|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۲۷۱۹۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶
در خلال کار به این نتیجه رسیدیم که وظیفه ما صرفا پخش سریال نیست و رسالت دیگری نیز در کشور داریم. وقتی شبکه‌های سراسری را آسیب شناسی کردیم متوجه شدیم بنا به برخی دلایل سازمانی، صدا و سیما امکان تولید محتوا در برخی عرصه‌ها را ندارد. بنابراین ما به این نتیجه رسیدیم که در عرصه هایی که دچار خلا تولید هستیم گام برداریم.
  آیین افتتاحیه شبکه تلویزیونی اینترنتی اشاره، نخستین شبکه ویژه ناشنوایان که به همت شرکت مبتکر  و پشتیبانی فنی موسسه باران تلکام (آیو) فعالیت خود را آغاز کرده است، عصر شنبه 29 تیرماه در سالن موسسه آموزش عالی خاتم با حضور تعدادی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران صداوسیما، هنرمندان تلویزیون و اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمد حسن حافظی‌پور مدیرعامل مجموعه باران تلکام در سخنانی کوتاه گفت:  با راه‌اندازی شبکه اشاره، یکی از محاسن فضای مجازی به منصه ظهور رسید و ثابت شد با ایده‌های جذاب می‌توان از این فضا به نحو احسن استفاده کرد و به قشری عزیز و محروم از رسانه که دچار کم خبری و کوچک بودن شعاع ارتباطات است، یاری رساند. به حتم این حرکتی در مسیر عدالت فرهنگی ست.

 وی افزود: مجموعه آیو اتفاقات متفاوتی را در IPTV برنامه ریزی کرده که پشتیبانی شبکه اشاره یکی از نشانه‌های آن است و یقین داریم مردم با آگاهی از این رویکردهای تازه استقبال شایان توجهی از آن به عمل می‌آورند.

اسماعیل ثنایی رئیس هیئت مدیره موسسه باران تلکام دیگر سخنران این مراسم بود. او گفت: پس از تاسیس این موسسه در ابتدا بحث VOD مطرح شد و مانند سایرشرکت‌های دیگر که در این زمینه فعال هستند ما نیز با گذاشتن فیلم‌ها وسریال‌های مختلف کار را شروع کردیم؛ اما پس از اخذ مجوز، تعاریف مختلفی برایمان مطرح شد که می‌خواهیم VOD باشیم یا IPTV، چراکه VOD ها صرفا فیلم نشان می‌دهند، اما IPTV ها شرایط متفاوت‌تری دارند و به تولید و پخش برنامه می‌توانند اقدام کنند. طبق تعاریف صداوسیما این جریان روند پیچیده‌ای داشت و در نهایت پنج شرکت موفق به اخذ مجوز IPTV شدند که ما نیز یکی از این شرکت‌ها هستیم.

افتتاحیه نخستین شبکه تلویزیونی اینترنتی ویژه ناشنوایان

وی اظهار کرد: در خلال کار به این نتیجه رسیدیم که وظیفه ما صرفا پخش سریال نیست و رسالت دیگری نیز در کشور داریم. وقتی شبکه‌های سراسری را آسیب شناسی کردیم متوجه شدیم بنا به برخی دلایل سازمانی، صدا و سیما امکان تولید محتوا در برخی عرصه‌ها را ندارد. بنابراین ما به این نتیجه رسیدیم که در عرصه هایی که دچار خلا تولید هستیم گام برداریم.

ثنایی افزود: آیو اسپرت نخستین شبکه ورزشی ما بود که شروع به پخش ورزش‌ها و مسابقاتی کرد که تلویزیون آن‌ها را کمتر یا اصلا پخش نمی‌کند. سال گذشته همزمان با جام جهانی برنامه شبانه‌ای داشتیم که با تفسیر و گویش متفاوتی همراه بود و درحال حاضر تا پاسی از شب برنامه‌ها ادامه دارد. همچنین شبکه آیوتون شبکه کودکان را داریم که 24 ساعته در حال پخش است و سعی داریم کنداکتور خوبی در این زمینه بسته شود و آثار خوب و قابل استفاده‌ای به نمایش درآید. نکته مهم این است که وقتی والدین شبکه را در اختیار کودکان قرار می‌دهند خیالشان راحت باشد. شبکه سوم ما شبکه آیو فیلم است، درست است که VOD ها هستند، اما مردم و مخاطبان عادت دارند که بدانند کدام ساعت چه برنامه‌ای پخش می‌شود و ما در آیوفیلم آثار  متفاوتی را برای پخش در نظر گرفته‎ایم. حالا در گام چهارم به عرصه‌ای پا می‌گذاریم که صداوسیما کمتر به آن ورود کرده است و شبکه اشاره اولین شبکه خصوصی است که برای قشری خاص امروز افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: راه اندازی یک شبکه کار بسیار سخت و پرهزینه‌ای است و باید حداقل شش ساعت در روز برنامه مستقل داشته باشیم و کم کم آن را به 24 ساعت برسانیم. برای اینکه هر روز برنامه داشته باشیم مستلزم برنامه ریزی وبرنامه‌سازی متنوعی هستیم. مجموعه آیو، شبکه اشاره را یک جور مسئولیت اجتماعی خود می داند و برای همه ما مهم است کارآمد و کاربردی جلوه کند زیرا با قشر محترمی در ارتباط هستیم که از بسیاری از موارد محروم هستند و مشکلات بسیار زیادی در تمام زمینه‌های زندگی دارند.

ثنایی همچنین با اشاره به سخت گیری در بحث مجوزها اظهار کرد: بحث اصلی ما پنج مجموعه IPTV که از صداوسیما مجوز اخذ می‌کنیم این است که در شرایط خوبی برای راهبری به سر نمی‌بریم. به اعتقاد من برای شرکت ارتباطات، شبکه‎‌های موبایلی یک شکست بود و نتوانست خوب به آن بپردازد و امیدوارم که IPTV نیز به این امر مبتلا نشود چراکه نه تنها حمایت نمی‌شویم بلکه در یک شرایط ناعادلانه با هم رقابت می‌کنیم و این کار ما را بسیار سخت کرده است. با پشتکار و با کنار هم نشستن و با هزینه بسیار زیاد فعلا این مجموعه‌ها کنار هم ایستاده‌اند. امیدواریم از سوی سازمان صداوسیما تسهیلاتی برای ما در نظر گرفته شود و قراردادها منطقی شود تا بتوانیم به حیات خود ادامه دهیم. شبکه سازی یک نیاز برای شهروندان است و امیدواریم ورود به این عرصه با شبکه اشاره نقطه عطفی باشد برای شبکه سازی بخش خصوصی. یکی از اهداف ما ایجاد تلویزیون تعاملی است تا مخاطب بتواند بازخورد خوبی داشته باشد و مستقیم پیام خود را ارائه کند و امیدواریم این امر نیز به زودی میسر شود.

افتتاحیه نخستین شبکه تلویزیونی اینترنتی ویژه ناشنوایان

با حضور ناشنوایان کارافرینی کنید

کتایون ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون و مدیر بنیاد خیریه کمک دیگر سخنران افتتاحیه شبکه اشاره بود. او گفت: در ابتدا کلمه بود و کلمه نزد خدا بود ما از منشایی در ذهنمان استفاده می‌کنیم که جهان را برای ما تعریف می‌کند و متاسفانه این منشا در ذهن ناشنوایان وجود ندارد البته تا زمانیکه قدرت شنوایی و تعلیم و گفتار درمانی و شنیدارسنجی شوند. بسیار شاکرم که خداوند من را در این حد لایق دانسته که بتوانم خدمتگزار مردم باشم علی‌الخصوص خدمتگزار ناشنوایان مادرزاد.

ریاحی افزود: بنیاد کمک از سال 91 فعالیت خود را شروع کرد و سال 93 اختصاصا برای ناشنوایان به فعالیتش ادامه داد و خوشحالم امروز که اینجا ایستاده‌ام بیش از 300 نفر از طریق این بنیاد عمل کاشت حلزونی انجام داده‌اند. عملی که تقریبا در تمام دنیا گران و سخت است و فقط دولت‌ها حامیان اصلی آن هستند و انجامش می‌دهند.

او تاکید کرد: در این سال‌ها جای خالی شبکه‌ای ویژه ناشنوایان و کم‌شنوایان بسیار محسوس بود بنابراین سال‌های زیادی را از دست دادیم چرا که قشر عظیمی از جامعه ما که بیش از پنج میلیون نفر هستند از این اتفاق محروم‌اند و این خبر خیلی خوب برای آن‌هاست که امروز اتفاق افتاده است و بسیار خوشحال کننده است، هرچند دیر اما همین که شروع شده جای شکر دارد و تبریک می‌گویم به برگزار کنندگان و حمایت کنندگان این مهم.

این بازیگر عنوان کرد: فکر می‌کنم ایده‌آل‌ترین شکل برای گرداندن این شبکه این است که اعضای این شبکه از ناشنوایان باشند چرا که آن‌ها بهتر می‌دانند جامعه ناشنوا چه چیزهایی نیاز دارد و چه چیزهایی بهتر در اختیارشان قرار می‌گیرد. ناشنوایانی که دراین زمینه تخصص دارند ممکن است کم تعداد باشند اما می‌توان با برگزاری کلاس‌های تخصصی این امکان را فراهم کرد تا کارافرینی کرده و این عزیزان بتوانند در شبکه‌ای مختص به خودشان مشغول به کار شوند.

در ادامه این مراسم و پس از اجرای گروه آوای دستان پارسی، مهران تیشه گران رئیس فدراسیون ناشنوایان به ایراد سخن پرداخت و گفت: افتتاح شبکه اشاره کار بسیار خوب و پسندیده‌ای است و با توجه به اینکه در قسمت ورزش ناشنوایان سال‌هاست فعال هستم می‌دانم که کار کردن با این دوستان حال و هوای خودش را دارد و نیازمند حمایت از سوی دولت و بخش خصوصی است. باید به این دوستان که محدودیت جسمانی دارند کمک کنیم و این نیازمند به خدمت گرفتن فضای رسانه و مجازی است چرا که با توجه به پیشرفتی که در سال‌های گذشته برای کل بشریت به وجود آمده است این فضا این امکان را می‌دهد تا عزیزان ناشنوا را بهتر و بیشتر به جامعه معرفی کنیم.

او افزود: رسانه ملی زحمات خود را می‌کشد، اما باز هم نیازمند تلاش بیشتری هستیم. جامعه ورزش ناشنوایان جامعه بسیار بزرگی در سطح کشور است و اکثر آن‌ها قهرمان جهان، المپیک وآسیا هستند اما تنها گلایه‌ای که دارند این است که چرا دیده نمی‌شوند. شبکه اشاره این امکان را فراهم کرده است و حالا می‌توان با این شبکه قهرمانان ورزشی را به سایرین شناساند، کسانی که پرچم ایران را در کشورهای دنیا برافراشته می‌کنند در حالی که پاداش یک قهرمان شنوا با یک قهرمان ناشنوا متاسفانه متفاوت است. امیدوارم با راه اندازی شبکه اشاره به این عزیزان توجه شود و بتوان در شبکه اشاره قهرمانان ناشنوا را نیز به مخاطبان معرفی کرد و از خیرین خواهش می‌کنم تا همه دست به دست هم داده و به این عزیزان کمک کنند تا بتوانند از امکانات این شبکه بهره مند شوند.

افتتاحیه نخستین شبکه تلویزیونی اینترنتی ویژه ناشنوایان

مصطفی برهانی مدیر کل راهبردی تلویزیون‌های مجازی صدا و سیما آخرین سخنران این مراسم بود. او گفت: افتتاح شبکه اشاره با رویکرد نو در فضای رسانه ای ایران بیانگر روح تحول خواهی در آیو است، و این مسیر مستمر این مجموعه است. مردم یادشان نرفته میزان پوشش برنامه‌هایی که آیو در جام جهانی یا جام ملت‌ها داشت در مواقعی از پوشش شبکه سه با بیش از 30 سال سابقه بیشتر بود و این حاصل تلاش تمامی مدیران در بخش خصوصی ودولتی است که آیو را از یک ایده به جایی رسانده که انتظارات مخاطبان از آن از یک رسانه فراگیر نیز بیشتر شده است. امیدواریم در آینده هرچه جلوتر می‌رویم این فضا روشن‌تر شده و بتوانیم سرویس‌های مخاطب محور داشته باشیم.

در ادامه این مراسم لوح بهره برداری عمومی شبکه اشاره به محمدحسن حافظی پور مدیرعامل باران تلکام (آیو) اهدا شد تا این شبکه به شکل رسمی آغاز به کار کرده و در خدمت جامعه ناشنوایان قرار گیرد.

در این مراسم بهزاد بیک وردی،میر شبکه اشاره، علی اصغر کاراندیش معاونت امور استانها وزارت ارشاد، مهدی حاج الف خانی معاون پایش و نظارت سازمان تنظیم و مقررات فضای مجازی صدا و سیما،علی قنادان عضو هیئت مدیره باران تلکام،حمید علیخانی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری راهبرد، مجید شعبان پور قائم مقام شرکت صوتی و تصویری سروش، مهدی قبادی مدیرعامل کانون ناشنوایان، صمد بندری مدیربودجه عمرانی اداره کل برنامه ریزی فنی صدا و سیما، اشعری مدیرامور تامین محتوایی سازمان تنظیم مقررات سازمان صداو سیما، مسیح تفرشی مدیرعامل پرداخت الکترونیک پاسارگاد، امیر حسن ندایی مدیرگروه سینما و کارگردانی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس، اکبرمنصورفلاح کارگردان سینما و تلویزیون، سارا روستاپور مجری کودک، حسین آقازمانی دبیر شورای هماهنگی ورزش صداوسیما،اعضای هیئت مدیره کانون ناشنوایان، اعضای هیئت مدیره انجمن خانواده ناشنوایان حضور داشتند.

دسترسی به شبکه اشاره از طریق سامانه www.aionet.ir یا نرم افزارهای تلفن همراه آیو در بخش شبکه‌های اختصاصی امکان پذیر است. آیو، نخستین تلویزیون اینترنتی ایران در بخش خصوصی محصول یک شرکت دانش بنیان است که در سال 1394 با مجوز رسمی آغاز به کار کرده است.شبکه اشاره به دیگر شبکه‌های اختصاصی آیو مانند آیواسپرت (ورزش)، آیو فیلم (فیلم و سریال) و آیوتون (کودک) علاوه می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین