|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۲۸۳۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹
مولفه‌های مهم در تغییرات بارشی، ارزیابی مقدار بارندگی، تحلیل شدت بارندگی، بررسی مدت بارندگی، مطالعه توزیع مکانی بارش‌ها، برآورد توزیع زمانی بارش‌ها و وضعیت الگوی بارش‌ها است.
 رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، با بیان این که در مدت ۲۰ سال اخیر، میزان بارندگی‌های کشور ۱۴ درصد کاهش یافته است، گفت:دمای هوای کشور نیز طی ۲۰ سال گذشته یک و نیم درجه اضافه شده است.

 به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، نشست تخصصی آینده‌نگری تغییرات اقلیمی کشور با اهتمام مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه کشور و با حضور صاحب‌نظران این حوزه و با شرکت جمع کثیری از کارشناسان، در محل این سازمان برگزار شد.

در این نشست، افتخاری رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در این نشست گفت: روند بارش در فصل پاییز ۲۵ درصد، زمستان ۴۵ درصد، بهار ۲۵ درصد و تابستان تنها پنج درصد است و بارش‌های اخیر نباید ما را به سمتی سوق دهد که از مدیریت مصرف آب و منابع آبی غفلت کنیم.

وی افزود: مولفه‌های مهم در تغییرات بارشی، ارزیابی مقدار بارندگی، تحلیل شدت بارندگی، بررسی مدت بارندگی، مطالعه توزیع مکانی بارش‌ها، برآورد توزیع زمانی بارش‌ها و وضعیت الگوی بارش‌ها است.

افتخاری با اشاره به پروژه‌های کاربردی مورد حمایت سازمان  برنامه و بودجه کشور در زمینه منابع آب، گفت: حمایت‌های این سازمان از پروژه‌های مذکور می‌تواند موجب هم‌گرایی بخش‌های مختلف دستگاه‌های مرتبط شود.

وی با بیان این که در مدت ۲۰ سال اخیر، میزان بارندگی‌های کشور ۱۴ درصد کاهش یافته است، اظهار داشت: دمای هوای کشور نیز در مدت ۲۰ سال اخیر یک و نیم درجه اضافه شده است و ما نباید از حد اعتدال خارج شویم و باید این امر مهم را در نظر داشته باشیم که همواره با کمبود آب به ویژه در بخش کشاورزی مواجه هستیم.

رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در ادامه سخنان خود تأکید کرد: با توجه به روند افزایشی دما در کشور و کاهش بارندگی، ضرورت دارد تا در مورد مطالعات مرتبط با تعیین سهم عوامل طبیعی و دخالت‌های انسانی، اقدام‌های جدی و عملی از سوی مبادی و مدیران ذی‌ربط انجام پذیرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین