|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۲۷۸۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: اقدام نتانیاهو برای انضمام کرانه باختری و بخش‌هایی از دره اردن به سرزمین‌های اشغالی نه‌تنها طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی محسوب می‌شود، بلکه در صورت تصویب، برقراری صلح در سرمین‌های مقدس را غیرممکن می‌سازد. اما به‌نظر می‌رسد هیچ‌کدام از این‌ها برای آقای نتانیاهو که از به رسمیت شناختن حقوق فلسطینیان برای تعیین سرنوشت خود و تشکیل کشور امتناع می‌کند، اهمیتی نداشته باشد.
  روزنامه انگلیسی «گاردین»، روز چهارشنبه به تحلیل وعده انتخاباتی «بنجامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی پرداخت.

گاردین نوشت: «اقدام نتانیاهو برای انضمام کرانه باختری و بخش‌هایی از دره اردن به سرزمین‌های اشغالی نه‌تنها طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی محسوب می‌شود، بلکه در صورت تصویب، برقراری صلح در سرمین‌های مقدس را غیرممکن می‌سازد. اما به‌نظر می‌رسد هیچ‌کدام از این‌ها برای آقای نتانیاهو که از به رسمیت شناختن حقوق فلسطینیان برای تعیین سرنوشت خود و تشکیل کشور امتناع می‌کند، اهمیتی نداشته باشد».

این روزنامه ادامه داد، نتانیاهو این «غصب سرزمینی» را اقدامی دفاعی جلوه داد اما تبادلات موشکی روز چهارشنبه نشان داد مشغله ارتش این کشور قسمت‌های غربی است نه قسمت‌های شرقی. قابلیت رسیدن موشک‌های صهیونیست‌ها به دره اردن، توجیه ایجاد منطقه حائل برای جلوگیری از حمله گروه‌های چریکی را زیر سوال می‌برد. رژیم صهیونیستی در جنگ سال ۱۹۶۷، کرانه باختری را تحت اشغال درآورد. صهیونیست‌ها در مذاکرات صلح سال ۲۰۰۱ با فلسطینی‌ها پیشنهاد استقرار ابزاری تهاجمی در دره اردن را ارائه کردند و مدعی شدند اگر معاهده صلح آن‌ها با اردنی‌ها مورد نقض قرار گیرد، فضای ایجاد شده توسط این نوار حاصلخیز می‌تواند مسیری مفید برای اتخاذ اقدام مناسب فراهم کند. حملات متجاوزانه اخیر رژیم صهیونیستی به خارج از مرزهای خود، می‌تواند توضیحی برای علت مطرح شدن مجدد این ادعاهای امنیتی باشد.

گاردین تشریح کرد، شواهد مربوط به «پیچ خوردگی» امور سیاسی در رژیم صهیونیستی را می‌توان در این حقیقت دید که اپوزیسیون اصلی دولت (آبی‌ و سفیدها) از تصمیم نتانیاهو برای الحاق کرانه باختری خمشگین نشدند، بلکه از این دلخور شدند که چرا نتانیاهو اعلام نکرد که آن‌ها چنین اقدامی را پیش‌‌تر مطرح کرده بودند.

این روزنامه انگلیسی افزود، شاید اردن دیگر مانند سابق از اهمیت راهبردی برخوردار نباشد اما از آن‌جا که همواره گمان می رود کشور متخص به فلسطینیان با اردن هم مرز شود، در امور سیاسی صهیونیست‌ها دارای اهمیتی آشکار نشده به شمار می‌رود. این‌که نتانیاهو در انتخابات پیروز شود یا شکست بخورد تفاوت چندانی ندارد زیرا گمان نمی‌رود پارلمانی در این رژیم، چنین طرحی را رد کند.

گاردین نوشت، نتانیاهو می‌تواند بر روی حمایت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که «نقش میانجی صادق» آمریکا را مورد تخریب قرار داده است حساب کند. رئیس‌جمهور آمریکا «به‌طرز شتاب‌زده‌ای» بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد و بر تصاحب غیرقانونی «بلندی‌های جولان» صحه گذاشت. همچنین ترامپ ارسال کمک‌های بشردوستانه به فلسطین را قطع کرد. مقامات مسئول امور خاورمیانه در دولت ترامپ شامل سفیر او در سرزمین‌های اشغالی، دامادش و نماینده ویژه سابقش همگی حامی ساخت منازل مسکونی جدید در کرانه باختری، «برخلاف قوانین بین‌المللی» هستند. نتانیاهو نیز همانند ترامپ مشوق رفتارهای افراط‌گرایانه است و «آماده قربانی کردن تقریباً همه چیز در قربانگاه سیاست داخلی» است. چندی پیش نتانیاهو اشغال‌گری و 52 سال حکومت نظامی صهیونیست‌ها بر فلسطینی‌ها را «حرفی پوچ» دانست.

گاردین هشدار داد نتیجه ادامه پیدا کردن چنین مواضعی را زندگی فلسطینی‌ها در سکونت‌گاه‌های تحت محاصره در میانه کرانه باختری و بدون حقوق سیاسی واقعی و تحت نظام آموزشی و قانونی مجزا خواهد بود. آن‌ها به‌شدت دچار فقر شده و جنبش‌هایشان تحت اشغال نظامی دائمی با محدودیت مواجه خواهد شد. چگونه یک کشور می‌تواند اشغال دائمی را با آرمان‌های دموکراتیک ادعایی خود تطبیق دهد؟ رژیم صهیونیستی به‌دنبال ایجاد صلح نیست، بلکه در حال ساخت زندانی بزرگ است.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین