|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۲۷۴۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
نخستین بند همه تفاهم نامه های ما، حفظ عزت، کرامت، آرامش و امنیت زائران ایرانی است و همواره آن را طلب کرده ایم. کسی که برای زائران عزت و کرامت را دنبال می کند، آیا از حقوق شهدای خود می گذرد و با آن معامله می کند؟!
 رئیس سازمان حج و زیارت تأکید کرد: حفظ عزت و کرامت زائران ایرانی در صدر همه تفاهم نامه ها با دولت عربستان قرار دارد و هیچکدام از مسؤولان جمهوری اسلامی از خون شهیدان منا نخواهند گذشت.

به گزارش دوشنبه شب ستاد خبری حج، «علی رضا رشیدیان» دوشنبه شب در گفت وگو با خبرنگاران در حاشیه مراسم بزرگداشت «شهدای منا و مسجدالحرام» در چادر بعثه مقام معظم رهبری در منا، با رد ادعای مطرح شده توسط برادر شهید غضنفر رکن آبادی اظهار کرد: این ادعا، دروغ محض است. تفاهم نامه های سازمان حج و زیارت امضا شده و کاملاً روشن و شفاف است و هیچ نکته پنهانی ندارد.

وی تصریح کرد: نخستین بند همه تفاهم نامه های ما، حفظ عزت، کرامت، آرامش و امنیت زائران ایرانی است و همواره آن را طلب کرده ایم. کسی که برای زائران عزت و کرامت را دنبال می کند، آیا از حقوق شهدای خود می گذرد و با آن معامله می کند؟!

رشیدیان گفت: «من فکر می کنم کسی که این حرف را زده، حتماً بی اطلاع بوده یا هنگام صحبت کردن دچار خلجان شده و متوجه نبوده است چه می گوید و گرنه می داند هیچیک از مسؤولان جمهوری اسلامی از خون شهیدانشان نخواهند گذشت.»

وی خاطرنشان کرد: پیگیری موضوع شهدای منا جزو مسایل مستمر سازمان حج و زیارت و دیپلماسی جمهوری اسلامی است و با توجه به اینکه در زمان حاضر، ایران نمایندگی سیاسی در عربستان ندارد، دفتر نمایندگی حج و زیارت آن را پیگیری می کند.

رشیدیان، آخرین مورد را روشن شدن تکلیف شهدای مفقودالاثر در فاجعه منا بیان و اظهار کرد: تا اوایل امسال چند شهید داشتیم که تکلیف آنها روشن نشده بود اما با پیگیریهای صورت گرفته، سرنوشت و محل دفن آنها مشخص شد و در زمان حاضر، هیچ شهید مفقودالاثر و بدون اطلاع از محل دفن او نداریم.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: یکی از موضوعاتی که همواره در مذاکرات با طرف عربستانی داشته ایم، پیگیری موضوع شهدای بزرگوار منا و مسجدالحرام بوده است.

وی افزود: در مذاکره سال گذشته برای بحث بر سر تفاهم نامه حج، به ما اعلام شد که در موضوع مربوط به حقوق شهدای مسجدالحرام کار تقریباً به پایان رسیده است.

رشیدیان ادامه داد: به همین دلیل، از ما خواستند مشخصات وراث شهدا را برای آنها ارسال کنیم که به دلیل قطع روابط سیاسی دو کشور، مشخصات به دفتر نمایندگی عربستان در سازمان ملل متحد فرستاده شد.

وی گفت: در جلسه پیگیری که بعداً داشتیم، به ما اعلام کردند چک مربوطه را ارسال کرده اند؛ در حالی که چنین نشده بود. در جلسات بعدی از جمله نشستی که دو هفته پیش با وزیر حج و عمره عربستان داشتیم، این گلایه را مجدداً مطرح کردیم و قرار شد ایشان بدعهدی و بدقولی که نسبت به این موضوع شده است را از طریق وزارت امور خارجه عربستان پیگیری کند.

رییس سازمان حج و زیارت گفت که در مورد شهدای منا نیز مذاکراتی با مسئولان عربستانی داشته است اما آنها اعلام کرده اند که هنوز در این زمینه به جمع بندی نرسیده اند.

وی افزود: ما این موضوع را از طریق مسؤولان بعثه دیگر کشورها پیگیری کردیم اما به آنها نیز عیناً همان جواب ما را داده اند.

رشیدیان در پاسخ به سؤالی در باره تعیین هویت شهدای فاجعه منا اظهار کرد: از همه شهدایی که دفن شده بودند، نمونه دی ان ای گرفته شده است و یکی از دلایل طول کشیدن موضوع تعیین هویت شهدا نیز این بود که باید فرزندان یا نزدیکان آنها به عربستان می آمدند تا نمونه دی ان ای آنها گرفته و با نمونه شهدا تطبیق داده شود.

وی تصریح کرد: با روشن شدن تکلیف چند شهید باقیمانده، نامه رسمی وزارت حج و عمره عربستان را اوایل امسال راجع به مشخصات شهدا دریافت کردیم و اکنون هیچ شهیدی نداریم که محل دفن او را ندانیم.

«مرتضی رکن‌آبادی» برادر غضنفر رکن‌آبادی (دیپلمات ایرانی و از جان‌باختگان فاجعه منا) در یک برنامه تلویزیونی مدعی شده است؛ اسناد و منابع موثقی دارد که نشان می‌دهد ایران برای باز شدن راه حج، توافق‌نامه‌ای را امضا کرده که در آن پذیرفته، مقصر فاجعه منا ایرانی‌ها بوده‌اند.

در فاجعه دلخراش دوم مهرماه ۱۳۹۴ در آیین رمی جمرات در روز عید قربان در خیابان ۲۰۴ در منطقه منا شهر مقدس مکه، بیش از هفت هزار زن و مرد و کودک بی گناه از مسلمانان سراسر جهان جان خود را از دست دادند که از این تعداد، ۴۶۵ شهید و تعدادی مصدوم و مفقود آن متعلق به حجاج ایرانی بود.

بر اساس آمار موجود در این فاجعه دلخراش، ایران با ۴۶۵ شهید بیشترین جانباخته را داشته و کشورهای مالی با ۳۱۲، نیجریه با ۲۷۴، مصر با ۱۹۰، بنگلادش با ۱۳۷ و اندونزی ۱۲۹ جانباخته پس از ایران بیشترین تلفات را داشته‌اند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین