|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۲۸۵۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
گزارش شده سازمان‌های امنیتی سودان در تلاش برای برداشتن تحریم‌ها و تدابیر مجازاتی باقی‌مانده آمریکا علیه این کشور کمپینی را برای برخورد با چند گروه شبه نظامی در این کشور به راه انداخته‌اند.
 پایگاه اینترنتی میدل ایست آی در مطلبی نوشته است مقام‌های دولت سودان قصد دارند دفاتر گروه‌های شبه نظامی خارجی که از سوی دولت آمریکا به عنوان گروه‌های "تروریستی" اعلام شده‌اند نظیر حماس و حزب‌الله را در این کشور تعطیل کنند.

به گزارش ایسنا، پایگاه میدل ایست آی در این مطلب خود نوشت: این اعلام تعهد مقام‌های سودان به تعطیل کردن دفاتر حماس و حزب‌الله در این کشور در پی سفر تاریخی عبدالله حمدوک، نخست وزیر جدید این کشور به واشنگتن مطرح می‌شود.

عبدالله حمدوک اوایل ماه جاری میلادی تبدیل به اولین نخست وزیر سودان شد که از سال 1985 تاکنون به آمریکا سفر می‌کند.

او در این سفر ظاهرا یکی از اهداف‌اش تلاش برای حذف شدن نام سودان از فهرست به اصطلاح پشتیبانان تروریسم آمریکا بوده است.

در جریان این سفر پنج روزه عبدالله حمدوک به آمریکا، مایک پامپئو، وزیر خارجه این کشور اعلام کرد: سودان و آمریکا تصمیم به آغاز تبادل سفیرانشان بعد از وقفه‌ای 23 ساله گرفته‌اند.

در سال 1989 با به قدرت رسیدن عمر البشیر در سودان، روابط میان آمریکا و این کشور که تا پیش از آن به تیرگی گراییده بود، بدتر شد اما از زمان کنار گذاشته شدن عمر البشیر در ماه آوریل این روابط مجددا در حال بهبود هستند.

سودان در سال 1993 در فهرست آمریکا درباره کشورهای پشتیبان تروریسم قرار گرفت. این اتفاق بعد از آن افتاد که خارطوم اقدام به میزبانی از اسامه بن لادن، رهبر کشته شده سابق القاعده و چند تن دیگر از رهبران افراطی گروه‌های شبه نظامی نقاط جهان کرد.

در سال 1997 آمریکا تحریم‌ها علیه سودان را بیشتر کرده و در 2007 نیز با بالاگرفتن جنگ داخلی در دارفور سودان باز هم این تحریم‌ها را تشدید کرد.

با وجود آنکه در اکتبر 2017 آمریکا تحریم‌های اقتصادی علیه سودان را برداشت اما این کشور به دلیل تداوم حضور نامش در فهرست کشورهای پشتیبان تروریسم آمریکا بهره چندانی از برداشته شدن این تحریم‌ها نبرده است.

گزارش شده سازمان‌های امنیتی سودان در تلاش برای برداشتن تحریم‌ها و تدابیر مجازاتی باقی‌مانده آمریکا علیه این کشور کمپینی را برای برخورد با چند گروه شبه نظامی در این کشور به راه انداخته‌اند.

یک منبع سودانی نزدیک به دفتر عبدالله حمدوک به میدل ایست آی فاش کرد که دولت سودان به زودی دفاتر گروه‌های شبه‌نظامی خارجی که از سوی آمریکا تروریستی اعلام شده‌اند شامل حزب‌الله و حماس را تعطیل خواهد کرد.

چند روز پیش ارتش سودان در حین سفر حمدوک به آمریکا اعلام کرد که شش تبعه چادی متعلق به گروه شبه نظامی بوکوحرام را نیز در مرز "واچاد" دستگیر کرده و آنها تحویل مقام‌های چاد شده‌اند.

حمدوک بعد از بازگشت از سفرش به آمریکا گفت: پروسه برداشتن تحریم‌های آمریکا علیه سودان ممکن است به دلیل رویه‌هایی در آمریکا تا مدتی طول بکشد اما ما در مسیری درست حرکت می‌کنیم.

منبع مذکور به میدل ایست آی خاطرنشان کرد: دولت سودان قصد تعطیل کردن دفاتر حماس و حزب‌الله و هرگروه افراط‌گر دیگری را دارد که به عنوان گروه تروریستی تعیین شده و در خاک سودان حضور دارند، چون سودان عملا هیچ کار دیگری بجز این در قبال این گروه‌ها نمی‌تواند انجام دهد و منافع سودان از هر چیزی بالاتر هستند.

او عنوان کرد: آنها در چند سال گذشته حضورشان را مخفی کرده‌اند، اما ما دیگر در آینده حضور هیچ کسی را تحمل نخواهیم کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین