؛ ریاض، جده و فعالیت‌های بسیار است و ما شاهد تغییرات بزرگ در عربستان هستیم. او ادامه می‌دهد: شرکت هواپیمایی عربستان قبلا از ما می‌خواست لباس مشکی بپوشیم اما امروز پوشش‌های رنگی با مدل‌های مدرن می‌پوشیم و بدون روبند در سراسر کشور آمد و شد داریم.
 خبرنگار رژیم صهیونیستی در گزارشی از اصلاحات و غربی شدن عربستان خبر داده و در ادامه آورده است، جهان با وجود اصلاحات اخیر در این کشور، ولیعهد سعودی را رهبری دموکراتیک نمی‌داند.

 به نقل از شبکه عربی۲۱،‌ هنریکا چیمرمان، خبرنگار شبکه ۱۲ اسرائیل در گزارشی از عربستان آورده است: عربستان کم کم به سمت غرب‌گرایی پیش می‌رود و با وجودی که تا چند سال پیش جزء کشورهایی بود که درب‌هایش را به روی اسرائیلی‌ها بسته نگه‌ داشت اما من به تازگی به عربستان رفته و آن را کشوری کاملا متفاوت از گذشته دیدم.

این روزنامه‌نگار اسرائیلی می‌گوید: کسی نمی‌داند این تغییرات چشمگیر که در عربستان رخ می‌دهد به کجا خواهد رسید و اینکه آیا این تغییرات برای پوشاندن جنایت‌هایی که محمد بن سلمان،‌ ولیعهد سعودی مرتکب شده، کفایت می‌کند.

وی افزود: هنگامی که موضع سعودی‌هایی که در ریاض آنها را ملاقات کردم درباره اسرائیل جویا می‌شدم اکثر کسانی که با آنها مصاحبه کردیم، به محض شنیدن کلمه اسرائیل، صدای خود را پایین آورده و از دوربین دور می‌شدند و برخی از سعودی‌ها معتقد بودند به لطف دشمن مشترک اسرائیل و عربستان یعنی ایران و نیز سازمان‌های جهانی افراط‌گرایی اسرائیل به یک متحد طبیعی عربستان تبدیل شده است.

چیمرمان ادامه داد: با گذشت زمان، یکی از پیشگامان این ائتلاف اسرائیل و عربستان که کم کم در حال رشد است، محمد سعود، فعال جنجالی شبکه‌های اجتماعی سعودی است که به انتشار توییت‌ها و پست‌ها به زبان عبری عادت دارد و مشخص نیست که چه کسی پشت اوست اما ممکن است وی پرنده‌ای باشد که دوره جدید میان ریاض و تل‌آویو را نوید می‌دهد.

وی می‌گوید: عربستان کشور بسته و به دور از فضای بازی است که جهان با آن سر و کار دارد و تنها تا همین سه ماه پیش فقط به حجاج مسلمان اجازه می‌داد به مکه و مدینه بروند اما اخیرا این کشور به روی همه گردشگران باز شده و در همین رابطه محمد الشریف، ژنرال سعودی گفت: می‌خواهیم جهان کشورمان را ببیند، ما از مردم جهان می‌خواهیم به اینجا بیاند.

اما کارمند زن شرکت هواپیمایی "ایرلاینز" عربستان که اصالتا اهل صربستان است، می‌گوید، عربستان امروزه شاهد جشنواره‌های مختلفی در سراسر کشور؛ ریاض، جده و فعالیت‌های بسیار است و ما شاهد تغییرات بزرگ در عربستان هستیم. او ادامه می‌دهد: شرکت هواپیمایی عربستان قبلا از ما می‌خواست لباس مشکی بپوشیم اما امروز پوشش‌های رنگی با مدل‌های مدرن می‌پوشیم و بدون روبند در سراسر کشور آمد و شد داریم.

این خبرنگار اسرائیلی اضافه کرد: کسی که پشت انقلاب اجتماعی عربستان قرار دارد مرد قدرتمند بن سلمان ۳۴ سال معروف به MBS است او بر کشوری با ۳۳ میلیون جمعیت حکومت می‌کند که عمدتا روی ثروت نفتی بنا و به نخستین کشور صادر کننده طلای سیاه در جهان بدل شده است. تغییرات اجتماعی که ولیعهد آنها را انجام داده او را به شخصیتی جذاب و بسیار ارزشمند در غرب تبدیل کرده است.

وی می‌گوید: این نگاه مثبت غرب به بن سلمان در حال افزایش بود تا اینکه قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد سعودی که دوم اکتبر ۲۰۱۸ در کنسول‌گری عربستان در استانبول ترکیه کشته شد به جهانیان یادآور شد که ما در برابر رهبری دموکراتیک قرار نداریم و بعد هم با صدور گزارش‌هایی درباره هک تلفن همراه جف بزوس، میلیاردر و مالک شرکت تجاری آمازون پس از دریافت پیامی در واتس‌اپ از سوی شماره شخصی بن سلمان، یادآوری جدیدی در مورد شخصیت ولیعهد سعودی به جهانیان صورت گرفت.

چیمرمان ادامه می‌دهد: تا چند وقت پیش مشهورترین ورزش در عربستان مسابقه شترسواری بود اما در ماه‌های اخیر در ادامه تغییرات عربستان رقابت‌های فوتبال و رالی نیز برگزار می‌شود و همین مسأله به افزایش شمار گردشگران کمک کرده است.

وی در پایان گفت: عربستان برای میزبانی از لیگ اسپانیا به مدت دو سال با حضور چهار تیم مشهور این کشور یعنی بارسلونا، رئال مادرید،‌ اتلتیکو مارید و والنسیا ۱۲۰ میلیون یورو پرداخت کرد و این اقدام بخشی از کمپین عربستان برای جلب حمایت غرب از این کشور است. حتی این کشور به زنان اجازه داده این مسابقات را تماشا کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین