|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۲۷۵۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
آلکاهست، یک استارتاپ مبتنی بر بیوتکنولوژی واقع در کالیفرنیا توانسته در حوزه خون‌شناسی (هماتولوژی) به شواهد جالبی دست یابد. اعضای این شرکت توانسته‌اند راه حلی برای کاهش پیشروی لجام‌ گسیخته بیماری آلزایمر کشف کنند.
  آلکاهست، یک استارتاپ مبتنی بر بیوتکنولوژی واقع در کالیفرنیا توانسته در حوزه خون‌شناسی (هماتولوژی) به شواهد جالبی دست یابد. اعضای این شرکت توانسته‌اند راه حلی برای کاهش پیشروی لجام‌ گسیخته بیماری آلزایمر کشف کنند.

ایده دریافت خون تازه از دیرباز تا کنون دست مایه ساخت فیلم‌های سینمایی در سبک وحشت بوده و ایده جاودانگی در تاریخ سینما به واسطه ظهور خون‌آشام‌ها به ذهن بشر رسید اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید شاید واقعا یک روز علتی واقعی در پسِ این قصه‌ها کشف شود؟

محققین توانسته‌اند در پلاسمای خون، سلول‌های پروتئینی خاصی را کشف کنند. آنها این دسته از پروتئین‌ها را کرونوکین‌ نامیدند. این سلول‌ها با اتصال به سایر مولکول‌های بدن می‌توانند روی سن انسان تاثیر مفید یا زیان‌باری داشته باشند. به همین سبب دانشمندان در آلکاهست تصمیم گرفتند کرونوکین‌‌ها را روی بیماری‌های مختلف عصبی آزمایش کنند.

پژوهشگران فرمولی از ترکیبات کرونوکین را سودمند دانسته و این فرمول را با کد GRF6019 نامگذاری کردند. در پژوهشی که شش ماه به طول انجامید، این ترکیب پروتئینی توانست از پیشرفت بیماری آلزایمر به طرز قابل توجهی جلوگیری کند.

درمان بیماری آلزایمر
با اینکه در پژوهش، از پروتئین کرونوکین در دوز کم و زیاد بهره‌برداری شد اما هنوز ابهامات بسیار زیادی در رابطه با ساز و کار GRF6019 در محافل مختلف علمی مطرح است. نیکولیخ، یکی از نویسندگان این پژوهش توضیح می‌دهد:

این نتایج پراهمیت بیانگر پتانسیل بالای پروتئین‌های پلاسمایی در درمان افراد مبتلا به بیماری آلزایمر است. در طول چند دهه گذشته تلاش برای طراحی یک پروسه درمانی بیماری و اختلال‌های عصبی ناموفق بود. ترکیب GRF6019 نمونه یک رویکرد خلاقانه است که با هدف قرار دادن مکانیسم بیماری‌های متعدد می‌تواند در درمان بیماری آزایمر مفید واقع شود. داده‌های مقاله تیم ما نشان می‌دهد ترکیب GRF6019 سودمند است و می‌توان در درمان بیماری آلزایمر روی این نوع ترکیب پروتئینی حساب ویژه‌ای باز کرد.

البته این فرضیه وجود دارد احتمالا تنها یک نوع کرونوکین در بهبود بیماری‌های عصبی مفید است و شاید در آینده بتوان پروتئین‌های این دسته را به طور آزمایشگاهی تولید کرد. اگر در مسیر پیش روی آلکاهست، سد خاصی ظاهر نشود، محصول درمانی این شرکت تا سال آینده وارد بازار می‌شود. آیا به کشف الکسیر جوانی نزدیک شدیم؟/ دیجیاتو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین