|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۲۷۱۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰
رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقام‌های این کشور نوشته‌اند که واشنگتن قصد دارد به زودی صدها نیروی نظامی را در یک پایگاه نظامی در عربستان سعودی مستقر کند.
 رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقام‌های این کشور نوشته‌اند که واشنگتن قصد دارد به زودی صدها نیروی نظامی را در یک پایگاه نظامی در عربستان سعودی مستقر کند.

 شبکه «سی‌ان‌ان» از تصمیم دولت آمریکا برای اعزام صدها نیروی نظامی به عربستان سعودی خبر داد.

دو مقام نظامی به این شبکه گفته‌اند که قرار است ۵۰۰ نظامی آمریکایی در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان واقع در منطقه‌ای بیابانی در شرق ریاض، مستقر شوند.

در حال حاضر تعداد محدودی نیروی نظامی و پشتیبانی آمریکایی در این پایگاه حضور دارند و در حال ترمیم و ارتقاء زیرساخت‌های این پایگاه و تدارک شرایط برای استقرار نیروهای بیشتر و یک سامانه پدافندی «پاتریوت» هستند.

بنا بر این گزارش، این پایگاه از مدتی پیش مد نظر ارتش آمریکا قرار داشته، چراکه واشنگتن معتقد است که موشک‌های ایران به سختی می‌توانند این منطقه را هدف قرار دهند.

وزارت دفاع آمریکا ماه گذشته میلادی اعلام کرد قصد دارد ۱۰۰۰ نیروی نظامی جدید به منطقه غرب آسیا اعزام کند. نیروهایی که در عربستان سعودی مستقر می‌شوند، بخشی از همین نیروهای جدید هستند.

دولت آمریکا هنوز تصمیم خود برای استقرار نیرو در عربستان را رسما به کنگره اطلاع نداده، اما یک منبع مطلع به سی‌ان‌ان گفته است که کنگره به صورت غیررسمی در جریان قرار گرفته و انتظار می‌رود که هفته آینده این تصمیم رسما اعلام شود.

تصاویر ماهواره‌ای که توسط پایگاه «پلنت لبز» گرفته شده و سی‌ان‌ان به آن دست یافته، نشان می‌دهد از نیمه ماه گذشته میلادی تعداد محدودی نیروی نظامی و پشتیبانی آمریکایی در این پایگاه مستقر شده‌اند. تصاویر دیگری که اوایل ماه جاری میلادی برداشته شده هم نشان می‌دهد که زیرساخت‌های این پایگاه، از جمله باندهای فرود هواپیما، توسعه یافته است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، واشنگتن امیدوار است که بتواند از این پایگاه به محلی برای استقرار جنگنده‌های رادارگریز و نسل پنجمی «اف-۲۲» و دیگر انواع جنگنده‌ها استفاده کند.

به نوشته سی‌ان‌ان، به واسطه حساسیت عربستان سعودی درباره اعلام حضور نظامیان آمریکایی در این کشور، پنتاگون فعلا از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرده است. ریاض هم هنوز این موضوع را به صورت عمومی اعلام نکرده است.

ماه گذشته میلادی، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی که با واکنش منفی نمایندگان هر دو حزب در کنگره روبرو شد، گفت واشنگتن قصد دارد با استناد به مجوزهای گذشته و با هدف ایجاد «بازدارندگی» در برابر جمهوری اسلامی ایران، جنگ‌افزارهایی به ارزش ۸.۱ میلیارد دلار به عربستان سعودی صادر کند.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که مشارکت آمریکا در حملات مرگبار عربستان سعودی به یمن، در آمریکا به موضوعی جنجال‌برانگیز بدل شده و بسیاری از نمایندگان توقف این همکاری را خواستار شده‌اند. سنا و مجلس نمایندگان حتی قطعنامه‌هایی برای توقف مشارکت آمریکا در جنگ یمن صادر کرده‌اند، اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا این قطعنامه‌ها را وتو کرده است.

بر اساس طرحی تازه که توسط گروهی از اعضای هر دو حزب سیاسی آمریکا در سنا مطرح شده، دولت آمریکا باید گزارشی جامع از میزان همکاری‌های این کشور با عربستان سعودی در حمله به یمن، تدوین کند. ترامپ در توجیه ادامه مشارکت در این جنگ و همچنین خودداری از توقف فروش سلاح به عربستان سعودی، ریاض را مشتری مهم جنگ‌افزارهای آمریکایی توصیف کرده و گفته است که نمی‌خواهد آمریکا را از میلیاردها دلاری که سعودی‌ها حاضرند بپردازند، محروم کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین