|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۲۸۳۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۱
تحلیلگران مسائل امنیتی تصریح می‌کنند که دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه از مکان اختفای نزدیکان البغدادی، بویژه همسر او مطلع بودند؛ اما چرا پیش از این نسبت به بازداشت او اقدام نکردند؟ و چرا این مهم تا بعد از اعلام خبر کشته شدن رهبر داعش به تاخیر افتاد؟
 العرب نوشت: اعلام مسئولان ترکیه در مورد موج بازداشت‌های نزدیکان ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، سوالات زیادی را در مورد سرعت این بازداشت‌ها و همزمانی ان با اعلام کشته شدن البغدادی، به دنبال داشته است.

 در ادامه این مطلب آمده است: تحلیلگران مسائل امنیتی تصریح می‌کنند که دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه از مکان اختفای نزدیکان البغدادی، بویژه همسر او مطلع بودند؛ اما چرا پیش از این نسبت به بازداشت او اقدام نکردند؟ و چرا این مهم تا بعد از اعلام خبر کشته شدن رهبر داعش به تاخیر افتاد؟

کارشناسان بعید نمی‌دانند که ترکیه کانال‌های ارتباطی با نزدیکان البغدادی داشته و در صدد بوده باشد تا از آن‌ها یا بعنوان طعمه برای بازداشت رهبر داعش و یا در راستای باز کردن کانال‌های ارتباطی با داعش و استفاده از آن‌ها بعنوان عامل فشاری برای تحمیل شروط خود در توافق آستانه و سوچی، در مورد آینده سوریه، بهره گیرد.

مساله جالب توجه انکه البغدادی در روستای باریشا پنهان بوده است، که تحریر الشام بر آن سیطره دارند و همین نکته، وجود هماهنگی قبلی با طرف سومی را ممکن می‌کند؛ طرفی که می‌تواند دستگاه جاسوسی ترکیه باشد، که به البغدادی اجازه ورود و پنهان شدن، تحت حمایت دشمنانش را داده است، تا به این شکل، او را از چشم دیگر سازمان‌های اطلاعاتی مخفی کند.

رئیس جمهور ترکیه دو روز پیش اعلام کرد که همسر البغدادی را دستگیر کرده اند. همانطور که خبر بازداشت خواهر البغدادی به اتفاق همسر و فرزندانشان نیز اعلام شد. اما کارشناسان همچنان این سوال را مطرح می‌کنند که این افراد چطور موفق شدند با وجود دستگاه‌های اطلاعاتی متعدد، در فاصله چند کیلومتری مرز‌های ترکیه، در این مناطق پنهان شوند؟

این تحلیلگران معتقدند که کارنامه آنکارا در همکاری با داعش، فرضیه ایستادن دستگاه‌های اطلاعاتی و جاسوسی ترک، پشت این بازی را تقویت می‌کند. ایشان تصریح می‌کنند که ترکیه مجبور به بازداشت این افراد با فاصله‌های زمانی کم شد، تا به نوعی جدیت خود در مبارزه با داعش را نشان داده و به اتهامات آمریکا در مورد غیبت نقش ترکیه در مبارزه با تروریسم، پایان دهد.

منبع: انتخاب
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین