|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۹
کد خبر: ۲۸۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
شیخه لطیفه آل مکتوم سال گذشته ضمن اقدام به فرار اعلام کرد خواهری بزرگتر به نام «شیخه شمسه آل مکتوم» دارد که سال ۲۰۰۱ اقدام به فرار کرده، اما پس از آنکه خود را به مرز‌های عمان می‌رساند بازداشت و به دبی بازگردانده می‌شود.
 امارات متحده عربی چهل و هشتمین سالروز استقلال خود را در حالی جشن می‌گیرد که با چالش‌های مختلف سیاسی و اقتصادی در داخل و خارج از امارات روبه‌رو شده است.

به گزارش ایسنا، دولت امارات متحده عربی چهل و هشتمین سالروز استقلال خود را فردا (دوشنبه) در حالی جشن می‌گیرد که بحران سیاسی در این کشور باعث شده تا ده‌ها مخالف دولت در زندان‌ها به سر برند و صدها سرباز اماراتی در یمن کشته شده‌اند.

دوم دسامبر ۲۰۱۹ میلادی برابر است با چهل و هشتمین سالروز اتحاد هفت امیرنشین و تشکیل دولت امارات متحده عربی.

با متحد شدن هفت امارت ابوظبی، دوبی، شارجه، راس الخیمه، فجیره، ام‌القیوین و عجمان در دوم دسامبر سال ۱۹۷۱ میلادی، کشور امارات متحده عربی به وجود آمد.

جمعیت امارات در زمان استقلال کمتر از ۵۰۰ هزار تن بود، به همین دلیل برای افزایش اتباع خود به افراد مقیم که از اتباع کشورهای ایران، یمن و کشورهای حوزه خلیج فارس بودند تابعیت اماراتی دادند تا جمعیت افزایش یافته و در مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته شوند.

شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، رییس فقید امارات در سال ۱۹۶۶ حاکمیت امارت ابوظبی را به عهده گرفت و از آن پس در اتحاد امارت‌های هفتگانه تلاش و سعی فراوان کرد و به تدریج توافق‌های لازم برای اتحاد به دست آمد و در سال ۱۹۷۱ رسما پرچم امارات متحده عربی با حضور حکام امارات برافراشته شد و شهر ابوظبی، پایتخت امارات و شیخ زاید بن سلطان آل نهیان هم رییس امارات عربی متحده شد.

امارت ابوظبی از همان روزهای نخست به ذخایر نفت خود تکیه کرد (۸۵ درصد نفت امارات را شهر ابوظبی تامین می‌کند) و از لحاظ مسکن و زیبایی، رشد خوبی داشت، اما درهای تجاری بسته بود.

مشکلات سیاسی

امارات متحده عربی طی چند سال گذشته با بحران سیاسی جدی روبه‌رو شد و با دستگیری و محاکمه مخالفان باعث نفرت و اعتراض شهروندان اماراتی و مجامع بین‌المللی و موسسات حقوق بشر نسبت به دستگیری و محاکمه مخالفات دولت شد.

در نیمه نخست امسال بیش از ۵ جلسه دادگاهی مخالفان دولت امارات در دادگاه ابوظبی برگزار شد که متهمان به حبس و اخراج از امارات محکوم شدند.

این در حالی است که با شروع تجاوز عربستان سعودی به یمن دولت امارات نیز اقدام به اعزام نیروهای خود به یمن کرد که باعث کشته شدن صدها تن از سربازان اماراتی شد. با افزایش آمار کشته‌های امارات در یمن، شهروندان این کشور در تجمع‌ها و اعتراض‌هایی که داشتند باعث شدند دولت تسلیم شده و بخشی از نیروهای خود را از یمن خارج کند.

در همین حال حضور نیروهای اماراتی در بحرین و سرکوب کردن مردم بحرین باعث نگرانی شهروندان اماراتی از آینده سیاستهای دولتمردان خود شده است.

فرار همسر و دختر نخست وزیر امارات!

شاهزاده «هیا بنت الحسین» همسر «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم»، حاکم دبی و یکی از ثروتمندترین شخصیت‌های جهان در پنجم تیرماه ۹۸ به آلمان فرار کرده و درخواست پناهندگی از این کشور کرد.

شاهزاده هیا به همراه «زاید» پسر ۷ ساله و «آل جلیله» دختر ۱۱ ساله‌اش به طور مخفیانه به آلمان گریخت.

گفته می‌شود که همسر حاکم دبی ۳۱ میلیون پوند (۵۶ میلیون دلار) را همراه خود برده تا زندگی جدید خود را در آلمان آغاز کند.

شاهزاده هیا از آلمان درخواست پناهندگی کرده و تقاضای او مورد موافقت مقامات این کشور قرار گرفت.

فرار شاهزاده هیا در حالی صورت می‌گیرد که سال گذشته شاهزاده «لطیفه» دختر شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نخست وزیر امارات، از دبی فرار کرد، اما این فرار ناموفق بود و او دستگیر و به امارات بازگردانده شد.

لطیفه با انتشار ویدئویی در «یوتیوب» به شدت از پدر خود و نیز محدودیت‌هایی که با آن‌ها مواجه بوده، انتقاد کرده بود.

شاهزاده اماراتی در آن ویدئو گفته بود "زمانی که این تصاویر پخش شوند من یا مرده‎ام یا در شرایط بدی به سر می‌برم."

شب کریسمس ۲۰۱۹ نخستین تصویر از لطیفه در جمع منتشر شد که با مری رابینسون، رئیس جمهور پیشین ایرلند و کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل دیدار کرده بود.

وی ماه مارس سال ۲۰۱۸ در عملیاتی بسیار محرمانه در ۵۰ کیلومتری ساحل گوا در یک کشتی تحت پرچم آمریکا دستگیر و به اجبار به امارات بازگردانده شد.

محمد بن راشد آل مکتوم از مقامات آلمان درخواست کرده تا شاهزاده هیا ۴۵ ساله را به به امارات بازگردانند، اما خبر‌ها حاکی از آن است که درخواست حاکم دبی مورد مخالفت آلمان قرار گرفته و مقامات امنیتی از همسر او حمایت کرده‌اند.

شیخه لطیفه آل مکتوم سال گذشته ضمن اقدام به فرار اعلام کرد خواهری بزرگتر به نام «شیخه شمسه آل مکتوم» دارد که سال ۲۰۰۱ اقدام به فرار کرده، اما پس از آنکه خود را به مرز‌های عمان می‌رساند بازداشت و به دبی بازگردانده می‌شود.

شاهزاده لطیفه گفته که خواهر بزرگترش پس از دستگیری تحت اقامت اجباری قرار می‌گیرد و اکنون به دلیل مشکلات عصبی تحت نظر پزشکان قرار دارد.

شاهزاده شمسه نیز در سال ۲۰۰۱ و در زمانی که ۱۹ ساله بوده در حالیکه ۱۳۵ میلیون دلار پول به همراه داشته، حین فرار از امارات دستگیر می‌شود.

شمسه از زمان بازداشت تاکنون دیده نشده است، اما خانواده وی مدعی هستند که او در دبی و در امنیت کامل قرار دارد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین