|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۲۷۹۲۲۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۰
تحلیلگران رسانه‌های عربی معتقدند نتایج انتخابات در فلسطین اشغالی و ناتوانی حزب لیکود به رهبری «نتانیاهو» در کسب اکثریت کرسی های کنست و بی رغبتی دیگر احزاب برای ائتلاف با لیکود نشان دهنده شکست سیاست های نتانیاهو و وجود بی ثباتی سیاسی و هرج و مرج ساختاری در رژیم صهیونیستی است.
  تحلیلگران رسانه‌های عربی معتقدند نتایج انتخابات در فلسطین اشغالی و ناتوانی حزب لیکود به رهبری «نتانیاهو» در کسب اکثریت کرسی های کنست و بی رغبتی دیگر احزاب برای ائتلاف با لیکود نشان دهنده شکست سیاست های نتانیاهو و وجود بی ثباتی سیاسی و هرج و مرج ساختاری در رژیم صهیونیستی است.

پس از شمارش ۹۹.۸ درصد از مجموع آراء بیست و دومین انتخابات کنست در سرزمین های اشغالی، حزب کاحول لاوان (آبی و سفید) به رهبری «بنی گانتس» در مجموع ۳۳ کرسی به دست آورد و پس از آن نیز حزب لیکود به رهبری نتانیاهو با کسب 31 کرسی در رتبه دوم قرار گرفت. فهرست مشترک احزاب عرب به ریاست «ایمن عوده» نیز ۱۳ کرسی را به دست آورده است و قدرت سوم در کنست شد. تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی نیازمند آن است که حزب پیروز ۶۱ کرسی یعنی نصف به اضافه یک را به دست آورد تا بتواند تشکیل کابینه دهد. هیچ یک از احزاب موفق نشدند اکثریت کرسی ها را از آن خود کنند. به نظر می‌رسد بحران سیاسی در سرزمین های اشغالی همچنان تداوم داشته باشد. چرا که رهبران دیگر احزاب به خاطر اختلافات سیاسی حاضر به ائتلاف با نتانیاهو نیستند و این موضوع نشان دهنده عمیق بودن شکاف‌های سیاسی در تل‌آویو است.

پایان حیات سیاسی نتانیاهو

به نوشته شبکه خبری «الجزیره» قطر، «الحنان میلر» نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی اسرائیل گفت نتانیاهو به دلیل شکست همه سیاست های خود نتوانست در انتخابات پیروز شود. او به خاطر شکست سیاست هایش در روند صلح، شکست برای مقابله با قدرت نظامی روز افزون جریان حماس در نواز غزه و پرونده های مربوط به فسادهای متعدد خود نتوانست اکثریت آراء را از آن خود کند.   همه احزاب راستگر و چپگرا نتانیاهو را به دلیل نداشتن راهبرد در تنش با فلسطینی ها متهم می کنند و از سیاست های او خسته شده اند.

به نوشته روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن، «بن کسبیت» تحلیلگر مسائل سیاسی روزنامه عبری زبان «معاریو» گفت به طور قطعی می توان گفت که دوران نتانیاهو به سر آمده است. او با دستان خود تیشه به ریشه خود زد. او همه چیز را در اختیار داشت اما به زودی مشخص خواهد شد که دیگر چیزی ندارد. پیروزی او به شکست تبدیل شده است. فعالان حزب لیکود از او روی برگردانده اند. بسیاری از آنان در خانه ماندند و یا به سواحل رفتند و به وی رای ندادند. دوران تاریخی وی به پایان رسیده است و او نخواهد توانست کابینه تشکیل دهد و حتی اگر انتخاباتی دیگری هم برگزار شود او پیروز نخواهد شد. اکثریت اعضای لیکود با انحلال کنست با هدف برگزاری انتخاباتی دیگر مخالف هستند و حتی اگر او موفق به انحلال کنست شود خشم ها علیه وی افزایش می یابد و به طور کلی شیرازه حزب لیکود را از هم خواهد پاشید.

روزنامه «الایام» فلسطین در گزارشی به قلم «عبدالمجید سویلم» نوشت انتخابات به تنگنایی که رژیم صهیونیستی در نتیجه انتخابات آوریل گذشته به آن وارد شده شده بود پایان نداد. نتانیاهو شکست خورده و مشخص است که لیبرمن شرایط خود را برای تشکیل کابینه تحمیل خواهد کرد. نتانیاهو به باری برای حزب لیکود تبدیل شده است و لیکود را در باتلاق های ژرف و بدبو غرق خواهد کرد.

 اسرائیل در فضای پر هرج و مرج سیاسی

روزنامه «القدس العربی» در گزارشی به قلم «شفیق ناظم الغبرا» نوشت رژیم اسرائیل  طی 5 ماه گذشته 2 بار انتخابات برگزار کرده است و این نشان می دهد که در این رژیم بحرانی وجود دارد که هر روز پیچیده تر می شود. با وجود عادی سازی روابط با برخی کشورهای عربی و فروپاشی برخی از بخش های جهان عرب و حمایت دولت آمریکا از نتانیاهو بازهم رژیم اسرائیل از ترس مداوم نسبت به آینده رنج می برد. به نظر نمی رسد که این بحران های رژیم اسرائیل رو به گشایش رود. این رژیم که در ستم به مردم مظلوم فلسطین نقش دارد و دارای کارنامه سیاه و خونینی در جبهه های جنگ سوریه و لبنان است، اکنون از بسیاری از اختلاف ها و تناقض های داخلی رنج می برد.

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت نتایج انتخابات کنست نشان داد رژیم اشغالگر اسرائیل در هرج و مرج سیاسی به سر می برد. این هرج و مرج سیاسی مانند شمشیر علیه نخبگان حاکم اسرائیل کشیده شده و شرایط بغرنجی را برای آنان رقم زده و توان تصمیم گیری را از آنان سلب کرده است. این هرج و مرج نشان از حجم بالای شکاف در جامعه اسرائیلی دارد. این در شرایطی است که قدرت بازدارندگی این رژیم در جبهه های مختلف در سایه قدرت یابی جریان های نظامی در کشورهای عربی و اسلامی از جمله حزب الله، حماس، جهاد، جبهه مردمی و الحشد الشعبی در عراق در حال فرسایش است. همه این جریان های بخشی از محور مقاومت در منطقه خاورمیانه هستند که در حال قدرت یابی است.

شکست نتانیاهو و ناکامی طرح های ضد فلسطینی

روزنامه «الدستور» اردن در گزارشی به قلم «حماده فراعنه» نوشت نتایج انتخابات کنست حالتی از تعادل بین حزب لیکود و حزب آبی سفید ژنرال ها را نشان داد. از این رو، احتمال وجود دارد که نتانیاهو نتواند نخست وزیر آینده باشد. با این وجود به نظر می رسد برنامه های نتانیاهو در الحاق کرانه باختری و دره های غور اردن به شهرک های صهیونیست نشین با تردید و تعویق همراه باشد. افزون بر این، بخش سیاسی طرح «معامله قرن» ترامپ که در راستای خواست نتانیاهو بود با شکست روبرو خواهد شد.

روزنامه «عربی 21» مصر نوشت شکست نتانیاهو در انتخابات اسرائیل به منزله شلیک تیر به طرح معامله قرن دولت آمریکا است. در نتیجه این موضوع ترامپ هم در شرایطی به رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وارد خواهد شد که یکی از برگه برنده های خود را از دست خواهد داد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین