|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۲۸۵۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴
این حقوقدان آمریکایی با بیان اینکه اقدام های رئیس جمهوری به طور حتم استیضاح شدنی است، ادامه داد: آنها قانون ما را به خطر می اندازند. آنها مؤسسات ما را به خطر انداخته و همانطور که جیمز مدیسون به ایالات متحده آمریکا هشدار داد، آنها جمهوریت ما را به خطر می اندازند.
 حقوقدان و وکیل محاکم آمریکا، عملکرد ترامپ را با سه جرم "سوء استفاده از قدرت"،"خیانت به منافع ملی" و "فساد انتخاباتی" منطبق دانست و گفت که این عملکرد راهی جز استیضاح باقی نگذاشته است.

«باری برک» روز دوشنبه در نشست کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا که با موضوع بررسی مبانی حقوقی استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور برگزار شد، افزود: رئیس جمهوری نباید الزاما یک شخص خوبی باشد، اما هرگز نباید از قدرت خود سوء استفاده کند.

وی ادامه داد که رئیس جمهوری نباید امنیت ملی و درستی انتخابات ما را با برتر دانستن انتخاب دوباره  خود به خطر بیندازد. رئیس جمهوری نباید فکر کند که او بالاتر از قانون بوده و منافع شخصی و سیاسی خود را بالاتر از منافع ملی قلمداد کند. این درس قانون اساسی است.

وکیل محاکم آمریکا توضیح داد که  این نگرانی بنیانگذاران این کشور است که مبادا کسی به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شود که از تمام قدرت اداری خود برای خدمت به منافع شخصی به هزینه کسانی که به او رای دادند، استفاده کند.

برک با بیان اینکه درمان این مساله در قانون اساسی قرار داده شده است، ادامه داد که  اگر یک رئیس جمهوری مرتکب یک تهاجم شدید، یک جرم بزرگ یا تخطی از قانون شود، این مجلس قدرت استیضاح رئیس جمهوری را دارند و باید به این اطمینان برسند که رئیس جمهوری دیگر نمی تواند منافع شخصی خود را بالاتر از منافع ملی بداند.

وی از اینکه امروز در چنین مرحله ای قرار دارند، ابراز تاسف کرد و یادآورشد که  عملکرد رئیس جمهوری انتخاب دیگر را باقی نگذاشت. بنیانگذاران قانون اساسی آمریکا دلایل استیضاح احتمالی را سوء استفاده از قدرت، خیانت به منافع ملی و فساد انتخاباتی نامیده اند.

وکیل دادگستری آمریکا تصریح کرد: امروزترامپ نه تنها یکی از این جرایم بلکه هر سه مورد آن را مرتکب شده است. نخست، رئیس جمهوری آمریکا از طریق تحت فشار قرار دادن اوکراین و رئیس جمهوری تازه انتخاب شده آن برای تحقیقات سیاسی، از قدرت خود سوء استفاده کرده است.

برک با تاکید بر اینکه عملکرد ترامپ قابل استیضاح است، یادآورشد: اینکه انجام دیدار دو جانبه و ارسال کمک‌های نظامی مصوب مجلس به انجام تحقیقات سیاسی علیه رقیب خود منوط شود، علاوه بر سوء استفاده از قدرت، به طور آشکار خیانت به منافع ملی است.

وی افزود: واضح است که ترامپ انتخابات ما را با دعوت دخالت خارجی برای کمک به انتخاب دوباره خود، در معرض فساد قرار داده است. این همان چیزی است که پرفسور میکائیل گرهاردت گفت اگر این مساله قابل استیضاح نباشد، پس هیچ چیزی استیضاح شدنی نیست.

این حقوقدان آمریکایی با بیان اینکه اقدام های رئیس جمهوری به طور حتم استیضاح شدنی است، ادامه داد: آنها قانون ما را به خطر می اندازند. آنها مؤسسات ما را به خطر انداخته و همانطور که جیمز مدیسون به ایالات متحده آمریکا هشدار داد، آنها جمهوریت ما را به خطر می اندازند.

برک با توجه به اظهارات شاهدانی که در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان مدعی شدند که رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ، هماهنگ اصلی روابط خارجی آمریکا با آن کشور بوده است، اضافه کرد: طبق اظهارات تیلور سرپرست سفارتخانه آمریکا در اوکراین، رفتار ترامپ با اوکراین امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته و باعث تضعیف متحد ما در مواجهه با روسیه شده است.

وی با پخش اظهارات دیگر شاهدان این پرونده و بخشی از سخنرانی‌های دونالد ترامپ که دلالت بر گروکشی رئیس جمهوری ایالات متحده در قبال انجام تحقیقات علیه رقیب انتخاباتی او داشت، نتیجه گیری کرد که شواهد نشان می دهد، عملکرد ترامپ قابل استیضاح است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین