|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۲۸۸۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
در کنفرانس برلین درباره لزوم پایبندی به ممنوعیت صادرات سلاح به لیبی و نیز حل بحران این کشور تنها از راه‌های سیاسی و یک راهکار جامع برای این بحران توافق کردیم. دو طرف بحران لیبی نیز درباره ایجاد ساز و کاری نظامی شامل پنج نماینده از هر دو طرف جهت نظارت بر آتش‌بس توافق کردند.
 دبیرکل سازمان ملل خطاب به خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" اعلام کرد که باید به طور کامل نتایج کنفرانس برلین را بپذیری!

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پس از نشست شورای امنیت برای بررسی پرونده بحران لیبی در مرحله مابعد کنفرانس برلین که در روز یکشنبه برگزار شد، خاطرنشان کرد: خلیفه حفتر باید نتایج کنفرانس برلین را قبول کند. مهم است که پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و انگلیس) در این کنفرانس شرکت داشتند.

گوترش در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اینکه آیا وی به حفتر و طرف‌های دیگر پیامی فرستاده یا خیر؟، تصریح کرد: پیام من به حفتر این بود که وی باید نتایج کنفرانس برلین را کاملا بپذیرد و من بر این باورم که چنین شرایطی، به رهبری صلح و یکپارچگی لیبی نیاز دارد تا قادر باشد همراه با لیبیایی‌ها صلح، امنیت و همکاری با همسایگانش را به ارمغان آورند.

دبیرکل سازمان ملل بر لزوم احترام گذاشتن تمامی کشورهای عضو سازمان ملل به قطعنامه‌های شورای امنیت مربوط به ممنوعیت صادرات تسلیحات به لیبی تاکید کرد.

گوترش همچنین عنوان داشت: من گزارشی به اعضای شورای امنیت در خصوص لیبی ارائه دادم و معتقدم که مهم است که بدانیم کنفرانس برلین گام مهمی بود زیرا برای نخستین بار کشورهای تاثیرگذار به طور مستقیم و غیرمستقیم بر این کشور دور یک میز نشستند و پایبندی‌شان را به عدم مداخله در امور داخلی لیبی، حمایتشان از آتش بس و تقویت روند سیاسی اعلام کردند.

وی اظهار کرد: اما تمامی اینها تنها برای آغاز بود به ویژه اینکه یکی از طرف‌های درگیر (نام آن را ذکر نکرد) تاکنون به صورت علنی بر حمایتش از نتایج کنفرانس برلین تاکید نکرده است. ما نیاز داریم که به مرحله آتش پس و پس از آن به روند سیاسی واقعی منتقل شویم، البته ما هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم.

گوترش همچنین گفت: مهم است که شورای امنیت درخصوص لیبی به اجماع برسد. ما شاهد نقض آشکار ممنوعیت صادرات تسلیحات به لیبی بوده‌ایم و این امر غیرقابل قبول است و ما این امر را نمی‌پذیریم.

کنفرانس برلین درباره بحران لیبی یکشنبه (۲۹ دی ماه) با حضور رهبران و وزرای خارجه ۱۲ کشور و روساء و نمایندگان پنج سازمان برگزار شد.

پیشتر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اظهار کرد: در کنفرانس برلین درباره لزوم پایبندی به ممنوعیت صادرات سلاح به لیبی و نیز حل بحران این کشور تنها از راه‌های سیاسی و یک راهکار جامع برای این بحران توافق کردیم. دو طرف بحران لیبی نیز درباره ایجاد ساز و کاری نظامی شامل پنج نماینده از هر دو طرف جهت نظارت بر آتش‌بس توافق کردند.

به گفته صدراعظم آلمان، شرکت‌کنندگان در کنفرانس برلین تعهد دادند از هیچ یک از طرف‌های لیبیایی در طول اجرای آتش‌بس حمایت نکنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین