|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۲۷۷۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
پس ما باید آمادگی یک شکست غیرمنتظره را داشته باشیم. به هر حال من به عنوان یک مسلمان نگرانم اتفاق بدی در آینده رخ دهد که نشود برایش کاری کرد. مساجد ما از جماعت خالی شده است. متاسفانه حتی بچه‌هایی که به هیئت می‌آیند و عَشقه نام اباعبدالله آنها را به هیئت می‌کشاند هم شب‌ها تلویزیون خودمان را نگاه نمی‌کنند. باید برای آنها برنامه‌سازی کنیم.
  سال‌هاست در مناسبت‌های دینی مثل ماه رمضان، ایام محرم و ... حجم زیادی از برنامه‌های مناسبتی در صداوسیما تولید و یا تکرار می‌شود؛ اما به راستی چند درصد از جوان‌های امروزی با سلیقه‌های به‌روز شده، بیننده ویژه‌برنامه‌هایی هستند که هنوز در سطحی کیفی و ساختاری چند سال قبل خود مانده‌اند؟!

برای رسیدن به پاسخ این پرسش، سراغ سید جواد هاشمی ـ بازیگر سینما و تلویزیون ـ می‌رویم که اتفاقا همواره حضور فعالی در فیلم‌ها و سریال‌های مذهبی داشته است.

هاشمی درباره‌ی راه‌های جذب و تعامل جوانان با برنامه‌های مذهبی چنین می‌گوید: متاسفانه در کشور ما سلایق مختلفی تصمیم‌گیرنده و جوابگو هستند؛ در حالی که اصل ماجرا چیز دیگری است. ما باید به سلایق جوان‌ها و نوجوان‌ها و سلایق امروز مردم توجه کنیم. توجه نکردن به این موضوع باعث می‌شود که بیننده‌های بهترین برنامه‌های مذهبی ما کم شوند؛ بر این اساس سلیقه جوان‌های سخت سلیقه امروز به مذهب باید در نظر گرفته شود.

هاشمی افزود: وقتی این اتفاق نمی‌افتد شاهد این هستیم که در روزهای عاشورا و تاسوعا که روزهای عزیزی برای ما هستند و بیش از گذشته ما را به یاد امام حسین(ع) می‌اندازند و برای ما اهمیت بسیار دارند، متاسفم که بگویم که ما همان موقع باعث می‌شویم برخی از مردم شبکه‌های ماهواره‌ای را تماشا کند.

او درباره‌ی تفاوت سلیقه جوان‌های دیروز و امروز اظهار می‌کند: سرمان را مثل کبک زیر برف نکنیم که مردم برنامه‌ها را نگاه می‌کنند؛ این فکر را از سرمان بیرون کنیم. یک واقعیت بی‌چون و چرا وجود دارد که ما از آن غافل هستیم؛ جوان‌های امروز ما تحلیلشان نسبت به جوان‌های دیروز متفاوت شده است. نگاه به امام حسین (ع)، دیروز چیز دیگری بوده است. نمی‌گویم هیئت‌ها پر نیست اما واقعاً این هیئت‌ها و مساجدی که در این ایام پر می شود چقدر دلباخته نام حسین است؟ متاسفم که به این‌ها توجه نمی‌شود!

هاشمی ادامه می‌دهد: پس ما باید آمادگی یک شکست غیرمنتظره را داشته باشیم. به هر حال من به عنوان یک مسلمان نگرانم اتفاق بدی در آینده رخ دهد که نشود برایش کاری کرد. مساجد ما از جماعت خالی شده است. متاسفانه حتی بچه‌هایی که به هیئت می‌آیند و عَشقه نام اباعبدالله آنها را به هیئت می‌کشاند هم شب‌ها تلویزیون خودمان را نگاه نمی‌کنند. باید برای آنها برنامه‌سازی کنیم.

او درباره استقبال مردم از ماهواره به جای تلویزیون می‌گوید: من سه سریال برای ایام عاشورا و تاسوعا ساختم اما آن زمان مردم اقبالشان به ماهواره‌ها نبود، حالا هست و مقصر این قضیه ما هستیم. ما و فیلمسازان کم‌کاری کردیم. احساس می‌کنم شرایط تغییر کرده است ولی ما تغییری نکرده‌ایم.

سید جواد هاشمی تاکید می‌کند: احساس می‌کنم که برنامه‌سازی کم است و آنچه ساخته می‌شود هم در شأن نام امام حسین(ع) نیست. با این حال هنوز هم می‌شود فیلم‌هایی مثل «روز واقعه» ساخت که باز هم ماندگار شود.

این کارگردان دلیل کاهش برنامه‌ها را این‌طور بیان می‌کند: یکی از دلایل نساختن فیلم و برنامه جدید، ماجرای هزینه‌های سنگین صداوسیماست. شبکه‌های فراوانی که وجود دارد و حقوق‌ کسانی که در این شبکه‌ها کار می‌کنند باید پرداخت شود. من فکر می‌کنم بعد از آموزش و پرورش، هیچ نهادی به اندازه صداوسیما مجبور نباشد به کارکنانش حقوق بدهد.

 

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین