|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۵
کد خبر: ۲۷۴۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
یک رژیم غذایی متعادلِ حاوی میوه‌ها و سبزیجات تازه، که به طور طبیعی کم سدیم هستند، می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی کمک کنند.
 یک رژیم غذایی متعادلِ حاوی میوه‌ها و سبزیجات تازه، که به طور طبیعی کم سدیم هستند، می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی کمک کنند.

کلیه‌های شما، دو عضو لوبیایی شکل در بدنتان هستند که به عنوان یک سیستم تصفیه طبیعی برای بدنتان عمل می‌کنند. آن‌ها به از بین بردن مواد زائد و سموم از خون، تعادل الکترولیت‌ها و همچنین تولید هورمون‌ها کمک می‌کنند. این دو اندام کوچک همچنین در تنظیم فشار خون نقش اساسی دارند. بنابراین اطمینان از عملکرد صحیح کلیه‌هایتان برای سلامتی کلی بدن مهم است.
اغلب افراد می‌توانند کلیه‌های خود را با خوردن یک رژیم غذایی سالم و هیدراته نگه داشتن بدن، سالم نگه دارند؛ با این حال، برخی ادعا می‌کنند غذاهای خاصی وجود دارد که می‌تواند به بهبود پاکسازی طبیعی و سلامت بهتر کلیه‌ها کمک کنند. در واقع سم‌زدایی کلیه‌ها می‌تواند در مقابله با عفونت کلیه و سایر مشکلات کلیوی به شما کمک کند.

اصولاً، یک رژیم غذایی متعادل با میوه‌ها و سبزیجات تازه که به طور طبیعی کم سدیم هستند می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی شود. موارد دیگری که می‌توانند به سلامت کلیه‌هایتان کمک کنند عبارت‌اند از: نوشیدن آب کافی، فعالیت بدنی مناسب، حفظ وزن سالم، سیگار نکشیدن، نظارت بر سطح کلسترول و کنترل فشارخون و قند خون.

گل کلم
گل کلم گیاهی مغذی است که در بین دیگر افراد خانواده‌اش فیبر، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین B و فولات بیشتری دارد. این ترکیبات می‌توانند با تقویت سم‌زدایی بدن به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها کمک کنند. این ماده‌ی غذایی خوشمزه است و در انواع مختلفی از دستورالعمل‌های آشپزی قابل استفاده است. پوره‌ی گل کلم یک جایگزین بسیار خوب برای سیب زمینی در غذاهاست.

سفیده تخم مرغ
سفیده تخم مرغ برای افرادی که رژیم کلیوی را رعایت می‌کنند یک انتخاب عالی است؛ زیرا حاوی مقادیر قابل توجهی از پروتئین با کیفیت بالا و مناسب برای کلیه است. این ماده‌ی غذایی همچنین برای افرادی که تحت دیالیز قرار می‌گیرند و نیاز به دریافت پروتئین بالاتری دارند اما باید فسفر را کاهش دهند، مناسب است.

توت‌ها و آلبالو گیلاس‌ها
انواع توت از جمله زغال اخته، توت فرنگی و تمشک مملو از مواد مغذی ضروری و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که می‌توانند به محافظت در برابر بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، برخی سرطان‌ها و کاهش شناختی کمک کنند. انواع توت‌ها سدیم، فسفر و پتاسیم کمی دارند که آن‌ها را تبدیل به مواد غذایی کلیه دوست می‌کند. تحقیقات نشان داده است مصرف روزانه آلبالو گیلاس و زغال اخته تا دو هفته علائم UTI را کاهش می‌دهد. می‌توانید آن‌ها را شکل خشک شده یا تازه مصرف کنید.


انگور قرمز
انگور قرمز حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها، به ویژه فلاونوئیدهاست که نشان داده شده التهاب را کاهش می‌دهند. این میوه‌ی شیرین همچنین منبع خوبی از رزوراترول، نوعی فلاوونوئید، است که سلامت قلب را بهبود می‌بخشد و از دیابت محافظت می‌کند.


ماهی چرب
ماهی‌های چرب مانند سالمون و تن، سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، که به چند دلیل ممکن است برای سلامتی شما مفید باشند. آن‌ها همچنین منبع بسیار خوبی از پروتئین هستند که سلامت قلبتان را بهبود می‌بخشند. طبق نظر بنیاد ملی کلیه، چربی‌های امگا ۳ می‌توانند باعث کاهش سطح چربی خون و همچنین کاهش مختصری در فشار خون که عامل خطری برای بیماری‌های کلیوی هستند، شوند. بنابراین، یافتن راه‌های طبیعی برای کاهش فشار خون و سایر عوامل خطرزا می‌تواند در طولانی مدت از کلیه‌ها محافظت کند.

چای‌ها
برخی افراد به نوشیدن فنجان چایشان معتادند درحالی که برخی دیگر از آن به عنوان دارویی برای درمان سردرد استفاده می‌کنند. چای‌ها برای پاکسازی کلیه‌ها نیز مفیدند. شما می‌توانید همان‌طور که از نوشیدن یک فنجان چای لذت می‌برید همزمان سلامت کلیه‌تان را نیز بهبود ببخشید. چای‌هایی که می‌توانند به شما در سم‌زدایی از کلیه‌ها کمک کنند، عبارت‌اند از چای گزنه، چای قاصدک و چای ریشه بابا آدم. می‌توانید برای پاکسازی کلیه‌ها این چای‌ها را به خوردنی‌های روزمره‌تان اضافه کنید؛ اما یادتان باشد در مصرف آن‌ها زیاده روی نکنید.


برخی آبمیوه‌ها
مصرف آب‌میوه‌های تازه‌ی خانگی بدون شکر یا نمک اضافه می‌توانند به شما در حفظ سلامت کلیه‌هایتان کمک کرده و باعث پاکسازی کلیه‌ها شوند. میوه‌هایی مانند لیمو، پرتقال و ملون‌ها (مانند هندوانه و طالبی) که حاوی اسیدسیتریک هستند را انتخاب کنید. این آب‌میوه‌ها می‌توانند از تشکیل سنگ‌های کلیوی جلوگیری کنند. مصرف روزانه فقط یک فنجان از این نوشیدنی‌ها به سلامت کلیه‌هایتان کافی خواهد بود.


اسفناج و دیگر سبزیجات برگ سبز
سبزیجات برگ سبز دارای مزایای سلامتی فوق‌العاده‌ای هستند. توصیه می‌شود سبزیجات برگ سبز را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید تا تمام مواد مغذی لازم را دریافت کنید. اسفناج حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های ضروری است که به سم‌زدایی از کلیه‌ها کمک می‌کند. اگر برای سلامت کلیه‌هایتان اسفناج می‌خورید، حتماً آن را در حد اعتدال مصرف کنید. اسفناج زیاد می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین