|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۲۸۱۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
اقلیم حضر موت،‌ شامل استان‌های تحت کنترل دولت مستعفی یعنی حضرموت، المهره، شبوه، سقطری، مأرب، الجوف و أبین، (مناطق کشیده شده در طول حد فاصل بین شهر شقره در جنوب تا شهر لودر در شمال تا منطقه العرقوب است.)
 بعد از شکست سازمان ملل در طول پنج‌ سال گذشته و تلاش بی‌نتیجه آن برای ایجاد پیشرفت سیاسی جهت ترغیب طرف‌های یمنی به نشستن پای میز مذاکره و ایجاد نقش‌هایی مشترک برای راه حل سیاسی فراگیر و پایان جنگ در این کشور، منابع اطلاع‌رسانی عربی و بین‌المللی از رویکرد منطقه‌ای و بین‌المللی برای تقسیم یمن به سه اقلیم خبر دادند. این در نتیجه اختلاف دیدگاه بین کشورهایی است که در پرونده یمن دخیل هستند.

به نقل از وبگاه المشهد الیمنی، منابع اعلام کردند،‌ راهکار سه اقلیم بعد از به شکست انجامیدن تمام روندهای سیاسی و رسیدن به بن‌بست در یمن مطرح شده و این راهکار به دلیل ادامه موضع سرسختانه تمام طرف‌های سیاسی و عوامل حامی پشت پرده آنها چه دولت مستعفی و چه انصارالله در مذاکرات صورت گرفته زیر نظر سازمان ملل یا مواضع سرسختانه بین دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب (جدایی طلبان مورد حمایت امارات) در مذاکرات جده به میزبانی عربستان است. تمام این طرف‌ها به راهکارهای خود و شروط خود پافشاری دارند و تلاش می‌کنند خواسته خود را اجرایی و واقعیت‌های جدیدی در میدان برای بهره‌برداری خود ایجاد کنند.

این منابع اشاره می‌کنند، به نظر می‌رسد جامعه جهانی تقریبا به این نتیجه رسیده که تقسیم یمن به سه اقلیم بهترین راه حل برای درگیری‌های این کشور است. به طوریکه این راهکار به پذیرش متقابل بحران و ماهیت آن بین طرف‌های درگیر یعنی دولت مستعفی،‌ حوثی‌ها و شورای انتقالی جنوب کمک خواهد کرد و سپس فضای امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و روانی سه اقلیم را برای برگزاری همه‌پرسی در داخل هر اقلیم تحت نظارت سازمان ملل فراهم می‌کند تا بر سر تاسیس دولتی با مشارکت دو اقلیم دیگر براساس همزیستی مشترک و مذاکره بر سر انفصال اختیارات امنیتی به جای درگیری و جنگ مذاکره کنند.

۱- اقلیم صنعا، شامل استان‌های تحت کنترل حوثی‌ها یعنی صنعا، دبیرخانه صنعا، صعده، إب، عمران، ذمار، وریمه، الحدیده، المحویت، البیضاء و حجه است.

۲- اقلیم حضر موت،‌ شامل استان‌های تحت کنترل دولت مستعفی یعنی حضرموت، المهره، شبوه، سقطری، مأرب، الجوف و أبین، (مناطق کشیده شده در طول حد فاصل بین شهر شقره در جنوب تا شهر لودر در شمال تا منطقه العرقوب است.)

۳- اقلیم عدن شامل استان‌های تحت کنترل شورای انتقالی یعنی عدن، لحج، الضالع، تعز، بخش غربی ابین از شهر زنجبار در جنوب تا شهرستان‌های سرار،‌ رصد سباح در شمال است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین