|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۲۸۵۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
این نیروها امنیت را برای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش ایجاد و از این ائتلاف حمایت لجستیکی می‌کند. ائتلاف بین‌المللی همچنان در کنار دولت عراق ایستاده است تا شکست قطعی و دائمی داعش در عراق و سوریه را تضمین کند.
 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه امیدواریم تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن منجر به گفت‌وگوی گسترده‌تر در امور کنسولگری بشود، افزود: تا زمانی که ایران به رفتارهای خود ادامه دهد ما نیز به سیاست فشار حداکثری ادامه خواهیم داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، اریکا چیوسانو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه خبری اخبار الیوم در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا برای مقابله با ایران در کنار کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواهد ایستاد؟ با بیان این که با شرکا و هم پیمانان‌مان در منطقه و جهان برای مقابله با تهدیدات ایران علیه صلح و امنیت همکاری می‌کنیم، مدعی شد: ما از طریق سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که علیه ایران وضع کردیم  این کشور را از منابعی که به وسیله آنها از تروریست‌ها و نمایندگان خودش در منطقه حمایت مالی می کند، محروم کردیم.

وی افزود: علاوه بر این ما تلاش‌های مشترکی برای تقویت آزادی کشتیرانی و مقابله با تهدیدات تجارت بین‌المللی در تنگه هرمز داریم.

سخنگوی عربی زبان وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن از نیروهای خود در عراق برای مقابله با ایران استفاده خواهد کرد، حضور نیروهای آمریکایی  در عراق را بنا به دعوت دولت این کشور خواند و گفت: این نیروها امنیت را برای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش ایجاد و از این ائتلاف حمایت لجستیکی می‌کند. ائتلاف بین‌المللی همچنان در کنار دولت عراق ایستاده است تا شکست قطعی و دائمی داعش در عراق و سوریه را تضمین کند.

چیوسانو در پاسخ به این سوال که آیا تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن به معنای آغاز صفحه جدید در روابط دو کشور و پایان دادن به تحریم‌ها است، گفت: امیدواریم که این تبادل زندانیان منجر به گفت‌وگوی گسترده‌تر در امور کنسولگری بشود، ایران همچنان برخی شهروندان آمریکایی را بازداشت کرده است و ما برای گسترش این تبادلات تلاش می‌کنیم اما تا زمانی که ایران به رفتارهای خبیثانه خود  ادامه دهد ما نیز به سیاست فشار حداکثری ادامه خواهیم داد.

وی در ادامه به ادعاهای مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در 12 دسامبر جاری مبنی بر وارد کردن مواد برای ساخت سلاح کشتار جمعی در ایران و قاچاق سلاح از ایران به یمن پرداخت و گفت: ما می‌خواهیم که ایران همانند یک کشور عادی رفتار کند نه انقلابی.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با این پایگاه خبری مصری در پاسخ به این سوال که آیا همانگونه که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در سوم دسامبر جاری اعلام کرد، واشنگتن پیام هایی محرمانه برای مذاکره با تهران فرستاده است خاطرنشان کرد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به طور علنی اعلام کرد که هر وقت شرایط مناسب فراهم شود من آماده مذاکره خواهم بود.

وی در ادامه با بیان که ایران دیپلماسی ما را با خصومت پاسخ داد، ان‌چه آن را حملات ایران  به عربستان و حمل و نقل بین‌المللی در تنگه هرمز خواند را نشان دهنده این دانست که ایران حاکمیت کشورهای دیگر را نادیده می‌گیرد و گفت: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مطالبات‌مان را به ایران اعلام کرده بود.

وی افزود: ما آماده گفت‌وگو با ایران هستیم اما به سیاست فشار حداکثری علیه این کشور ادامه خواهیم داد و آن را مجبور به امضای توافق جدید و فراگیر خواهیم کرد.

اریکا چیوسانو در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان تهدیدات ایران علیه امنیت خلیج فارس را متوقف کرد، گفت: در کنار هم پیمانان‌مان در خلیج(فارس) برای مقابله با تهدیدات منطقه‌ای خواهیم ایستاد. در تاریخ 25 نوامبر یک ناو جنگی آمریکایی عملیاتی در آب‌های بین‌المللی در سواحل یمن انجام داد  و مقادیر زیادی اسلحه و قطعات موشکی کشف و ضبط کردیم و واضح است که این اسلحه ایرانی است، این اسلحه را می‌خواستند به یمن بفرستند، اما نیروی دریایی آمریکا آن را مصادره کرد.

به گزارش ایسنا، اخیرا دکتر سلیمانی، دانشمند ایرانی بازداشتی در آمریکا با تلاش‌های وزارت خارجه آزاد شد که در مقابل آزادی زندانی آمریکایی که به جرم جاسوسی در ایران زندان بود محقق شد. پس از این تبادل زندانی، مقامات آمریکا در چند نوبت از تمایل خود برای مذاکره جهت تبادل زندانی خبر داده‌اند.

محمد جواد ظریف نیز در واکنش به این مساله در صفحه توییتر خود نوشت: "پس از به خانه بازگرداندن گروگان‌مان در این هفته، کاملاً برای تبادل فراگیر زندانیان آمادگی داریم. توپ در زمین ایالات متحده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین