|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۲۸۵۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵
این پژوهشکده وابسته به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، تحقیقات گسترده‌ای را در حوزه دامپزشکی و زیست پزشکی انجام داده است. محصولات دارویی بیولوژیک و واکسن‌های انسانی دامی و انسانی در این پژوهشکده تولید شده است و در مرحله تجاری‌سازی قرار دارد.
 معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در ارائه پیشرفته‌ترین فناوری‌ها برای کشف و شناسایی مواد مخدر توانمند هستند، گفت: از ورود فناوری و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان به  حوزه کشف، تشخیص و شناسایی حمایت می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دیدار با فعالان فناور و جوان یک مجموعه جهادی امام رضا(ع) و در حضور رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر، درباره همکاری‌های این ستاد برای کشف علمی و فناورانه مواد مخدر با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش بنیان داخلی با وی گفت‌وگو کرد. در این بازدید بر استفاده از دانش و فناوری بومی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها به طوری که وابستگی در حوزه کشف، پایش و مبارزه را به پایین‌ترین حد ممکن برساند، تأکید و توافق شد.

در بخش دیگری از این بازدید، مقدمات برای همکاری آزمایشگاه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر و شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراهم شد. این شبکه آزمایشگاهی بیش از ۶۰۰ آزمایشگاه مجهز و ۱۲هزار تجهیز آزمایشگاهی را شبکه‌سازی کرده است و ضن ارائه خدمات آزمایشگاهی به سراسر کشور، خدمات ارائه شده در بستر خود را با تسهیلات ویژه به نخبگان، دانشگاهیان، شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگران ارائه می‌دهد. ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز علاوه بر آزمایشگاه مرکزی، در ۲۸ استان آزمایشگاه مستقل مجهز و مستقل دارد که می‌تواند با شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه آنالیز مواد کشف شده همکاری کند.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در حاشیه این بازدید همچنین به ایجاد بازار برای خدمات و محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت این حوزه تأکید کرد و گفت: ظرفیت بسیار خوبی در شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته است که ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌تواند بازار خوبی برای این شرکت‌ها ایجاد کند.

همزمان با روز دانشجو، ناحیه نوآوری در حوزه دامپزشکی و زیست‌پزشکی ایجاد می‌شود

در ادامه بازدیدها پژوهشکده تحقیقات زیست پزشکی میزبان سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری شد. در این بازدید، ایجاد ناحیه نوآوری و حمایت از کسب و کارهای دانش‌بنیان حوزه دامپزشکی کلید خورد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بازدید از این پژوهشکده گفت: زیست بومی که در زیست فناوری و داروهای انسانی شکل گرفته و دانش آموختگان داروسازی را در کشور ماندگار کرده است، باید در حوزه فرآورده‌های دانش‌بنیان حیوانی نیز شکل بگیرد.

دکتر ستاری همچنین با تأکید بر تأمین نیازهای کشور در حوزه فرآورده‌های غذایی و دارویی حیوانی ادامه داد: در حوزه دام، طیور و آبزیان وابستگی‌های جدی داریم و ظرفیت بسیار خوبی در این حوزه برای اشتغال و ثروت آفرینی توام با تامین نیازها وجود دارد.

ریس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: برای تامین اولویت‌ها راهی طولانی در پیش داریم و این راه با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌هایی که بخش خصوصی سرمایه‌گذار آن‌ها است، کوتاه می‌شود. البته هرکدام از نیازهای دارویی، فرصتی برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و خوداتکایی است که بخش‌های مختلف از جمله پژوهشگاه‌ها، باید بستری فراهم کنند که بخش خصوصی بتواند با سرمایه‌گذاری روی ایده‌های نوآورانه، نیازها را به محصول و اشتغال بدل کند.

آغاز فعالیت نخستین کارخانه آنزیم کشور از بهمن ماه

ستاری با اشاره به اینکه الگوی حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و فعالیت در زیست‌بوم نوآوری، در تأمین فرآورده‌های پیشرفته «ایران‌ساخت» حوزه دارو اثرگذار بوده است، افزود: بهمن ماه امسال، نخستین کارخانه آنزیم کشور به عنوان تامین کننده یکی از راهبردی‌ترین نیازهای دامی آغاز به کار می‌کند؛  سال جاری همچنین نخستین واکسن «ایران ساخت» و سال آینده نیز چهار واکسن دیگر به بازار دارویی کشور روانه خواهد شد.

به اعتقاد معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، این موفقیت با سپردن کار به بخش خصوصی ممکن شد. به میدان آمدن بخش خصوصی و حمایت از ایده‌های نوآورانه تولید محصول اثرمند را ممکن می‌کند و در این بستر فکری، به طور کامل برای حمایت و همکاری آمادگی داریم.

ستاری با بیان این‌که زیست‌بوم ایجاد شده در زیست‌فناوری، باید در حوزه فناوری حوزه دام، طیور و آبزیان نیز شکل بگیرد، افزود: همان زیست‌بومی که در تولید داروهای زیستی و نوترکیب شکل گرفته و این عرصه اکنون صاحب یک صنعت شده که دانش آموختگان داروسازی را در کشور ماندگار کرده است، باید در این حوزه شکل بگیرد.

نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان تحولی تازه در فناوری‌ها ایجاد کرده است

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه این زیست بوم با عزم بخش خصوصی که حاضر است در این بخش سرمایه خود را صرف کند شکل می‌گیرد، گفت: حاصل پژوهشی که صرفا متکی به بودجه دولتی است راه به جایی نمی‌برد و این نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان است که می‌تواند تحولی تازه در فناوری‌های این حوزه ایجاد کند. در حال حاضر ۹۸ درصد نیزا دارویی کشور در زیست بومی که در این حوزه شکل گرفته است تولید می‌شود و این توانمندی باید به حوزه دام ،طیور و آبزیان نیز تزریق شود.

ستاری همچنین افزود: خط تولید مرغ، نمونه خوبی از وابستگی در فناوری‌های این حوزه است که در تمامی بخش‌های آن از نژاد جوجه تا پروبیوتیک‌ها و آنتی بیوتیک‌ها وابستگی وجود دارد و باید این بازار خارق العاده به دست شرکت‌های دانش بنیان داخلی برسد. زیرا مهم‌ترین انگیزه‌بخش این جوانان دانشجو وجود کسب و کاری است که آینده‌ای روشن داشته باشد و در این حوزه آمادگی داریم با همکاری دانشگاه تهران حمایت‌های لازم  را برای رونق این بخش انجام دهیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه برای این حوزه‌ها اولویت‌های جدی در این نهاد وجود دارد گفت: به کمک این توانمندی و صرفا با حمایت از بخش خصوصی و جوانان خلاق می توان برای رفع این نیاز اقدام کرد. این کار با سرمایه گذاری بخش خصوصی به درآمد بسیار بالا و اشتغال درخور توجه منجر می‌شود. البته کاستی‌های بسیاری وجود دارد که هرکدام فرصتی برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و خوداتکایی هستند. ما نیز در این بستر فکری جدید، به طور کامل آماده حمایت و همکاری هستیم.

به گفته وی، بهمن ماه نخستین کارخانه آنزیم کشور راه اندازی می‌شود. امسال نخستین واکسن ایران ساخت و سال اینده ۴ واکسن وارد بازار دارویی کشور می شود.  این موفقیت با سپردن کار به به بخش خصوصی ممکن شد. پس برای تولید محصول اثرمند باید بخش خصوصی وارد میدان شود.

نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در متن جامعه پررنگ شود

در بخش دیگری از این بازدید، محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این‌که حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در متن زندگی جامعه باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد ، اظهار کرد: نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در زندگی جامعه مشهود است و اگر این شرکت‌ها نبودند، قطعا شاهد بهتر شدن ارائه خدمات و محصولات فناورانه نبودیم. حضور این شرکت‌ها باید به دیگر بخش‌ها از جمله زیست‌پزشکی و پزشکی دامی نیز تسری و توسعه پیدا کند.

مخبر دزفولی ادامه داد: این پژوهشکده وابسته به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، تحقیقات گسترده‌ای را در حوزه دامپزشکی و زیست پزشکی انجام داده است. محصولات دارویی بیولوژیک و واکسن‌های انسانی دامی و انسانی در این پژوهشکده تولید شده است و در مرحله تجاری‌سازی قرار دارد.

به گفته وی، همچنین اتاق‌های تمیز، بخش مراقبت‌های ویژه و آزمایشگاه پاتولوژی و کشت بافت از بخش‌های این پژوهشکده است. البته محصولات دارویی بیولوژیک، واکسن‌های انسانی دامی و انسانی نیز در این پژوهشکده تولید شده است و دو محصول گیاهی تولید شده آن نیز در مرحله تجاری‌سازی قرار دارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین