|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۲۸۱۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۶
در این شرایط جهان پر از تهدید و فرصت است و سناریوهای امنیتی غالب بر سناریوهای دیگر بازیگران است. بازیگران جهانی سعی می‌کنند از فرصت‌ها استفاده کنند؛ اما استفاده از فرصت در شرایط مبهم، آزمون و خطاست.
 سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در صنعت هسته ای چیزی که از دست رفته باشد نداریم؛ کاهش تعهداتمان هم بسیار حساب شده بود و همه ملاحظات را در نظر گرفته‌ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، جمعی از نخبگان ایرانی خارج از کشور روز گذشته از فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران در راکتور تحقیقاتی تهران و تولید رادیوداروها بازدید کردند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جریان این بازدید با بیان اینکه نخبگان ایرانی خارج از کشور بخشی از واقعیت‌های جامعه بین‌المللی را لمس و حس می کنند به تشریح تغییر نظام‌های حقوقی و سیاسی جهان بعد از فروپاشی شوروی سابق پرداخت و گفت: آمریکا بعد از حدود ۳۰ سال که تلاش کرده خلاء حاصل از فروپاشی شوروی را پر کند، هنوز موفق نگردیده و این موضوع ثابت شده است که نمی‌تواند.

وی افزود: در این شرایط جهان پر از تهدید و فرصت است و سناریوهای امنیتی غالب بر سناریوهای دیگر بازیگران است. بازیگران جهانی سعی می‌کنند از فرصت‌ها استفاده کنند؛ اما استفاده از فرصت در شرایط مبهم، آزمون و خطاست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به سه نگاه غالب در آمریکا برای سلطه بر جهان و تشریح هر یک، تصریح کرد: نسبت به دو نگاه غالب در جنگ سرد، ترامپ نگاه انزواگرایانه بیشتری داشته است و علت آن هم تجربه آمریکا در حضور ناموفق در کشورهایی مثل عراق و افغانستان و رسیدن این قدرت به سقف تحمل بهای آزمون و خطای خود است.

کمالوندی افزود: زمان این آزمون و خطا به پایان رسیده است. آنها حتی در سیاست داخلی هم به بن‌بست رسیده‌اند؛ اما درک آن توسط عوام، زمان می‌برد. بزرگان ما این مسئله را خوب دیده‌اند. حضرت امام (ره) به شیوه‌ای خردگرایانه و عالمانه در نامه به گورباچف اعلام کردند که کمونیسم به موزه می‌پیوندد. آن زمان باور این مسئله با اصول روابط بین‌الملل و دیپلماسی معمول سخت بود. امروز این حرف درباره سرمایه‌داری هم زده می‌شود.

وی با بیان اینکه در سیاست به‌دنبال قدرت و عوامل نرم و سخت آن هستند، خاطرنشان کرد: امروز مشخص شده است در این حوزه ایدئولوژی عامل بسیار تعیین کننده‌ای است. کما اینکه تقسیم شرق و غرب هم در گذشته مبنای ایدئولوژیک داشت. در چنین وضعیتی با رفتن یک قدرت، غرب تلاش کرد با حضور در آمریکای لاتین، بالکان، افغانستان و عراق، خلاء به‌وجود آمده را پر کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: نتیجه این شد که نتوانستند خلاء را به تنهایی پر کرده و در این میان فضایی برای کشورهای متوسط مثل ایران و ترکیه ایجاد شد و دیگر بازیگران کوچک نیز توانستند کارهایی انجام دهند.

کمالوندی با بیان اینکه در صحنه قدرت و سیاست، قدرتمندان باقی می‌مانند و ضعفا از بین می‌روند، افزود: در این صحنه که نظامات جهان استقرار پیدا نکرده است و برنامه‌ریزی خیلی سخت می‌شود، ما در حال گذر از مسیری تاریخی هستیم.

وی با بیان اینکه حضرت آقا حدود ۱۳ سال پیش از آن به‌عنوان پیچ تاریخی یاد کردند، گفت: متاسفانه در هزار سال گذشته قدرتمندان نقشه جهان را تدوین کرده‌اند و ما برای باقی ماندن باید هم در حوزه سخت و هم حوزه نرم قدرتمند باشیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: عامل ایدئولوژیک برد سلاح‌ها را بیشتر می‌کند. عوامل نرم به‌خصوص بحث‌های حقوقی می‌توانند به کسب جایگاه برتر در صحنه بین‌المللی کمک کنند.

کمالوندی با بیان اینکه غربی‌ها تلاش می‌کنند جمهوری اسلامی ایران در ۲۰۰ سال آینده  در جهان نقشی نداشته باشد، اظهار داشت: در همین راستا تلاش می‌کنند عوامل اقتدارزا همچون هسته‌ای را از ما بگیرند. به اعتقاد آنها کشوری که غنی‌سازی دارد، در لبه قدرت بازدارندگی قرار گرفته است. قدرت نظامی، اقتصادی و هسته‌ای ما برای آنها ترس و بازدارندگی ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر حفظ دستاوردهای کشور در مذاکرات با غرب، تصریح کرد: بدترین خسارت برای سیاست، عوام‌زدگی است. ما تلاش می‌کنیم درک درستی از شرایط داشته باشیم و به‌خوبی از فرصت‌ها استفاده کنیم. نباید عوامل اقتدار را از دست بدهیم. بر همین مبنا در صنعت هسته‌ای محدودیت‌های زمانی داریم که خیلی حساب شده کار شده و در زمانی معین کنار گذاشته می‌شود.

معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه ما از همه این مسائل عبور می‌کنیم، گفت: کشوری نیستیم که تسلیم شویم. هم مردم و هم مسئولین می‌خواهند قوی باشیم و البته به سرچشمه هستی و قدرت که خداوند است، وصل هستیم. به همین دلیل مسئولان کشور با قدرت صحبت می‌کنند،  در این شرایط باید با تدبیر رفتار کنیم تا پیچ‌ها را پشت سر بگذاریم.

کمالوندی با اشاره به این موضوع که در صنعت هسته‌ای چیزی که از دست رفته باشد نداریم، گفت: هرجا محدودیتی را پذیرفتیم، راه برگشت را نبستیم. کاهش تعهداتمان هم بسیار حساب‌شده بود و همه ملاحظات را در نظر گرفتیم.

وی افزود: یکسال وقت دادیم تا همه به حقانیت جمهوری اسلامی پی ببرند. برخی اصرار می کنند که باید زودتر این کار را انجام می دادیم اما توجه نمی‌کنند که حمایت آسیا و اروپا از این اقدامات نتیجه همان یکسال صبر استراتژیک بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: نکته ای که باید توجه داشت این است که هیچ سازمانی به تنهایی تصمیمات ملی و کلان را اتخاذ نمی‌کند. بحث‌های زیادی در شورای امنیت ملی، شورای عالی نظارت بر برجام و جلسات فنی متخصصان هسته‌ای انجام می‌شود و اگر لازم باشد از مقام معظم رهبری نیز استدعا می‌شود تا در خصوص موضوعی اعلام رهنمود فرمایند.

کمالوندی اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی تمامی شروط رهبری در حوزه کار خود را عملی کرده و آمادگی لازم جهت اجرای تصمیمات کشور را دارد. یکی از این شروط، آماده‌سازی مقدمات رسیدن به ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی بود که سازمان انرژی اتمی برنامه بلند مدت ۲۷۲۰۰۰ سو را که صد در صد عملیاتی بوده و تا یک میلیون سو نیز قابل افزایش است را به شورایعالی امنیت ملی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه برخی به شکلی بچه‌گانه به سازمان انرژی اتمی حمله می‌کنند، گفت: متاسفانه برخی شخصیت‌ها اظهارنظرهای عجیب و غریب می‌کنند. اینگونه صحبت‌ها اعتبار شخصیت را از بین می‌برد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آمریکایی‌ها گفته بودند غذا و دارو را تحریم نمی‌کنیم؛ اما شرکتی که رادیودارو تولید می‌کند را تحریم کرده‌اند. اگر توان داخلی برای تولید رادیوداروها نبود، الان یک میلیون بیمار در سراسر کشور مشکل داشتند. غیرانسانی‌تر از این نداریم که بیماران سخت و سرطانی را تحریم کنند.

کمالوندی با بیان اینکه جمهوری اسلامی واقعاً با استدلال قوی صحبت می‌کند، تاکید کرد: متخصصین و دانشمندانی داریم که افتخارآفرین هستند. نمونه آن ارزیابی اتحادیه اروپا از توان متخصصین و دانشمندان حوزه گداخت سازمان انرژی اتمی بود که معتقد بودند، بهترین دانشمندان این حوزه را داریم که البته با تجهیزاتی قدیمی و کهنه کار می‌کنند.

وی افزود: با این توان قرار بود عضویت پروژه بین‌المللی «ایتر» را کسب کنیم که آمریکا مانع این کار شد. آنها در حقیقت خود را از دانشمندان و متخصصین ایرانی محروم کردند.  

معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فعالیتهای تحقیق و توسعه و گام‌هایی که کشورمان در کاهش تعهدات برداشته است، گفت: کار هسته‌ای با درک شرایط به نحو احسن در کشور انجام می‌شود. این صنعت علی‌رغم حرف و حدیث‌ها با شادابی جلو می‌رود و زمینه‌های فعالیت‌ها فراهم است. به‌طوری که بعد از برداشتن یک محدودیت، جهشی در فعالیت‌ها صورت می‌گیرد.

کمالوندی با تاکید بر ضرورت عدم تفرقه و حفظ وحدت و اقتدار کشور، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ۱۰ سال پیش خیلی قوی‌تر شده است. شرایط برای تقویت بیشتر کشور مهیاست تا برای آینده که نظامات جدید جهانی شکل می‌گیرد، نقش و جایگاهی قابل قبول و شایسته برای خود داشته باشیم.

وی تاکید کرد: عدالت مد نظر ما انشاء‌الله به برکت وجود جوانان و نخبگان ایرانی در سطح جهانی گسترش پیدا می‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین