|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۲۷۳۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
مقامات دولت آلمان که در این شکاف میان دو حزب گیر افتاده‌اند، نمی‌توانند هنگام اظهار نظر در این زمینه یک رویکرد مشخص ارائه دهند. کریستوفر برگر، یک مقام وزارت امورخارجه روز دوشنبه گفت: هیچ تحول جدیدی به جود نیامده است چراکه شرکای اروپایی‌مان هیچ اظهار نظر مشخصی نکرده‌اند.
 شبکه دویچه وله با اشاره به اینکه پیوستن به طرح انگلیس برای ایجاد نیروی دریایی در تنگه هرمز موجب شکاف در دولت آلمان شده است، گزارش داد: اسکورت تمامی کشتی‌ها هنگام عبور از این آبراه حیاتی کاری غیرممکن است.

 به نقل از شبکه خبری دویچه وله، دولت آلمان در تلاش است تا یک خط مشی مشخص درباره پیوستن به طرح عملیات دریایی اروپایی در تنگه هرمز بیابد. دولت انگلیس هفته گذشته پیشنهاد ایجاد یک نیروی دریایی متشکل از کشورهای اروپایی در این منطقه را به بهانه محافظت از کشتی‌ها هنگام عبور از تنگه هرمز مطرح کرد.

نوبرت راتگن یک عضو ارشد حزب دموکرات مسیحی آلمان و رئیس کمیته امورخارجه پارلمان در این باره به دویچه وله گفت: باتوجه به وابستگی اقتصاد آلمان، وظیفه اخلاقی کشور است که به این طرح بپیوندد.

وی ادامه داد: پیشرفت و موفقیت ما منوط به کشتیرانی آزاد است. ما باید اعلام کنیم که در کنار دوستان انگلیسی، شرکا و متحدانی که تحت تاثیر هستند، قرار داریم. می‌بایست یک اقدام مشترک اروپایی شکل گیرد. اختلاف نظرهای اساسی با آمریکا درخصوص سیاست ایران وجود دارد و به همین دلیل نمی‌توانیم با آمریکا در این زمینه همکاری کنیم.

اما سوسیال دموکرات‌های چپ که اکنون وزارت امورخارجه آلمان را تحت ریاست هایکو ماس هدایت می‌کنند، به مراتب محتاط‌تر هستند. کارل هاینس برونر، عضو کمیته دفاعی پارلمان آلمان در پاسخ مکتوب به دویچه وله اظهار داشت: به‌طور قطع تامین امنیت آبراه‌های تجاری اهمیت زیادی دارد اما من بر این باورم که این از طریق ابزارهای دیپلماتیک نیز ممکن است. در شرایط کنونی گزینه‌های نظامی تنها به بی‌ثبات‌تر شدن منطقه منجر می‌شود.

مقامات دولت آلمان که در این شکاف میان دو حزب گیر افتاده‌اند، نمی‌توانند هنگام اظهار نظر در این زمینه یک رویکرد مشخص ارائه دهند. کریستوفر برگر، یک مقام وزارت امورخارجه روز دوشنبه گفت: هیچ تحول جدیدی به جود نیامده است چراکه شرکای اروپایی‌مان هیچ اظهار نظر مشخصی نکرده‌اند.

در این میان، احزاب مخالف آلمانی کلیت این طرح را از اساس خطرناک می‌دانند؛ سویم داگدلن عضو حزب سوسیالیست چپ آلمان در گفت‌وگو با دویچه وله اظهار داشت: آلمان نباید در دام رئیس جمهور ترامپ و (بوریس) جانسون، حیوان خانگی او بیفتد و به سمت یک درگیری یا آماده شدن برای جنگ با ایران سوق داده شود.

هرچند، سوالات فراوانی نیز در این باره وجود دارد که آلمان دقیقا چگونه می‌تواند از نظر نظامی به چنین عملیاتی کمک کند. فیتز فلگنترو عضو دیگر کمیته دفاعی پارلمان گفت که نیروی دریایی آلمان چندین سال است با نهایت ظرفیت خود عمل می‌کند و ممکن است (با پیوستن به طرح انگلیس) با کمبود نیروی انسانی و فنی مواجه شود.

دویچه وله در ادامه با اشاره به ظرفیت محدود آلمان برای کمک در زمینه توان دریایی همچون کمبود کشتی‌های نظامی گشتزنی و مسائل حقوقی در این رابطه گزارش داد: علاوه‌براین، هرگونه عملیات مشترک اروپایی در تنگه هرمز احتمالا تنها به نظارت و نگهبانی محدود خواهد بود. نیروی دریایی سلطنتی (انگلیس) در حال حاضر یک ناو در خلیج فارس دارد و یکی دیگر نیز به منطقه اعزام کرده است اما اسکورت ده‌ها کشتی تجاری که روزانه از تنگه هرمز عبور می‌کنند کاری غیر ممکن است و مسئله دیگر این است که باید تصمیم گرفته شود کدام کشتی مورد محافظت قرار گیرد. بسیاری از این کشتی‌ها اگرچه توسط شرکت‌های اروپایی اداره می‌شوند اما پرچم اروپایی‌ها را حمل نمی‌کنند.

مسئله مهم دیگر نیز به مبحث حقوقی این آبراه مربوط می‌شود؛ تنگه هرمز متعلق به ایران، امارت و عمان است و تنها خط باریکی از آب‌های آن، بین‌المللی است و همین خط باریک برای تجارت جهانی حیاتی به شمار می‌آید. باریک‌ترین نقطه تنگه هرمز 39 کیلومتر است و حدود 20 درصد نفت جهان از آن عبور می‌کند.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین