|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۲۷۲۰۳۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
واقعیت این است که مسئولیت این خط برعهده ما است و ما نیز بر سر عهدی که با مردم بسته‌ایم مانده‌ایم و ایمنی و امنیت مسافران را فدای افتتاح‌های نمایشی نمی‌کنیم و تا زمانی که شرایط خط ایمن و استاندارد نباشد هیچ خطی از مترو را افتتاح نخواهیم کرد.
 مدیرعامل متروی تهران به شبهات ایجاد شده در خصوص عدم ایمنی خط 7 مترو پاسخ داد و تاکید کرد: ایمنی و امنیت مسافران را فدای افتتاح‌های نمایشی نمی‌کنیم.

 علی امام شب گذشته در بازدید شبانه اصحاب رسانه از مراحل تکمیل خط 7 مترو و انجام تست دود در ایستگاه صنعت ، با اشاره به بازدید خبرنگاران از بخش شرقی خط 7 مترو از ایستگاه بسیج تا بریانک، گفت: دیدید که تجهیزات این ایستگاه‌ها تکمیل شده و بزودی بخش شرقی خط 7 مترو نیز وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

ایمنی و امنیت مسافران را فدای افتتاح‌های نمایشی نمی‌کنیم

وی با بیان این‌که متاسفانه این روزها حرف‌های غلط در مورد آماده نبودن خط 7 زده می‌شود، اظهار کرد: واقعیت این است که مسئولیت این خط برعهده ما است و ما نیز بر سر عهدی که با مردم بسته‌ایم مانده‌ایم و ایمنی و امنیت مسافران را فدای افتتاح‌های نمایشی نمی‌کنیم و تا زمانی که شرایط خط ایمن و استاندارد نباشد هیچ خطی از مترو را افتتاح نخواهیم کرد.

مدیرعامل متروی تهران با بیان این‌که انگیزه‌ای هم برای افتتاح شتاب‌زده مترو نداریم و برهمین اساس ایمنی را با هیچ چیزی عوض نمی‌کنیم، ادامه داد: افرادی که در بیرون از مجموعه شهرداری حرف می‌زنند و انتقاد می‌کنند مسئولیت قانونی ندارند و از دید قانون مسئولیت با کارفرما، پیمانکار و مشاور است و اگر زمان افتتاح فرا رسد تمامی قسمت‌های ایستگاه بازدید و صورت جلسه می‌شود و هنگامی که ارگان‌های مرتبط آن را تایید کردند می‌توانیم نسبت به افتتاح اقدام کنیم و هر مرجعی که می‌خواهد ایستگاه‌های خط 7 را ببیند، از آن استقبال می‌کنیم و چیزی برای پنهان کردن نداریم. هرچند که متاسفانه اظهارات متعددی درباره  مترو می‌شود که درست نیست و به آنها پیشنهاد می‌شود با دلیل و مدرک حرف بزنند و مردم را نگران نکنند.

امام با بیان این‌که تردد در خط 7 مترو به دلیل نداشتن سیگنالینگ و هواکش ریسک بالایی داشت و مدیران قبلی که حالا هیچ کدامشان در شهرداری نیستند ریسک تردد در خط 7 را قبول کردند، گفت: زمانی که مدیریت شهری جدید بر سر کار آمد جلسات مختلفی در مورد اطمینان از ایمنی خط 7 برگزار کردیم و سرانجام معاون حمل و نقل به این جمع‌بندی رسید که خط 7 را ببندند که واقعا تصمیم سختی بود، چرا که باید خطی را که روزانه 8000 نفر از آن استفاده می‌کردند می‌بستیم که تصمیم آسانی نبود و نهایتا تصمیم گرفته شد که ریسک بالای تردد در خط 7 را قبول نکرده و آن را ببندیم.

وی با بیان این‌که خط 7 مترو می‌توانست زودتر وارد مدار بهره‌برداری شود اما کمبود منابع مالی این مهم را به تعویق انداخت، اظهار کرد: مدیریت سابق میلیاردها تومان بودجه را بدون برنامه‌ریزی به خط 6 و 7 واریز کرد و دیدید که چه اتفاقی افتاد. خط 7 ناایمن بهره‌برداری شد و خط 6 هم تنها کارهای عمرانی‌اش پیش رفت و از نظر تجهیزات آنقدر عقب است که حتی نمی‌توانستیم یک ایستگاه را افتتاح کنیم.

امام با بیان این‌که چشم امید ما برای تکمیل خط 7 به اوراق مشارکت سال 1396 بود که یکسال بعدش منابع به دست مترو رسید و دیدید که بلافاصله بعد از تزریق بودجه ، دو ماهه 9 کیلومتر را افتتاح کردیم، گفت: برنامه ما این است که تا سال آینده تمامی ایستگاه‌های خط 7 را به شرط تامین بودجه افتتاح کنیم.

به گفته مدیرعامل متروی تهران،  خط 7 مترو سیگنالینگ نداشت به گونه‌ای که در زمان افتتاح مجبور بودند برای پوشش این ضعف تنها دو قطار وارد ناوگان کنند که یک قطار در مسیر رفت و دیگری صرفا در مسیر برگشت حرکت می‌کرد و بر روی ایستگاه‌ها افرادی با بی‌سیم حرکت قطار را به ایستگاه بعدی اطلاع می‌دادند! آیا این بهره‌برداری از یک خط است؟ و این در حالیست که هواکش‌های میان تونلی و هواسازهای ایستگاه‌ها نیز فعال نبود که قطعا در زمان شرایط اضطراری مشکلاتی را ایجاد می‌کرد.

وی با بیان این‌که خط 7 مترو از ورزشگاه تختی آغاز و به میدان صنعت می‌رسد، ادامه داد: عمیق‌ترین ایستگاه این خط با 47 متر عمق، ایستگاه برج میلاد و کم‌عمق‌ترین آن با 14 متر ایستگاه ورزشگاه تختی است.

امام با بیان این‌که در بیستم خردادماه سال 1396 شاهد افتتاح ناقص خط 7 از ایستگاه بسیج تا میدان صنعت با 22 کیلومتر خط و هشت ایستگاه بودیم، گفت: اما نهایتا به دلیل نبود سیگنالینگ، عدم وجود تهویه، عدم تکمیل کابل‌ها، عدم پایداری برق و مخابرات، مشکلات روسازی و ارتعاشات خط، عدم تعبیه مسیر سبز در موارد بحرانی، این خط در هشتم آبان‌ماه تعطیل شد.

مدیرعامل متروی تهران با بیان این‌که در آن زمان با بهره‌برداری ناقص 22 کیلومتر و هشت ایستگاه متوسط مسافر روزانه 8500 نفر بود اما حالا با افتتاح ایمن 12.5 کیلومتر از طول خط و 8 ایستگاه شاهد افزایش شش برابری مسافران شده‌ایم، اظهار کرد: یکی از اقدامات اساسی که در خط 7 اتفاق افتاد موضوع سیگنالینگ بود که در این خط 7 مورد توجه قرار نگرفته بود.

وی با بیان این‌که سیگنالینگ اطلاعات را از طریق ریل به قطار می‌دهد و سرعت، موقعیت و غیره قطار توسط سیگنالینگ کنترل می‌شود، افزود: مهم‌ترین کارکرد سیگنالینگ به زبان ساده کنترل مناسب قطار و عدم برخورد قطارها به یکدیگر است، اما آن زمان  22 کیلومتر خط را افتتاح کرده بودند در حالی که سیگنالینگ نداشت.

امام با بیان این‌که سیستم سیگنالینگ خارجی بود، اما به دلیل تحریم‌های اخیر شرکت خارجی کلیه ارتباطات خود را با پیمانکار ایرانی قطع کرد، گفت: خوشبختانه پیمانکار ایرانی توانست کار را تکمیل کند و بخشی از سیگنالینگ این خط بومی‌سازی ایران است.

وی با بیان این‌که برخی مدیران سابق نبود سیگنالینگ در خط 7 را رد می‌کنند، اظهار کرد: به تاریخ دستگاه‌ها نگاه کنید تمامی آنها خط سال 2018 است و این سندی است که نشان می‌دهد تمام تجهیزات سال گذشته خریداری شده است.

مدیرعامل متروی تهران در ادامه با بیان این‌که سه مرکز کنترل سیگنالینگ در ایستگاه کمیل، محمدیه و صنعت ایجاد شده است، تصریح کرد: نبود تهویه مناسب و هواکش‌های میان تونلی یکدیگر از ایرادات این خط بود که خوشبختانه 27 واحد تهویه و 13 هواکش میان تونلی در این خط دیده شده است که تا آذرماه امسال 9 هواکش میان تونلی افتتاح می‌شود.

امام با بیان این‌که برای افتتاح اخیر این خط سرفاصله 12 دقیقه دیده شده است، ادامه داد: برای این سرفاصله تعداد هواکش و هواساز مشخص شده که قطعا این حالت استاندارد همزمان با افتتاح وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

احتمال خروج قطار در سه نقطه خط 7

وی در ادامه با بیان این‌که در سه نقطه از خط 7 اشکالات اساسی در زیرساخت وجود داشت، گفت: در سه نقطه به طول حدود 400 متر خطای زیرساختی عجیبی را مشاهده کردیم به گونه‌ای که اگر قطار با سرعت 60 کیلومتر حرکت می‌کرد حتما از قطار خارج می‌شد به همین دلیل مجبور شدیم روساز بتن را تخریب و کل 22 کیلومتر خط را مجددا نقشه‌برداری کرده و تراز خط را چک و این مشکل را حل کردیم . حالا تصور کنید در سال 1396 اگر این خط تعطیل نمی‌شد و اگر قطار با سرعت معمول 60 کیلومتر حرکت می‌کرد و از مدار خارج می‌شد چه اتفاقی برای مسافران رخ می‌داد.

مدیرعامل متروی تهران با بیان این‌که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ایستگاه بسیج و مهدیه در مردادماه افتتاح و بعد از آن نیز هر ماه یک ایستگاه افتتاح می‌کنیم، گفت: شش ایستگاه برای سال 1399 بهره‌برداری می‌شود و امیدواریم با تزریق به موقع بودجه بتوانیم این مهم را ادامه دهیم.

تعبیه سامانه تهویه برای شرایط معمول و بحرانی

وی با بیان این‌که سامانه تهویه برای شرایط نرمال و اضطراری تعبیه شده است، گفت: در شرایط نرمال سامانه تهویه گرمای ایستگاه را که عمدتا به دلیل حرکت قطارها ایجاد شده دفع می‌کند که در خط 7 با سرفاصله 12 دقیقه توانستیم شرایطی را فراهم کنیم که در حال حاضر سه برابر تهویه مورد نیاز در شرایط نرمال تهویه این خط فعال‌تر است و هرچقدر سرفاصله کاهش یابد به دستگاه‌های تهویه بیشتری نیاز داریم و به زبان ساده‌تر با سرفاصله 12 دقیقه می‌بایست 75 مترمکعب بر ثانیه هوای تازه به ایستگاه دمیده شود که ما 2.5 برابر آنچه که مورد نیاز است سامانه طراحی کردیم.

امام با بیان این‌که قبل از تعطیل شدن خط هیچ تهویه‌ای در تونل وجود نداشت و تنها هوا بر اثر حرکت قطارها جابه‌جا می‌شد، گفت: اگر آتش‌سوزی یا شرایط اضطراری در خط ایجاد می‌شد قطعا مشکل‌ساز می‌شد، چرا که هواسازی وجود نداشت که راه نجات مردم باشد.

وی با بیان این‌که در شرایط اضطراری دو سناریو در نظر گرفته شده است، ادامه داد: در سناریوی اول قطار دچار حریق شده اما در داخل ایستگاه است که برای تهویه آن 95 مترمکعب بر ثانیه هوا احتیاج است تا نسبت به تخلیه دود اقدام شود اما حالا ظرفیت موجود ایجاد هوا در 130 مترمکعب برثانیه است و می‌بینید که قدرت پاسخگویی افزایش یافته است که البته این برای سرفاصله 12 دقیقه است.

امام با بیان این‌که در سناریوی دوم حریق داخل تونل رخ می‌دهد که فن‌ها به گونه‌ای تعبیه شده که در دو صورت یعنی دمیدن به آتش و مکش آتش طراحی شده است که 24 ناحیه حریق برای این سامانه طراحی شده است، اظهار کرد: در صورت کلی باید بگویم که برای سامانه حریق سه حالت ایجاد شرایط آسایش در سطح سکو، کنترل حریق در ایستگاه‌ها و سناریوهای مختلف آتش‌سوزی در تونل طراحی شده است که این اقدامات برای شرایط اضطراری با سرفاصله 12 دقیقه مناسب است.

مدیرعامل متروی تهران با بیان این‌که یکی از نواقص جدی خط 7 عدم تکمیل پایانه‌ها است، ادامه داد: پایانه خط 7 در ورزشگاه تختی قرار خواهد گرفت که وزارت ورزش می‌بایست 17 هکتار به شهرداری بدهد که تهاتر به ازای دریافت ملک در حال انجام است و سازمان املاک شهرداری پیگیر این موضوع می‌باشد.

امام با بیان این‌که شبهاتی در فضای مجازی در مورد ایمنی خط 7 مطرح شده بود که برهمین اساس از اصحاب رسانه که نماینده افکار عمومی هستند درخواست کردیم که در این بازدید از تمام قسمت‌های ایستگاه‌ها بازدید کنند، ادامه داد: ما در آستانه افتتاح دو ایستگاه بسیج و مهدیه قرار داریم که ایستگاه مهدیه نقطه تقاطعی با خط 1 است.

به گزارش ایسنا، در پایان این بازدید تست دود در ایستگاه متروی میدان صنعت با سناریوی حریق در داخل تونل و به شیوه‌ی مکش از یک سمت و دمیدن هوا از سوی دیگر با موفقیت اجرا شد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین