|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۲۸۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
 روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم سیدجلال ساداتیان سفیر اسبق ایران در بریتانیا نوشت:

در خصوص حادثه مشکوک انفجار در نفتکش ايراني در درياي سرخ به نظر مي‌رسد مي‌توان در چنين حادثه‌اي دستان رژيم صهيونيستي را به جهت خرابکاري و تخريب آنچه که در منطقه در حال وقوع است ديد؛ به دنبال حوادثي که در منطقه به‌وقوع پيوسته و ارتقاي موقعيت ايران و نااميدي امارات و عربستان از آمريکا. بنابراين هياتي اماراتي به ايران سفر داشت تا مسائل خودشان را تا حدودي با ايران حل و فصل نمايند. همچنين عربستان نيز از طريق نخست وزير پاکستان و عراق به ايران پيام دادند و در مقابل تهران هم از چنين رويکردي استقبال کرد. پيشنهاد صلح هرمز از سوي ايران و ارسال پيام‌هايي از سوي عربستان و امارات به تهران به نوعي رفتن به سوي تنش‌زدايي و کاهش اضطراب‌هاي محلي، به علاوه نااميدي از آمريکا و بي‌عملي اين کشور، ظن قوي را به سمت رژيم صهيونيستي به عنوان جناح تندرو و جنگ‌طلب مي‌برد که آنها به دنبال آتش افروزي در منطقه هستند تا بدين ترتيب مانع کاهش تنش احتمالي ميان تهران-رياض باشند. بنابراين به نظر مي‌رسد تمامي مسئولان کشورمان در سطوح مختلف نظامي و ديپلماتيک به اندازه کافي هوشياري دارند و حتما متوجه هستند که اين اقدام، مي‌تواند اقدامي از سوي صهيونيست‌ها و جناح تندرو باشد که به هيچ وجه مايل نيست آرامش در منطقه برقرار شود. در نتيجه تهران مي‌بايستي که با درايت و به دور از هرگونه احساسي عمل کردن و دور انديشي نسبت به چنين مساله‌اي عمل نمايد.

چون چنين عملي دنباله همان تحرکاتي است که رژيم صهيونيستي در سوريه در حمله به مواضع ايران داشت تلقي نمايد. در چنين چارچوبي ايران مي‌تواند عکس‌العمل از خود نشان دهد. رژيم صهيونيستي به دنبال آن است تا ايالات متحده و ناتو را وارد يک درگيري نظامي احتمالي با ايران کند چون آنها مي‌دانند ايران در سايه آرامش کنوني مي‌تواند به خود‌سازي و سازندگي کشورش بپردازد. رژيم صهيونيستي موجوديت خود را در خطر مي‌داند. جرياني که حضرت امام(ره) آغاز کردند امروز مبدل به يک نهضت جهاني شده است.

بنابراين اين رژيم کودک‌کش احساس خطر مي‌کند ضمن اينکه در همه جاي دنيا حتي در ميان ديپلمات‌هاي غربي و آمريکايي نيز انتقاداتي نسبت به صهيونيست‌ها وجود دارد. بنابراين آنها تصور مي‌کنند اگر ايران بتواند دست بالا را در منطقه داشته باشد و همچنين روابط ايران و عربستان نيز بهبود يابد، موجوديت اين رژيم با خطر جدي مواجه خواهد بود. به همين دليل به دنبال آنند تا اين منطقه را در تنش و بحران نگه دارند. تبعات چنين درگيري احتمالي به نفع کشورهاي اسلحه‌سازي نيز است. اما اصل موضوع آينده اين موجوديت خبيث در منطقه است. در نتيجه امروز همگان مي‌دانند که اين رژيم امروز چه مي‌کند. بنابراين دست به هر گونه حربه‌اي مي‌زند تا در سايه اين بحران‌سازي بتواند خود را نجات دهد. در خصوص سفر نخست وزير پاکستان به تهران نيز مي‌توان گفت ايران اين ظرفيت را از خود نشان داده که با تدبير تصميم‌گيري مي‌کند. سفر عمران‌خان به منظور نزديکي ميان ايران و عربستان و انتقال پيام رياض به تهران مي‌تواند مثبت تلقي گردد. پاکستان کشور دوست و همسايه ايران است. عمران‌خان روابط خوبي نيز با عربستان دارد در نتيجه اسلام‌آباد در پي ميانجيگري ميان تهران-رياض است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین