|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۲۷۶۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۰
پس از دچار شدن به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا درمان‌های زیادی باید انجام شود تا کاملاً بهبودی حاصل شود. لذا، همچون بسیاری از بیماری‌های دیگر، پیشگیری می‌تواند بهترین درمان محسوب شود. شما می‌توانید با رعایت عادت‌های بهداشتی و مناسب در رژیم‌غذایی و سبک زندگی‌تان، مانع از ورود ویروس‌ها به بدن‌تان شوید. همچنین با اقدام به موقع به محض دیدن بیماری، می‌توانید از اوج گرفتن بیماری و عوارض پس از آن جلوگیری کنید.
  پس از دچار شدن به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا درمان‌های زیادی باید انجام شود تا کاملاً بهبودی حاصل شود. لذا، همچون بسیاری از بیماری‌های دیگر، پیشگیری می‌تواند بهترین درمان محسوب شود. شما می‌توانید با رعایت عادت‌های بهداشتی و مناسب در رژیم‌غذایی و سبک زندگی‌تان، مانع از ورود ویروس‌ها به بدن‌تان شوید. همچنین با اقدام به موقع به محض دیدن بیماری، می‌توانید از اوج گرفتن بیماری و عوارض پس از آن جلوگیری کنید.

رعایت نکات بهداشتی
شستن دست‌ها
یکی از آسان‌ترین و موثرترین اقدامات برای پیشگیری از سرماخوردگی شستشوی درست و مکرر دست‌هاست. این کار باعث کاهش تکثیر باکتری‌ها و ویروس‌های سرماخوردگی می‌شود. قبل از استفاده از صابون دستان خود را مرطوب کنید و سپس دستان‌تان را به مدت ۲۰ ثانیه با قدرت شستشو دهید و از تمیز شدن زیر ناخن‌ها، بین انگشتان و پشت دست اطمینان حاصل کنید. دستان خود را زیر آب بشویید و با حوله خشک کنید.
• در نبود آب و صابون از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید

هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید
گرفتن دست یا یک دستمال جلوی دهان و بینی به‌هنگام عطسه، می‌تواند خطر انتشار میکروب و ویروس‌ها را به حداقل برساند. بلافاصله دستمال استفاده شده را دور بیاندازید و دستان‌تان را بشویید. هنگام عطسه یا سرفه می‌توانید کنج آرنج‌تان را جلوی دهان و بینی بگیرید تا از آلوده‌شدن دست و پخش شدن میکروب جلوگیری شود.

از بودن در جاهای شلوغ خودداری کنید
سرماخوردگی و آنفلوآنزا به‌شدت مسری است و عموماً در جاهای شلوغ شیوع می‌یابد. با دور بودن از جاهای شلوغ و بسته می‌توانید خطر ابتلا به ویروس را به حداقل برسانید.
• دست‌ها را پس از تماس با مکان‌های عمومی حتماً بشویید. مثلاً دستگیره‌های در (به‌ویژه دستگیره توالت) سطوحی هستند که ویروس‌ها روی آن باقی می‌مانند.
• اگر احساس بیماری دارید، حداقل یک روز در خانه بمانید تا خطر انتقال به دیگران را کاهش دهید و یا با ابتلا به چیز دیگری شرایط را بدتر نکنید.
• از لمس کردن صورت، دهان، بینی و چشم به‌شدت خودداری کنید.
تمیز کردن مکان‌هایی که بیشتر از آنها استفاده می‌کنید
تمیز کردن مکان‌هایی که بیشتر از آنها استفاده می‌کنید
فضاهای مشترک را ضدعفونی کنید
سرماخوردگی و ویروس‌های آنفلوآنزا به راحتی در سطوح و فضاهای مشترک به ویژه در حمام ها و آشپزخانه پخش می‌شود. ضدعفونی کردن این مناطق می‌تواند از انتشار ویروس سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری کند
• روی تمیز کردن سطوح رایج مثل توالت، سینک حمام، پیشخوان آشپزخانه و سینک آشپزخانه متمرکز شوید و دستگیره‌های در را ضدعفونی کنید.

تمیز کردن مکان‌هایی که بیشتر از آنها استفاده می‌کنید
این مکان ها شامل اتاق خواب، آشپزخانه، اتاق غذاخوری، اتاق نشیمن و حمام می‌باشد.
حفظ سلامت دهان و دندان
عدم بهداشت دهان و دندان باعث می‌شود ورود میکروب‌ها به بدن آسانتر شود.
واکسینه شوید
واکسینه شوید
سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید
واکسینه شوید
هرچند درمانی برای آنفلوآنزا وجود ندارد، ولی می‌توانید هر سال در برابر این ویروس واکسینه شوید. این کار می‌تواند شما را در برابر شرایط در فصل سرما و آنفلوآنزا تقویت کند. در مورد اینکه آیا واکسیناسیون در برابر آنفلوآنزا برای شما مناسب است یا نه، با پزشک مشورت کنید.
• واکسن آنفلوآنزا باید هر سال و از سن شش ماهگی تا ۶۵ سالگی دریافت شود.
• ممکن است واکسن به شکل اسپری بینی دریافت شود. برخلاف تزریق، در واقع یک نسخه ضعیف از ویروس به بدن منتقل می‌شود که برای استفاده از اسپری باید سیستم ایمنی قوی و سالم داشته باشید. اگر شیمی درمانی می‌شوید یا تحت مراقبت هستید (بخاطر پیوند اعضا یا بیماری HIV) نمی‌توانید از اسپری استفاده کنید.
• هرگونه عارضه جانبی مثل تب، درد یا بدن درد، بخصوص اگر طولانی بود را به پزشک گزارش دهید.

بدانید که برای سرماخوردگی هیچ واکسنی وجود ندارد
برخلاف آنفلوآنزا هیچ واکسنی برای سرماخوردگی وجود ندارد. بهترین راه پیشگیری از آن رعایت عادت‌های بهداشتی و مراقبت از سلامت است. رژیم سالم را رعایت کنید، ورزش کنید، دستانتان را بشویید و ....

از تماس با افراد بیمار خودداری کنید
از تماس با افرادی که دچار سرماخوردگی هستند یا علائم سرماخوردگی نشان می‌دهند خودداری کنید.
• اگر با فردی بیمار مواجه شدید مودبانه عذرخواهی کنید و از او دور شوید. مثلاً اگر همکار یا دوستی بیمار به اتاق شما آمد از او مودبانه بخواهید که بیرون رود.
• اگر با فرد بیمار زنذگی می‌کنید به مدت طولانی در یک مکان مشترک قرار نگیرید.
از وسایل شخصی خود استفاده کنید
از وسایل شخصی خود استفاده کنید
از وسایل شخصی خود استفاده کنید
مطمئن شوید که از وسایل مشترک با فرد بیمار استفاده نکنید.این‌کار خطر ابتلا به ویروس را به حداقل می‌رساند. اگر شخصی در خانه شما بیمار است بهتر است از وسایل یک‌بار مصرف مثل فنجان، قاشق و چنگال استفاده کند و یا پس از استفاده به درستی ضدعفونی شوند.
• می‌توانید روی وسایل برچسب بزنید
• ظروف مورد استفاده را ترجیحاً در آب داغ یا ظرفشویی بشویید.

پزشکی جایگزین را انتخاب کنید
برخی افراد به مزایای پزشکی جایگزین برای پیشگیری و تسکین سرماخوردگی و آنفلوآنزا اعتقاد دارند. هرچند هیچ مدرک علمی و قطعی در مورد اینکه ویتامین C، گیاه مخروط‌سانان یا زینک می‌تواند از سرماخوردگی یا آنفلوآنزا جلوگیری کند، وجود ندارد، اما ممکن است این درمان‌ها برای شما مفید باشد.
• مصرف گیاه مخروط‌سانان در هنگام پیدایش علائم سرماخوردگی، ممکن است شدت و مدت‌زمان علائم شما را کاهش دهد.
• مطالعات بر روی زینک نشان داده است که مصرف زینک در روزهای شروع سرماخوردگی، ممکن است علائم سرماخوردگی را کاهش دهد.
مایعات زیاد بنوشید
مایعات زیاد بنوشید

مراقبت‌های لازم در هنگام شروع علائم اولیه
مایعات زیاد بنوشید
نوشیدن مایعات باعث می‌شود که احساس تب یا ایجاد مخاط کمتر شود. با نوشیدن مایعات می‌توانید احساس بهتری کنید و خطر ابتلا به بیماری را به حداقل برسانید.
• خانم‌ها روزانه ۹ فنجان و آقایان حداقل ۱۳ فنجان مایعات برای گرم نگه داشتن بدنشان باید بنوشند.
• آب، آب‌میوه، نوشابه‌های بدون کافئین و یا چای بنوشید
• از نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه و چای خودداری کنید زیرا می‌تواند باعث کمبود آب بدن و تشدید علائم شود.

سوپ مرغ بخورید
مطالعات نشان می دهد که درمان خانگی با سوپ مرغ، می‌تواند به درمان سرماخوردگی و رفع علائم آن کمک کند. خوردن سوپ مرغ بخصوص در روزهای اولیه سرماخوردگی باعث می‌شود که علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا کاهش یابد.
• برای تسکین گرفتگی گلو و بینی سوپ مرغ بخورید. همچنین سوپ مرغ مانع از کمبود آب بدن می‌شود.
• سوپ مرغ به عنوان یک ضد التهاب برای سیستم شما عمل می‌کند و با افزایش موقت حرکت مخاط در بینی، مدت زمان قرارگرفتن ویروس در بینی را محدود می‌کند.
غرغره کردن با یک محلول نمکی ساده می‌تواند به گلودرد شما کمک کند. هرچند که خواص آن موقتی است ولی هرزمان که در گلوی‌تان التهاب احساس کردید می‌توانید از این روش درمانی استفاده کنید.
• نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید. حداقل دو بار در روز به مدت ۳۰ثانیه آب‌نمک غرغره کنید. این‌کار هرگونه التهاب ناشی از سرماخوردگی و آنفلوآنزا در گلو را تسکین می دهد.

از مسکن استفاده کنید
در هنگام سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ممکن است دچار بدن درد شوید. برای رفع هرگونه درد، می‌توانید از مسکن‌های خفیف استفاده کنید.
• برای تسکین درد بدن می توانید از استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین