|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۲۸۷۸۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
 رئیس جمهور سابق بولیوی که در حال حاضر در آرژانتین به سر می‌برد نامزدهای حزب خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سوم مه آینده کشورش که در واقع تکرار دوباره انتخابات پرمناقشه اکتبر گذشته و اولین انتخابات بدون حضور وی بعد از دو دهه خواهد بود، اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اوو مورالس، رئیس جمهور سابق بولیوی در اظهاراتی در یک کنفرانس خبری در شهر بوئنوس آیرس آرژانتین اعلام کرد لوئیس آرسه کاتاکورا، وزیر اقتصاد سابق بولیوی نامزد ریاست جمهوری حزب وی موسوم به حزب "جنبش برای سوسیالیسم" در این انتخابات بوده و در کنار وی دیوید چوکوئه هوانکا، وزیر امور خارجه دولت سابق هم به عنوان نامزد معاونت وی تعیین شده است.

مورالس بعد از آن این دو نامزد حزب سوسیالیست خود را برای انتخابات سوم مه معرفی کرد که با چند مقام این حزب که به پایتخت آرژانتین سفر کرده بودند دیدار داشت. مورالس در پی خلع شدن از قدرت در اعتراضات چند وقت پیش در بولیوی پیشنهاد پناهندگی آرژانتین را پذیرفته و به این کشور رفت. نامزدی مجدد او برای ریاست جمهوری در بولیوی نیز ممنوع اعلام شده است.

اسامی اعلام شده از سوی مورالس متفاوت با نامزدهایی هستند که پیشتر مقامهای حزب "جنبش برای سوسیالیسم" بولیوی روز جمعه در شهر لاپاز، پایتخت این کشور اعلام کردند. آنها چوکوئه هوانکا را به عنوان نامزد ریاست جمهوری اصلی حزب معرفی کرده بودند. آنها همچنین آندرونیکو رودریگوئز، از نزدیکان به مورالس و تولیدکننده سرشناس کوکا را به عنوان نامزد معاونت رئیس جمهور معرفی کرده و اعلام نامزدی این دو نفر را حاصل اتفاق نظر حزبی دانستند.

با این حال روز جمعه مورالس در توئیتر نوشت که این دو نفر به همراه کاتاکورا و یک وزیر خارجه اسبق دیگر به نام دیه‌گو پاری رودریگوئز به عنوان "نامزدهای مقدماتی" تعیین شده‌اند.

مورالس در کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: ما به زودی به بولیوی بازخواهیم گشت تا به مبارزه انتخاباتی بپیوندیم.

او ادامه داد: میخواهم به همه بگویم که من پروژه سیاسی آزادسازی را نه فقط برای بولیوی بلکه برای کل دنیا در نظر دارم. این ممکن است که ما جهان دیگری بدون سرمایه‌داری داشته باشیم.

مورالس در پی اعلام پیروزی خود در انتخابات مناقشه‌برانگیز اکتبر گذشته بولیوی با موجی از اعتراضات علیه خود مواجه شده و در تاریخ 10 نوامبر از سمتش استعفا کرد. او بعد از این اتفاق ابتدا به مکزیک رفته و سپس در ادامه در ماه دسامبر وارد آرژانتین شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین