|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۲۷۵۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که وزیر امور خارجه هم به چین و هم ژاپن سفر می‌کنند، گفت: ایشان در ادامه گفت‌ وگوهای قبلی رایزنی‌هایی انجام خواهند داد و علاوه بر مناسبات دوجانبه، مسائل روز و تنش‌های منطقه از جمله مباحث این مذاکرات خواهد بود.
 سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه تحریم محمد جواد ظریف بی مبنا و یک بدعت در عرصه بین المللی است گفت: مقامات عالی کشور، رسانه ها و مردم با حمایت از وزیر امور خارجه نشان دادند که ایران یک کل واحد است و فرقی میان اجزایش نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛«سیدعباس موسوی» پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری با تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر و سالروز ورود آزادگان به کشور افزود: امروز سالگرد کودتای ۲۸ مرداد است که از آن روز، اقدامات خصمانه علیه ایران ادامه دارد که هیچ کدام به نتیجه نرسیده است و تنها چیزی که به وجود داشته، مقاومت مردمی است.

وی ضمن قدردانی از حمایت‌های مردمی پس از تحریم ظریف اظهار داشت: این تحریم، یک تحریم بی‌مبنا و بدعت در عرصه بین‌المللی است. از همه مقامات عالی کشور، رسانه‌ها، مردم و دیگرانی که در این مقطع نشان دادند ایران یک کل واحد است و فرقی میان اجزایش نیست و همه از فرمانده دیپلماسی حمایت می‌کنند تشکر می‌کنم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفرها و رایزنی‌های دیپلماتیک اخیر تصریح کرد: آقای ظریف سفرهای مختلفی داشته و خواهند داشت. وی قبلا به قطر سفر کردند. امروز در فنلاند هستند و به کشورهای اسکاندیناوی نیز سفر خواهند داشت. دیروز هم کویت بودند. هفته آینده نیز سفرهای آسیایی را خواهند داشت. علاوه بر این سفرهایی هم به کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و همچنین آفریقا خواهیم داشت.

موسوی ادامه داد: در سطح رئیس‌جمهوری هم برنامه‌هایی در رابطه با کشورهای همسایه و شمالی خواهیم داشت که بعدا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی درباره طرح فنلاند برای کاهش تنش در خلیج فارس خاطرنشان کرد: بعد از تحولات منطقه‌ای، ضمن آنکه خواستار افزایش تنش در منطقه نبوده و نیستیم، اقداماتی را هم ما و هم سایر کشورهای دیگر شروع کردیم. کشورهای مختلفی در قالب‌های مختلف و با اهداف مختلف سعی کردند به کاهش تنش در منطقه کمک کنند. ایران همچون همیشه خواستار تنش نبوده و دنبال آرامش و ثبات در منطقه حساس بوده است، قبول کرده صحبت‌ها را بشنود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه افزود:طرح فنلاند طرح جدیدی نیست بلکه مساعی است که کشورها انجام می‌دهند و ایران نیز از این تحرکات دپیلماتیک استقبال کرده است. البته اقدامات خطرناکی هم وجود دارد که نسبت به آنها هشدار داده و دهیم و می‌گوییم برخی کشورها به دنبال ائتلاف‌سازی‌هایی که موجب افزایش بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه استراتژیک خاورمیانه می‌شود، نروند.

موسوی درباره سفر مکرون به تهران هم ابراز داشت: بعد از اتفاقاتی که رخ داده است، کشورهای مختلف ابتکارات مختلفی را شروع کردند که از جمله آنها از سوی مکرون بوده است که تلاش کردند هم تنش‌ها کاهش یابد و هم اقداماتی که در راستای اجرای تعهدات برجامی اروپایی‌ها به ویژه فرانسوی‌ها باشد. ایران از این اقدامات استقبال کرده است. چند دور گفت‌ وگوهای تلفنی انجام شد. چند دور نمایندگان ویژه به کشورهای همدیگر سفر کردند. مکتوباتی نیز رد و بدل شد.

وی با بیان اینکه طرف مقابل به دنبال اقناع تهران و انجام اقدامات موثر در اجرای برجام است که ایران به مسیر قبلی بازگردد، عنوان کرد: احتمال دارد آقای ظریف سفر کوتاه به پاریس داشته باشند که در صورت نهایی شدن، اطلاع می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که وزیر امور خارجه هم به چین و هم ژاپن سفر می‌کنند، گفت: ایشان در ادامه گفت‌ وگوهای قبلی رایزنی‌هایی انجام خواهند داد و علاوه بر مناسبات دوجانبه، مسائل روز و تنش‌های منطقه از جمله مباحث این مذاکرات خواهد بود.

خبر واگذاری چابهار مغرضانه و زرد است

موسوی درباره شایعه اجاره دادن چابهار به روسیه بیان کرد: پرداختن به این موضوعات زرد را تعجب می‌کنم. ایران به حاکمیت و تمامیت ارضی خود احترام می‌گذارد. در چارچوب همکاری‌های دوجانبه مانند مانور نظامی، طبیعی است از امکانات و تسهیلات همدیگر استفاده کنیم. این خبر مغرضانه است.

توقیف مجدد نفتکش آدریان تهدید کشتیرانی‌آزاد است/ هشدارهای لازم به مقامات‌آمریکا داده شده است

وی درباره رفع توقیف کشتی حامل نفت ایران هم گفت: اقدام دولت انگلیس و دولت جبل الطارق درباره توقیف گریس۱ غیرقانونی بود و اعلام کردیم که این اقدام راهزنی دریایی است و هیچ قانون بین‌المللی چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد. ایران از طریق مجاری حقوقی و دیپلماتیک اقداماتی انجام داد که به ثمر نشست و کشتی در حال طی مسیر خود است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: درخواست آمریکا برای تداوم توقیف غیرقانونی است. با وجود آن اقدام نادرست از سوی جبل الطارق، رد درخواست آمریکا هم از سوی جبل الطارق و هم بزریل نشان می‌دهد حنای‌آمریکا دیگر رنگی ندارد و قلدری در دنیای امروز دیگر جایی ندارد. امیدواریم کشورها قانونمدارانه به تحریم‌های یکجانبه آمریکا پاسخ داده و آنها را نپذیرند چرا که تحریم‌ها هیچ مبنایی ندارد.

موسوی درباره احتمال توقیف مجدد نفتکش حامل نفت ایران اظهار داشت: اگر این اقدام انجام شود یا حتی بیان شود، این مسئله یک نوع تهدید کشتیرانی آزاد است. ایران از طریق مجاری رسمی که داشته و به ویژه سفارت سوئیس، هشدارهای لازم را به مقامات آمریکایی داده تا این اقدام اشتباه را انجام ندهند چراکه با عواقب بدی روبه‌رو می‌شوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین