|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۶
کد خبر: ۲۷۴۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰
اکثر بیماری های خودایمنی، مانند اسکلرودرمی در نتیجه عملکرد سیستم ایمنی که البته به نفع کل بدن نیست، شکل می گیرند. گفتنی است که اسکلرودرمی یک نوع بیماری التهابی است که می تواند سبب تورم، احساس گرمی و حتی ایجاد بافت فیبروزی شود.
 اکثر بیماری های خودایمنی، مانند اسکلرودرمی در نتیجه عملکرد سیستم ایمنی که البته به نفع کل بدن نیست، شکل می گیرند. گفتنی است که اسکلرودرمی یک نوع بیماری التهابی است که می تواند سبب تورم، احساس گرمی و حتی ایجاد بافت فیبروزی شود.

هدی عین اللهی، متخصص پوست درباره اسکلرودرمی اظهار کرد: معمولا اسکلرودرمی را به اصطلاح پوست سفت شده گویند که با رخ دادن این بیماری پوست فرد سخت، براق، سفت خواهد شد.

او افزود: درحال حاضر دو نوع اسکلرودرمی وجود دارد؛ یکی اسکلرودرمی موضعی ودیگری سیستمیک است. اسکلرودرمی موضعی در واقع بافت های زیرین پوست را درگیر می کند که می تواند به شکل لکه ای یا مورفه آ ( یا به شکل یک نوار سخت شده ) باشد، اما در نوع سیستمیک تمام قسمت های بدن درگیر خواهد شد.

او درباره اسکلرودرمی لینه آر یا خطی بیان کرد: این نوع به صورت سفتی پوست ظاهر می شود و خیلی زود در بدن پیشرفت می کند. اگر این نوع اسکلرودرمی در ناحیه صورت دیده شود، می تواند کاملا یک طرف صورت را سفت کند البته این نوع بیماری داخل بدن را درگیر نمی کند و تنها روی ظاهر فرد تاثیر می گذارد.

عین اللهی درباره علل تاثیرگذار این نوع بیماری گفت: هنوز علت اصلی این نوع بیماری بدست نیامده، اما عواملی همچون خود ایمنی، زمینه ژنتیک، برخی عوامل میکروبی از علل مؤثر در ایجاد این نوع بیماری هستند. مبتلا شدن به این بیماری در سنین زیر پنج سال و بالای 70 سال نادر است البته شیوع آن در سنین 35 تا 50 سالگی دیده شده است.

او افرود: اسکلرودرمی یک نوع بیماری التهابی است که می تواند سبب تورم، گرمی و حتی ایجاد بافت فیبروزی شود. تا به امروز ارتباطی بین اسکلرودرمی با زمینه ژنتیک دیده نشده، اما گاهی استثنا هم وجود دارد.

عین اللهی درباره پیشگیری این نوع بیماری گفت: برای پیشگیری این نوع بیماری هنوز راهی شناخته نشده است. همین امر موجب شده خانواده ها نتوانند برای پیشگیری از شروع بیماری کاری انجام دهند.

وی درباره علائم و نشانه های اسکلرودرمی بیان کرد: در اثر سرما یا گرمای هوا، انگشتان دست و پا، به رنگ آبی یا سفید درمی آیند. ریزش مو، سفتی و خشکی پوست، پوست به صورت غیرطبیعی به رنگ تیره و یا روشن دیده می شود. خشکی و سفتی ساعد دست، توده های کوچک سفید رنگی در زیر پوست ظاهر می شوند. گاهی اوقات این توده ها مواد سفید رنگی همانند خمیر دندان را تراوش می کنند. به جز این علائم مشکلات پوستی، گوارشی، کلیوی، ریوی، قلبی، مفصلی و عضلانی هم رخ می دهد.

این متخصص پوست متذکر شد: علائم این بیماری بیشتر به صورت جلدی است که باعث ایجاد زخم های پوستی و سفتی آن می شود. البته سفتی به سرعت پیشرفت کرده و حتی پوست را تیره می کند. به تدریج پوست فرد بیمار ظاهری بد به خود می گیرد. چین های عمودی دور لب افزایش پیدا می کند و هنگام باز و بسته شدن دهان فرد دچار مشکل می شود.

وی درباره درمان این نوع بیماری اظهار کرد: فرد بیمار به تنهایی نمی تواند بیماری خود را درمان کند. بهتر است فورا برای بهبودی کامل به پزشک مربوطه مراجعه کند تا با استفاده از داروهای مناسب که برای فرد بیمار تجویز می شود، این نوع بیماری رفع شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین