|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۲۸۱۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
مشخص است که جریانی در اصولگرایی که برای وحدت و ائتلاف شرط و شروط تعیین می‌کند به دنبال این است که محوریت را برای انتخابات بعدی به دست گیرد تا سهمیه بیشتری از چهره‌های سیاسی نزدیک به خود وارد مجلس کند؛ سهمیه‌ای که در آن خبری از امثال ناطق و نزدیکان به تفکر او، لاریجانی‌ها و حتی برخی افراد مورد قبول جامعه روحانیت نباشد؛
 طیفی از اصولگرایان در حالی که برای کنارزدن میانه‌روهای این جریان از صحنه سیاست و به ویژه مجلس آینده تلاش می‌کنند هم‌زمان به فکر جانشین هم هستند. آنها به فکر نشاندن سعید جلیلی بر صندلی علی لاریجانی‌اند.

 روزنامه شرق نوشت: «مشخص است که برخی اصولگرایان نه‌تنها از ناطق‌ نوری دل خوشی ندارند و حتی زمزمه بازگشتش به دل جریان اصولگرایی هم آنها را مشوش می‌کند بلکه از محور قرارگرفتن دوباره جامعه روحانیت در جریان اصولگرایی هم هراسان‌اند. به طور مشخص بخش تندروی این جریان یعنی جبهه پایداری و جریان‌های مشابه مانند جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی یا رهپویان. تا جایی که اخیرا مجتبی شاکری دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی گفته است: «معتقدم جامعه روحانیت مبارز در حالت تعلیق قرار دارد.» او گفته «جامعه روحانیت مبارز باید نسبت به این افراد وضع خود را مشخص کند، یکی از افرادی که از مسیر دفاع از امام و مقام معظم رهبری فاصله گرفته آقای ناطق‌ نوری است. رسانه‌ها باید مصاحبه چالشی با آقای ناطق‌ نوری داشته باشند تا مشخص شود او مواضع گذشته خود را تغییر می‌دهد یا این که همچنان مواضع پیشین خود را دارد. ناطق‌ نوری جایگاهی در بین اصولگرایان ندارد، زیرا در گذشته او مسیر جدایی از اصولگرایان را انتخاب کرده بود.»

او با تأکید بر این که ناطق‌ نوری در انتخابات سال ۸۸ جایگاه خود در میان اصولگرایان را از دست داد، گفته: «باید پرسید زمانی که مقام معظم رهبری جمله أین عمار را فریاد می‌زد، ناطق‌ نوری چه پاسخی داد؟ مدت زیادی است که ناطق‌ نوری در میان اصولگرایان جایگاهی ندارد.» او درباره عدم حضور لاریجانی در جلسات شورای ائتلاف و حضور مستقل وی در انتخابات هم گفته است: «موضوع آقای لاریجانی هم از آن مسائلی است که در جریان اصولگرایی معلق مانده است، رئیس مجلس تکلیف خود را مشخص نمی‌کند زیرا در انتخابات گذشته فراکسیون لاریجانی با خاتمی ائتلاف کرد که مصداق آن آقای کاظم جلالی است. حرکت زیگزاگی نه‌تنها سودی برای لاریجانی ندارد بلکه شرایط سیاسی کشور را گنگ و مبهم می‌کند.»

مشخص است که جریانی در اصولگرایی که برای وحدت و ائتلاف شرط و شروط تعیین می‌کند به دنبال این است که محوریت را برای انتخابات بعدی به دست گیرد تا سهمیه بیشتری از چهره‌های سیاسی نزدیک به خود وارد مجلس کند؛ سهمیه‌ای که در آن خبری از امثال ناطق و نزدیکان به تفکر او، لاریجانی‌ها و حتی برخی افراد مورد قبول جامعه روحانیت نباشد؛ همان‌هایی که لاریجانی را به شورای وحدت راه ندادند و حالا بر سر حضور ناطق‌ نوری به‌عنوان میهمان در جلسه جامعه روحانیت هم گلایه دارند؛ به طور مشخص سه طیف جبهه پایداری، جمعیت رهپویان و جانبازان انقلاب اسلامی.

زاکانی، نماینده سابق مجلس و عضو شورای مرکزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی و همچنین جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی یکی دیگر از مخالفان سفت و سخت لاریجانی است که در مجلس گذشته بر سر تصویب برجام بارها علیه لاریجانی در مجلس سخن گفت. او اخیرا گفته بود علی لاریجانی برای منفعتش از قانون عبور می‌کند. او گفته بود مجلس ما مجلسی یک‌نفره است و مقصودش هم از آن یک نفر علی لاریجانی است. ماجرای اکبر طبری و حمله به صادق لاریجانی هم اولین بار با تحرکات زاکانی کلید خورد. اخیرا پژمانفر یکی از اعضای جبهه پایداری هم درگیری سختی با لاریجانی در مجلس داشت و او را به دیکتاتوری متهم کرد  که ۱۲ سال است کشور را اداره می‌کند. حمید رسایی، نماینده سابق مجلس و از مخالفان توافق هسته‎ای و نزدیک به جبهه پایداری زمانی در توییتر خود درباره ناطق‌ نوری نوشت: «کی فکرش را می‌کرد! ناطق‌ نوری کسی که نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم را به خاطر نگارش نامه رهبری و سرکشیدن جام زهر گفت‌وگو با آمریکا ملامت می‌کرد، حالا بعد از ۲۰ سال، تفاله‌ای که از دهان آنها درآمده را بجود و اعلام کند تا درخواست ترامپ برای مذاکره رد نشود.»

اگرچه ریشه این دلخوری‌ها خیلی قدیمی‌تر است و به زمان هم‌پیمانی این جریان‌ها با محمود احمدی‌نژاد بازمی‌گردد. با شروع اختلاف بین رئیس سابق دولت با ناطق‌ نوری بعد از آن مناظره معروف و بعد هم رئیس مجلس، این جریان‌ها هم پشت احمدی‌نژاد قرار گرفتند و با او هم‌موضع شدند و تا این لحظه بر سر موضعشان مانده‌اند. به نظر می‌رسد هدف غایی آنها حذف لاریجانی و نزدیکان او در مجلس آتی‌اند. روزنامه کیهان سه سال پیش در کنایه‌ای نوشته بود: «آقای ناطق دیروز نیز در مراسم هفتمین روز درگذشت آقای هاشمی، از ظلم بزرگ بر هاشمی گفت؛ بی‌آن‌که به ظلم بزرگ‌تر به ملت و نظام جمهوری اسلامی در فتنه و آشوب نیابتی ۸۸ و دروغ ناجوانمردانه تقلب (اسم رمز و استارت آشوب) اشاره کند.»

جلیلی می‌آید؟

طیفی از اصولگرایان در حالی که برای کنارزدن میانه‌روهای این جریان از صحنه سیاست و به ویژه مجلس آینده تلاش می‌کنند هم‌زمان به فکر جانشین هم هستند. آنها به فکر نشاندن سعید جلیلی بر صندلی علی لاریجانی‌اند. تا جایی که به گزارش نامه‌نیوز، خبر آمدن جلیلی از شهر مشهد در فضای سیاسی مطرح شده است. حسین امینی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره تصمیم جلیلی برای نامزدی در انتخابات مجلس از مشهد گفته: صحبت‌هایش مطرح است. شاید چاره‌ای غیر از این تصمیم ندارد چون آقای جلیلی در تهران فاقد جایگاه است و در مشهد بیشتر از شهرهای دیگر جایگاه دارد. البته فضای عمومی را از الان نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما قدر مسلم جبهه پایداری از ایشان حمایت خواهد کرد. با این حال او درباره میزان قدرت فهرست جبهه پایداری در مشهد با سرلیستی جلیلی برای در حاشیه قراردادن سایر فهرست‌های انتخاباتی، گفته: بعید است که از پنج نماینده کنونی مشهد (کریمی‌ قدوسی، امیرحسین قاضی‌زاده، بحرینی، پژمانفر و شیران) کسی بخواهد جابه‌جا شود. جواد آرین‌منش، نماینده سابق مجلس هم درباره تصمیم جلیلی برای نامزدی در انتخابات مجلس از مشهد گفته: آقای جلیلی در انتخابات مجلس پنجم از مشهد نامزد شد اما رأی نیاورد، البته آن زمان چهره مشهور و شناخته‌شده در سطح ملی نبود. البته معتقدم از آنجا که او امروز چهره ملی محسوب می‌شود و نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را در کارنامه دارد، مناسب‌تر و بهتر است از تهران بیاید چون در مشهد حضور زیادی نداشته است.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین