|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۲۸۰۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
ظاهراً این موضوع توجه دانالد ترامپ را بسیار جلب کرده بود؛ لابد بیشتر نگران املاکش در فلوریدا بود! خلاصه اینکه در تعداد بیشماری از توئیت‌هایی که ترامپ اوایل سپتامبر در این‌باره منتشر کرد، نام ایالت آلاباما نیز ذکر شد که ترامپ از آن به‌طور مشروح جزو ایالت‌های مورد تهدید نام برد.
اواخر ماه میلادی گذشته بود که ایستگاه‌های هواشناسی از گرباد «دوریان» در اقیانوس اطلس-باهاما-خبر دادند و تهدیدی که از جانب این گردباد استوایی با شدت گرفتن آن در مسیر حرکت خود متوجه جنوب شرق ایالات متحده - عمدتا فلوریدا و تا حدی جورجیا - می‌شد.

ظاهراً این موضوع توجه دانالد ترامپ را بسیار جلب کرده بود؛ لابد بیشتر نگران املاکش در فلوریدا بود! خلاصه اینکه در تعداد بیشماری از توئیت‌هایی که ترامپ اوایل سپتامبر در این‌باره منتشر کرد، نام ایالت آلاباما نیز ذکر شد که ترامپ از آن به‌طور مشروح جزو ایالت‌های مورد تهدید نام برد.

گویا بسیاری از مردم آلاباما با خواندن توئیت ترامپ نگران از آنچه احتمالا در انتظارشان می‌بود با ایستگاه هواشناسی ایالت تماس می‌گیرند تا اطلاع دقیقی دراین‌مورد بدست بیاورند. کار به‌جایی می‌کشد که این ایستگاه هواشناسی ناچار می‌شود برای آرام‌کردن اذهان عمومی رسما توئیتی منتشر و تاکید کند که ایالت آلاباما به هیچوجه مورد تهدید گرباد نیست. و از اینجا داستانی شروع می‌شود که حالا پای قانون را به میان آورده است.

ترامپ به‌جای آنکه اشتباهش را اعتراف کند و یا حداقل بگذارد تا داستان بی سر و صدا خاموش شود- چیزی که همه به‌جز او خواستارش بوده‌اند- روز ۴ سپتامبر در دفتر کارش در کاخ سفید (در عکس زیر) در حضور جمعی از خبرنگاران، نقشه‌ پیش‌بینی آب و هوایی منطقه نامبرده در ارتباط با گردباد دوریان را که از جانب اداره ملی اقیانوسی و جوی تهیه شده به حاضران نشان می‌دهد. در این نقشه می‌توان مسیر حرکت گردباد را دید که با یک ماژیک سیاه‌رنگ «تکمیل» شده و بخشی از ایالت آلاباما را نیز وارد ماجرا کرده. البته که همه متوجه این دستکاری می‌شوند (که گویا کار خود ترامپ بوده) و خبرنگاری هم این نکته را گوشزد می‌کند، اما ترامپ پاسخ می‌دهد که خبر ندارد آیا کسی این نقشه را دستکاری کرده باشد.

غائله اما اینجا هم ختم نمی‌شود. چند روز بعد خبر می‌رسد که اداره ملی اقیانوسی و جوی خبری انتشار داده که در آن توییت ترامپ را درباره آلاباما تأئید می‌کند- اینکه چه کسی این خبر را نوشته، در دست تحقیق است، چون هیچکس این خبر را با نام خودش منتشر نکرده؛ امضایی هم زیر آن نیست. کاشف به‌عمل می‌آید که میک مالوینی، رییس ستاد کارمندان کاخ سفید تحت فشار ترامپ با ویلبر راس، وزیر بازرگانی و از طرفداران پر و پا قرص رئیس‌جمهور که در سفری در یونان بوده، تماس می‌گیرد تا به کمک ترامپ بشتابد.

وزیر بازرگانی هم با اداره ملی اقیانوسی و جوی تماس می‌گیرد و تهدید می‌کند که اگر این اداره روایت ترامپ را رسما تأئید نکند، پژوهشگران منتخب دولت را که در این اداره کار می‌کنند، اخراج خواهد کرد. حالا گند کار درآمده و دفتر بازرسی وزارت بازرگانی و همینطور مدیر اداره ملی اقیانوسی و جوی اعلام کرده‌اند که این داستان را پیگیری خواهند کرد. از حزب دمکرات هم خواستار استعفای وزیر بازرگانی شده‌اند و کمیته مربوط به پژوهش، امور فضایی و تکنولوژی مجلس نمایندگان هم قصد بررسی این جریان را دارند.

محمد درویش * فعال محیط زیست
منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین