|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۲۸۵۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱
هانتکه در سال ۱۹۹۹ جایزه مهم ادبی آلمان موسوم به بوشر را در اعتراض به عملیات ناتو در صربستان پس داد. این عملیات در نهایت نیروهای میلوشویچ را مجبور به خروج از کوزوو کرد و پریشتینا پایتخت کوزوو در سال ۲۰۰۸ اعلام استقلال کرد.
  ترکیه در اعتراض به اهدای جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۹ به «پیتر هانتکه» نویسنده اتریشی حامی نسل‌کشی در جنگ بوسنی، در تحریم مراسم جایزه نوبل سال جاری به آلبانی و کوزوو پیوست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «حقی امره یونت» سفیر ترکیه در سوئد روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش در اعتراض به اعطای جایزه نوبل ادبیات به هانتکه، مراسم اهدای جوایز نوبل امسال را که قرار است روز سه‌شنبه برگزار شود، تحریم می‌کند.

پیشتر نیز کوزوو و آلبانی که مردمشان از آسیب‌دیدگاه نسل‌کشی صرب‌ها در جنگ بوسنی بوده است، اعلام کردند که این مراسم را تحریم می‌کنند.

«پیتر هانتکه» نویسنده اتریشی ساکن پاریس از «اسلوبودان میلوشویچ» رئیس جمهوری یوگوسلاوی سابق که مسئول نسل‌کشی در بوسنی و هرزگووین بوده، حمایت کرده است. وی در یکی از کتاب های خود جنایات جنگی صرب‌ها در این جنگ را کم اهمیت جلوه داده است.

هانتکه همچنین به دلیل سخنرانی در مراسم خاکسپاری میلوشویچ، با انتقاد شدیدی روبرو شد. میلوشویچ در حالی درگذشت که به اتهام نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت تحت محاکمه بود. وی قبل از مرگ از هانتکه خواسته بود در دفاع از وی شهادت دهد.

هانتکه در سال ۱۹۹۹ جایزه مهم ادبی آلمان موسوم به بوشر را در اعتراض به  عملیات ناتو در صربستان پس داد. این عملیات در نهایت نیروهای میلوشویچ را مجبور به خروج از کوزوو کرد و پریشتینا پایتخت کوزوو در سال ۲۰۰۸ اعلام استقلال کرد.

تقدیر هانتکه از میلوشویچ خشم مردم منطقه بالکان و فراتر از آن را برانگیخت. انتخاب وی برای دریافت جایزه نوبل ادبیات، به طور خاص کوزوو را که از اکثریت آلبانیایی‌تبار برخوردار است، به خشم آورده است.

کوزوو تا قبل از جدایی از یوگسلاوی سابق بعد از جنگ سال های ۹۹-۱۹۹۸، استانی صرب نشین بود. صرب‌ها در جریان آن جنگ مرتکب جنایات بسیاری شدند.

آکادمی سوئد همچنین با ماجرای رسوایی اخلاقی دست به گریبان است. مراسم اهدای جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۸ به دلیل رسوایی اخلاقی در این آکادمی لغو شد و برندگان نوبل ادبی ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به طور همزمان در سال جاری اعلام شدند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین