|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۶
کد خبر: ۲۸۸۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو با هدف برکناری قذافی حاکم وقت این کشور، تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیاری را شاهد بود.
  وزیر امورخارجه ترکیه روز پنجشنبه هرگونه اعزام نیروی نظامی به لیبی را رد و اما اعلام کرد که آنکارا گردان نظامی به لیبی نفرستاد بلکه نیروهای این کشور مستشار نظامی هستند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، چاووش اوغلو تأکید کرد که طرفین درگیری در لیبی باید به توافق آتش‌بس متعهد بمانند.

وی افزود:فائز السراج رییس دولت وفاق ملی لیبی با بیانیه نهایی کنفرانس برلین و ماده الحاقی موافقت کرده‌ که تصریح شده است که تمام کشورها در صورت ادامه آتش بس از ارسال نیرو به لیبی خودداری کنند.

در همین راستا، وی خاطرنشان کرد که ژنرال خلیفه حفتر هیچ واکنش مثبت یا منفی به نتایج کنفرانس برلین نداشته است.

اوغلو با بیان این‌که آتش‌بس انجام شده در لیبی با تلاش‌ ترکیه و روسیه به دست آمده است، خاطر نشان کرد:بیشترین منفعت ترکیه در لیبی، برقراری ثبات و صلح در این کشور است.

وی افزود: اگر جنگ در لیبی ادامه یابد، ثبات منطقه تهدید خواهد شد و ما حمایت خود را از دولت السراج براساس قطعنامه ۲۲۵۹ شورای امنیت سازمان ملل استوار کردیم و با لیبی توافق‌نامه همکاری امنیتی داریم.

رسانه‌های روسی نیز به نقل از اوغلو گزارش دادند که دومین دور از کنفرانس صلح لیبی قرار است اوایل فوریه سال جاری در برلین برگزار شود، اما آلمان هنوز تاریخ برگزاری آن را مشخص نکرده است.

یکشنبه هفته جاری کنفرانس صلح لیبی در برلین و با حضور ۱۲ کشور و ۴ نهاد بین المللی و منطقه‌ای آغاز شد.

مهم‌ترین موضوع در بیانیه پایانی این کنفرانس، لزوم تعهد به توافق‌ آتش‌بس در لیبی اعلام شد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد پیش از برگزاری نشست بین المللی برلین اعلام کرده بود که این نشست به ۶ محور اساسی شامل پایان دادن به درگیری‌ها و آتش بس دایمی، ممنوعیت استفاده از سلاح، اصلاح سیستم امنیتی، بازگشت به روند سیاسی، اصلاحات اقتصادی و احترام به قوانین حقوق بشر می‌پردازد.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو با هدف برکناری قذافی حاکم وقت این کشور، تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیاری را شاهد بود.

این کشور در نهایت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی و جنوب نیز خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش کنترل امور را در دست گرفته است.

امارات متحده عربی، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند؛ در حالی که ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا، آمریکا و اتحادیه اروپا حامی دولت السراج در غرب لیبی هستند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین