|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۲۸۳۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۹
به گفته پمپئو، دولت‌های بعدی آمریکا نیز اینگونه نتیجه‌گیری کردند که شهرک‌سازی‌های نامحدود رژیم صهیونیستی در کرانه باختری مانع صلح خواهد بود، اما آن را متناقض با حقوق بین‌الملل ندانستند.
  اتحادیه اروپا در واکنش به تصمیم دولت ترامپ درباره شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، اعلام کرد که این اتحادیه همچنان شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی را غیرقانونی می‌داند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: موضع اتحادیه اروپا درباره سیاست شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین واضح است و بدون تغییر باقی می‌ماند: همه فعالیت‌های شهرک‌سازی براساس حقوق بین‌الملل غیرقانونی است و امکان راه حل دو دولت و چشم‌انداز صلح پایدار را آنگونه که در قطعنامه 2334 شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید شده، از بین می‌برد.

موگرینی در این بیانیه که در تارنمای رسمی اتحادیه اروپا منتشر شد، افزود: اتحادیه اروپا از اسرائیل می‌خواهد که در راستای وظایف بین‌المللی خود به عنوان یک قدرت اشغالگر به همه فعالیت‌های شهرک‌سازی پایان دهد.

وی تاکید کرد: اتحادیه اروپا به حمایت از ازسرگیری روندی معنادار در جهت مذاکره برای راه حل دو دولت که تنها راه ممکن و واقع‌بینانه برای تحقق اهداف دو طرف است، ادامه می‌دهد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا دوشنبه‌شب اعلام کرد که دولت دونالد ترامپسیاست اتخاذشده در دوره باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین این کشور در قبال شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را تغییر می‌دهد.

وی تصریح کرد: بیانیه‌های دولتی ایالات متحده درباره فعالیت‌های شهرک‌سازی در کرانه باختری در دهه‌های گذشته ناهماهنگ بوده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت که وزارت خارجه وقت کشورش در سال 1978 شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را نامنطبق با قوانین بین‌المللی اعلام کرد، اما در سال 1981 رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا با این سیاست مخالفت کرد.

به گفته پمپئو، دولت‌های بعدی آمریکا نیز اینگونه نتیجه‌گیری کردند که شهرک‌سازی‌های نامحدود رژیم صهیونیستی در کرانه باختری مانع صلح خواهد بود، اما آن را متناقض با حقوق بین‌الملل ندانستند.

اما در دسامبر سال 2016 جان کری وزیر دولت اوباما در آخرین روزهای کاری این دولت، این رویکرد را تغییر داد و غیرقانونی بودن شهرک‌سازی‌ها را به صورت علنی اعلام کرد.

پمپئو تاکید کرد که دولت ترامپ "پس از مطالعه دقیق مباحث حقوقی همه طرف‌ها" اعلام می‌کند که شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری با قوانین بین‌المللی ناسازگار نیست.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین