|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۷
کد خبر: ۲۸۳۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
«گنگ شوانگ» در کنفرانس خبری در پکن افزوده بود: چین قاطعانه از روند صلح گسترده و فراگیر در افغانستان حمایت و از گفت و گو بین احزاب افغانستانی از جمله دولت افغانستان و طالبان پشتیبانی می کند.
 دولت چین با هدف برقراری آشتی و صلح بین گروهها و احزاب مختلف افغانستانی و طالبان، میزبانی نشستی را متقبل شده است اما با وجود موافقت دولت وحدت ملی و احزاب این کشور، در مورد چگونگی برگزاری اختلافاتی بین آنها وجود دارد که موجب شده این نشست به تعویق بیفتد.

نشست بین گروههای افغانستانی قرار بود هفتم و هشتم آبان ماه برگزار شود اما به علت مخالفت کابل برای مدت نامعلومی به تعویق افتاد.
 
گروه طالبان و دولت افغانستان هردو موافق برگزاری نشست با میزبانی چین هستند اما به نظر می رسد که در باره چگونگی برگزاری این نشست اختلافاتی وجود دارد.  ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که با نشست مخالفت ندارد اما در حال رایزنی برای انتخاب هیأت این نشست است.  

طالبان هم اعلام کرد، دولت چین از آنها برای شرکت در این نشست دعوت کرد و نمایندگان این گروه به ریاست "ملا عبدالغنی برادر"، از رهبران ارشد طالبان، در این نشست شرکت خواهند کرد.

«صدیق صدیقی» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان امروز سه شنبه حدود دو هفته پس از تعویق نشست، اعلام کرد که فهرست هیأت شرکت کننده در نشست پکن نهایی شده و این فهرست را به دولت چین  اعلام کرده است.

صدیقی اما در باره زمان دقیق برگزاری نشست بین افغانستانی و افرادی که برای شرکت در این نشست انتخاب شده اند، گفته است که تا زمان برگزاری نشستاطلاعاتی را افشا نخواهد کرد.

اما یکی از استادان دانشگاه افغانستان و دیپلمات سابق وزارت خارجه این کشور در صفحه اجتماعی خود فهرستی را منتشر کرده است که به گفته وی در نشست پکن شرکت خواهند کرد.

سعیدی نوشته است که ۲۷ نفر برای شرکت در نشست با طالبان انتخاب شده اند که «عبدالسلام رحیمی» رئیس دفتر سابق رئیس جمهور، «ضراراحمد مقبل» وزیر سابق خارجه، «رنگین دادفر اسپنتا» وزیر سابق امور خارجه و مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری سابق، «کریم خرم» رئیس دفتر رئیس جمهوری سابق» «باتور دوستم» پسر ژنرال عبدالرشید دوستم، «محمدیونس قانونی» معاون رئیس جمهوری سابق و عضو حزب جمعیت اسلامی در بین این افراد وجود دارند.

همچنین نام «حنیف اتمر» مشاور پیشین رئیس جمهور اشرف غنی «عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت و «صادق مدبر» رئیس سابق اداره امور ریاست جمهوری افغانستان در فهرست منتشر شده سعیدی مشاهده می شود. طالبان پیش از این گفته بودند که در نشست بجینگ افراد بصورت مستقل شرکت خواهند کرد و کسی به نمایندگی دولت افغانستان در این نشست شرکت نخواهد کرد.

اما دولت افغانستان همواره تأکید کرده و کشورهای خارجی حامی صلح افغانستان خواسته است که اجازه دهند صلح و به رهبری و مالکیت افغان به پیش برده شود.  کابل باور دارد که اگر صلح به رهبری و مالکیت افغان ها نباشد پایان جنگ و تأمین صلح پایدار در افغانستان ممکن نخواهد بود.

هرچند شماری زیادی از کشورهای خارجی با این خواسته کابل در ظاهر توافق نظر دارند اما تاکنون تنها جمهوری اسلامی ایران  به صراحت و همواره از گفت وگوهای صلح به رهبری و مالکیت دولت افغانستان حمایت کرده است.

در هفتم آبان ماه رسانه های افغانستان خبری را منتشر کردند که هیأت ۹ نفری طالبان به ریاست «ملاعبدالغنی برادر» رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر عازم چین شده است.

اما طالبان با تأخیر یک روز سفر هیأت سیاسی خود برای شرکت در نشست پکن را رد کرد. با نشر و تکذیب این خبر وزارت امور خارجه چین هم در باره نشست پکن واکنش نشان داد و گفت: چین از گفت وگو بین طالبان و دولت افغانستان حمایت می کند.



 

دستور کار پکن برای مذاکرات آتی احزاب افغانستانی
سخنگوی وارت خارجه چین اعلام کرد، ‌ دولت این کشور از روند آشتی و صلح تحت هدایت و مدیریت افغانستان حمایت می کند و در همین راستا ضمن حفظ ارتباط با همه احزاب و گروه های داخلی این کشور، دستور کاری را برای مذاکرات آتی این گروهها در پکن در نظر گرفته است.

به گزارش شبکه طلوع، "جنگ شوانگ" گفت، چین از روند آشتی و صلح تحت هدایت و مدیریت افغانستان و مذاکره سازنده بین همه احزاب ذینفع، از دولت تا طالبان، قاطعانه حمایت می کند.

وی افزود، چین می خواهد دستور کاری برای مذاکره و تبادل نظر بین احزاب ذینفع در مساله افغانستان ارایه دهد و بر مبنای احترام به خواسته های همه احزاب ذینفع به پیشرفت روند آشتی و صلح  کمک کند.

انتظار می رود نشست چین ۲۱ نوامبر(۳۰ آبان) در پکن برگزار شود. این نشست که قرار بود ۲۹ تا ۳۰ اکتبر(۷ تا ۸ آبان) برگزار شود، ‌ به درخواست دولت افغانستان به تعویق افتاد.
طالبان اعلام کرد، دولت چین از آنها برای شرکت در این نشست دعوت کرد و نمایندگان این گروه به ریاست "ملا عبدالغنی برادر"، از رهبران ارشد طالبان، در این نشست شرکت خواهند کرد.

اسماعیل خان، ‌ سیاستمدار و عضو حزب جمعیت اسلامی افغانستان، دوشنبه به شبکه طلوع افغانستان گفت، ‌ ترکیب فهرست ۲۵ نماینده(شامل ۷ نماینده دولت و ۱۸ نماینده احزاب سیاسی) هنوز نهایی نشده است.  

در همین حال، "وحید عمر"، مشاور ارشد امور عمومی و راهبردی رئیس جمهوری افغانستان، پنجشنبه پیش گفت، دولت فهرست نهایی شده شرکت کنندگان را تهیه کرده است که با وجود اختصار، ‌ معرف دولت و همه افغان هاست.

برخی مقامات افغان نیز می گویند، ‌ این فهرست در اختیار دولت چین گذاشته شده است.

اسماعیل خان با بیان این نکته که نشست بین افغان ها در چین مهم تر از نشستی است که پیشتر در مسکو برگزار شد و مذاکرات بین الافغانی نبود، ‌ افزود، گرچه در نشست چین هیچ تصمیمی گرفته نخواهد شد اما، می تواند دستور کاری برای نشست های آتی ارایه دهد.

از سوی دیگر، ‌"سید اکبر آقا"، از فرماندهان سابق طالبان، که به تازگی در قطر با طالبان دیدار کرد، گفت، طالبان می خواهد در چنین نشست هایی که با حضور نمایندگان دولت و شخصیت های سیاسی ذی‌نفوذ شرکت کند.

«گنگ شوانگ» در کنفرانس خبری در پکن افزوده بود: چین قاطعانه از روند صلح گسترده و فراگیر در افغانستان حمایت و از گفت و گو بین احزاب افغانستانی از جمله دولت افغانستان و طالبان پشتیبانی می کند.

او با اشاره به اینکه چین مایل به احترام به خواسته های همه طرف ها در افغانستان است گفت، پکن آماده تسهیل روند صلح و آشتی در افغانستان از جمله گفت و گوهای داخلی و مذاکرات بین گروه های افغانستانی است.

این مقام چینی در مورد سفر هیات طالبان به پکن نیز بدون تایید یا رد این سفر اعلام کرده و گفته بود اگر خبری در این زمینه باشد به موقع آن را منتشر خواهند کرد.

دولت افغانستان باور دارد که کشور چین با توجه به نفوذ قوی بر دولت پاکستان می تواند نقش موثری در صلح این کشور با طالبان داشته باشد، به همین علت بارها از کشور چین بصورت رسمی درخواست همکاری است که نشست آتی بجینگ نیز در همین راستا برگزار خواهد شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین