|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۲۷۸۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
با پیشرفت علم پزشکی بسیاری از بیماران مبتلا به درد دیسک کمر،تنگی کانال نخاع و مشکلات گردن بدون اینکه زیرتیغ جراحی بروند با روشهایی مانند اپیدورال درمان می شوند .
  با پیشرفت علم پزشکی بسیاری از بیماران مبتلا به درد دیسک کمر،تنگی کانال نخاع و مشکلات گردن بدون اینکه زیرتیغ جراحی بروند با روشهایی مانند اپیدورال درمان می شوند .

این روزها دردهای ستون فقرات و زانو بیشتر افراد در سنین مختلف را درگیر خود کرده است که می تواند علل مختلفی چون بی تحرکی، اضافه وزن، سبک نادرست زندگی داشته باشد. بعضی اوقات دیده می شود فردی در نواحی تحتانی بدن چون زانو و پا احساس درد می کند ولی با بررسی این نواحی، ریشه درد در نقطه دیگر بدن مانند ستون فقرات یافت میشود که درمانهای دارویی، استراحت و روش اپیدورال بسیار کمک کننده است.

از آنجا که روش اپیدورال باید توسط یک متخصص درد ماهر و باتجربه انجام شود برای پاسخگویی به سوالات شایع مردم در مورد این روش درمانی، سیناپرس گفتگویی ترتیب داده است با دکتر شاهرخ نوری،متخصص درد در اصفهان که پس از گذراندن دوره تکمیلی بیهوشی و درد در ونکور کاناداو همچنین دانشگاه ucla کالیفرنیا سالهاست به درمان بیماران مختلف از سراسر ایران و حتی کشورهای همسایه می پردازد.
نوری دراین خصوص خاطرنشان کرد:یکی از مشکلات شایع که در افراد میانسال، سالمند و حتی جوانان دیده می شود درد در اندام تحتانی و زانوها دانست که با درمانهای متداول بهبودی پیدا نمی کنند.

وی اشاره کرد: یکی از علل شایع مشکلات ستون فقرات، دیسک کمر است که از طریق درگیری ریشه های عصب سیاتیک پا باعث انتشار درد در تمامی طول عصب سیاتیک از ناحیه کمر به سمت پایین حتی تا انگشتان پا می شود که به صورت مورمور یا گزگز شدن بروز می کند.
همچنین طبق گفته بیماران سرد و گرم شدن زانوها و پاها و حتی مشکلات راه رفتن و لنگیدن، بیدار شدن از خواب هنگام استراحت مخصوصاً شبها در اثر درد و حتی در موارد پیشرفته اختلالاتی شامل بی اختیاری ادرار و مدفوع هم وجود دارد.
این متخصص درد افزود:این بیماران با درمان زانو خواهند دید که هیچیک از مشکلاتشان حل نشده است. بنابراین پیشنهاد می شود ابتدا درمان مشکلات ستون فقرات کمری ازجمله بیرون زدگی دیسک کمر صورت پذیرد، سپس درصورتیکه مشکل آنها حل نشد به درمان زانو و اندام تحتانی بپردازند.

وی در پاسخ به اینکه آیا در بیماران مذکور درمان دیسک کمر با استراحت و دارو جواب می دهد ،تصریح کرد: اگر مشکلات ستون فقرات با استراحت و دارو در طول یک الی حداکثر دو ماه بهبود نیافت یکی از روشهای بسیار مناسب، اپیدورال کمری و تزریق داروی ضدالتهاب در این فضا میباشد که بسیار مؤثر و سودمند است.

در ادامه متخصص درد درباره نحوه انجام روش درمانی اپیدورال خاطرنشان کرد: دو رویکرد عمده برای درمان دیسک کمر پیش رو داریم .

اپیدورال کمری و تزریق داروی ضدالتهاب
چون بیرون زدگی دیسک در کانال نخاعی باعث فشار و درنتیجه التهاب روی ریشه های عصبی کمری می شود. این امر باعث درد در ناحیه کمر و بیشتر از آن درد در ناحیه باسن و پاها که در حقیقت همان مسیر عصب سیاتیک پا است، خواهد شد که با این عمل التهاب از روی ریشه های عصبی برداشته شده و به طور چشمگیری باعث کاهش درد ناحیه کمری، باسن و پاها می شود.

عمل خارج کردن دیسک از طریق پوست
این عمل با استفاده از یک داروی سراتیو یا آرامبخش در اتاق عمل و بدون جراحی یا برش پوست با بیحسی موضعی پوست کمر انجام می پذیرد و در آن قسمت مرکزی دیسک بین مهرهای که به داخل کانال نخاعی وارد شده است، تخلیه می شود.
لازم به ذکر است در مورد دیگر بیماری ها مانند تنگی کانال نخاع ،دردهای گردن و شانه،سردردهای میگرنی و همچنین برخی مشکلات گوارشی و دیابت نیز می توان از روش درمانی اپیدورال کمک گرفت. در گزارش های بعدی به این موارد هم خواهیم پرداخت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین