|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۲۷۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
حسن رحیمی دادستان اصفهان هم با حضور در میان اعتراض‌کنندگان گفت: «من نیز مانند شما فرزند دختر دارم و به شدت پیگیر این مسأله جدا از این‌که توسط چه شخص یا اشخاصی و با کدام عقیده انجام شده باشد، هستیم.
فرمانده نیروی انتظامی در نشست خبری آمار قربانیان اسیدپاشی‌های اصفهان را ٨ نفر اعلام کرد.
 همزمان با اعلام آمار واقعی قربانیان اسیدپاشی، مردم اصفهان صبح دیروز با تجمعی چندصد نفری در مقابل ساختمان دادگستری خواستار تسریع اقدامات قضایی، جهت دستگیری مجرمان اسیدپاش شدند.  
این روزها شرایط برای دختران زاینده‌رود با همه سال‌های زندگی‌شان متفاوت است. حالا آنها دقیقه‌ها و ثانیه‌ها را برای پایان کابوس اسیدی در نصف‌جهان می‌شمارند.  ساعت ١٠صبح دیروز ٣٠مهرماه بود که زن و مرد به خیابان شهید نیکبخت اصفهان آمدند تا خواستار دستگیری هرچه سریع‌تر مجرمان اسیدپاشی باشند که هفته‌هاست امنیت روانی را از آنان گرفته‌اند.  هر لحظه بر شرکت‌کنندگان این تجمع اضافه می‌شد، حالا تنها زنان، نگران خشونتی که در هفته‌های پیش به بدترین شکل علیه‌شان اجرایی شده، نیستند، خانواده‌ها هم یک پای این ماجرا هستند. به نظر می‌رسید کابوس اسیدی هر خفته‌ای را در شهر بیدار کرده تا با تجمع در مقابل ساختمان دادگستری اعتراضش را نسبت به جو سراسر از ترس و ناامنی که در شهر حاکم شده،  نشان دهد.  

با این حال رسول یاحی، معاون سیاسی - امنیتی استاندار اصفهان در رابطه با تجمع دیروز مردم اصفهان در مقابل دادگستری استان، گفت: «این تجمع مجوز قانونی ندارد. مردم باید اجازه دهند که تحقیقات از مسیر قانونی آن طی شود.  حضور مردم و تجمع باعث التهاب بیشتر در جامعه خواهد شد و مشکلی را رفع نمی‌کند، بلکه تنها گرفتاری برای دیگران ایجاد می‌شود و در استان ترافیک به‌وجود می‌آید. مردم به مسئولان اعتماد کامل داشته باشند. به مردم اطمینان می‌دهم که موضوع اسیدپاشی در اصفهان آن‌قدر بزرگ نیست که آن را بزرگ جلوه داده‌اند.  مردم باید بدانند که این ٤مورد اسیدپاشی تنها کار یک نفر بوده است، بنابراین مردم باید تحمل داشته باشند تا این فرد جنایتکار دستگیر شود.»  حسن رحیمی دادستان اصفهان هم با حضور در میان اعتراض‌کنندگان گفت: «من نیز مانند شما فرزند دختر دارم و به شدت پیگیر این مسأله جدا از این‌که توسط چه شخص یا اشخاصی و با کدام عقیده انجام شده باشد، هستیم.  از مردم عزيز تقاضا داريم كه اين دغدغه و نگراني را براي ما ايجاد نكنند كه «شهروندان، تصور مي‌كنند مسئولان با مسامحه برخورد مي‌كنند!» مطمئن باشيد كه به هيچ‌عنوان اين‌گونه نيست و تاكيد مؤكد بر پيگيري اين پرونده وجود دارد.  
اما ماهيتِ پيگيري پرونده اسیدپاشی زمان‌بر است، تحقيقات مقدماتي در دادسرا به‌خصوص در اين پرونده، كاملا محرمانه است، لذا تقاضا داريم كه از روند تحقيقات سوالي نشود.  تمام دستگاه‌ها، تعقيب موضوع اسيدپاشي‌هاي اخير در اصفهان را وظيفه خود مي‌دانند و مطمئن باشيد كه پيگيري‌ها با جديت ادامه دارد و جلسات به صورت مستمر برگزار مي‌شود.  در اين پرونده، تمام ظرفيت‌ها را به كار گرفته‌ايم و ستاد ويژه‌اي در اين‌خصوص تشكيل شده است.  مطمئن باشيد كه عامل به بدترين وضع موجود به‌ سزاي عملش خواهد رسيد و اين موضوع در آينده‌اي نه‌چندان دور، براي همه ما اثبات خواهد شد.  از مردم، خواهش مي‌كنيم فرصت‌ها را از ما نگيرند؛ اكنون بنده به جاي اين‌كه فكرم را روي پرونده متمركز كنم، مجبور شده‌ام در ميان شما حاضر شوم.»

ابهام در تعداد قربانیان اسیدپاشی
در حالی که تا چند روز گذشته سردار اشتری ٤ اسیدپاشی را در اصفهان تأیید کرده بود سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی‌مقدم این آمار را ٧ یا ٨ نفر اعلام کرد.  به گزارش فارس، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: «٧ یا ٨مورد اسیدپاشی در اصفهان رخ داده که طی صحبت‌هایی که با قربانیان این حادثه شده سرنخ‌هایی به‌دست آمده و تعدادی فرد مظنون نیز شناسایی شدند، ولی هنوز انگیزه فرد یا افراد معلوم نیست.  براساس اظهارات قربانیان در چند روز اخیر به نظر می‌رسد ضارب یک نفر بوده که پیگیری نیروی انتظامی برای شناسایی ضارب ادامه دارد. تاکنون انگیزه عامل اسیدپاشی مشخص نشده است ولی بعضا رسانه‌های خارجی سعی دارند این موضوع را به حجاب و عفاف ربط دهند که این واقعیت ندارد و خانواده قربانیان از خانواده‌های مومن و مقیدی هستند.»

تجمع اعتراض آمیز  در تهران
همزمان با تجمع اعتراض آمیز مردم اصفهان مقابل ساختمان دادگستری ،جمعی در اعتراض به حوادث اسیدپاشی اصفهان مقابل مجلس تجمع کردند.این افراد خواستار تامین امنیت زنان در اصفهان شدند و پلاکاردهایی با مضامین «شهر امن حق من است» و «امنیت زنان را تامین کنید» به همراه داشتند و شعارهایی از قبیل «اسیدپاشی جنایت، قانونگذار حمایت» را سر می دادند. علاوه بر این دو نفر از قربانیان حوادث اسیدپاشی قبلی نیز در جمع این معترضان حضور داشتند.
واکنش دادستان کل کشور
حجت‌الاسلام رئیسی، دادستان کل کشور با بیان این‌که حزب‌الله قانونمدار و ولایتمدار است: «پیوست‌ زدن مسأله اسیدپاشی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر کار جریانات ضدانقلاب است. ما به دادستان عمومی اصفهان اعلام کردیم که با تمام توان تمام نیروها را بسیج کنند تا عوامل اسیدپاشی کشف شوند و با آنان برخورد عبرت‌آمیز صورت گیرد. پیوند دادن چنین مسائلی به امر به معروف و نهی از منکر کار جریانات ضدانقلاب است چراکه یک نیروی حزب‌الهی متدین هرگز چنین کاری نخواهد کرد.»

حرف‌های تکان‌دهنده قربانیان اسیدپاشی
 صبح دیروز سهیلا تک‌دختر خانواده جورکش که حدود ٣هفته قبل وقتی پشت فرمان خودوراش نشسته بود مورد حمله اسیدپاشان قرار گرفت، در حالی که همه صورتش به‌جز چشمانش باندپیچی شده بود برای معاینه چشمانش توسط دکتر سیدحسن قاضی‌زاده‌ هاشمی وزیر بهداشت به درمانگاه شهید شوریده منتقل شد.  روی برانکارد خوابیده بود و با هر تکان بدن سوخته‌اش آتش می‌گرفت. با این حال در لا‌به‌لای حرف‌های تکان‌دهنده‌اش گفت: «خدا را در دلم دارم، با کمک خدا بلند می‌شوم.  این قربانی اسیدپاشی در رابطه با حادثه‌ای که زندگی‌اش را تباه کرده به وزیر بهداشت گفت:  من «تک‌دختر» خانواده‌ام و تاکنون پایم به بیمارستان باز نشده بود. من دانشجو و تحصیلکرده‌ام، پشت فرمان خودروام در خیابان بزرگمهر اصفهان توقف کرده بودم که عامل اسیدپاشی زندگی مرا از من گرفت.  سهیلا جورکش هرچند نمی‌توانست اشکی بریزد، اما با ناله از وزیر بهداشت خواست تا فقط او چشمانش را عمل کند و ادامه داد: «بعد از خداوند از شما کمک می‌خواهم. اگر خداوند من را دوست نداشت تاکنون مرده بودم چون اسید داخل دهان من نیز پاشیده شد. می‌خواهم الگوی دختران ایرانی باشم؛ چشم چپ من بینایی دارد، کمک کنید این بینایی حفظ شود تا بتوانم زیبایی‌های دنیا را ببینم؛ تسلیم نمی‌شوم چون لیاقت دارم. با خدا زیاد دردل می‌کنم و خدا درس بزرگی به من داد که آدم ناشکری نباشم و اکنون ابتدا از خداوند و سپس از شما می‌خواهم که چشمانم را به من بازگردانید.» سهیلا جورکش از سطح آگاهی مردم در ارایه کمک‌های اولیه هنگام اسیدپاشی انتقاد کرد وگفت: «هیچ‌کس نمی‌دانست که هنگام اسیدپاشی باید فرد را با آب فراوان شست‌وشو داد، بلکه آن‌قدر سطح سواد مردم در این زمینه کم بود که می‌گفتند نباید شست‌وشو شود و فقط لباس‌های من را درآوردند و من را دوباره در یک ماشین پر از اسید (ماشین خودم) گذاشتند و این مسأله موجب شد که پشت گردنم هم بسوزد.
چشمان سهیلا جراحی شد
با دستور وزیر بهداشت عصر دیروز چشمان سهیلا در بیمارستان فارابی تهران جراحی شد. دکتر سیدحسن قاضی‌زاده‌ هاشمی وزیر بهداشت در رابطه با روند درمان چشمان سهیلا گفت: «چشمان این دختر جوان باید به‌طور اورژانسی جراحی می‌شد، بینایی چشم راست از بین‌رفته اما چشم چپ نیاز به درمان‌های متعدد دارد و توسط تیم مجرب چشم‌پزشکی روند درمان طی خواهد شد.» وی در مورد هزینه‌های درمان گفت: «تامین هزینه‌های درمانی حداقل کاری است که دولت انجام می‌دهد و باید به مسأله خشونت، رفتارهای غیرطبیعی و افزایش مشکلات روان توجه ویژه‌ای شود.  پس از انجام جراحی چشم، این مصدوم برای ادامه روند درمان سایر قسمت‌های آسیب‌دیده در مواجهه با اسید در بیمارستان سوختگی چمران بستری خواهد شد.» پدر سهیلا که همچنان در بیمارستان‌های پایتخت روند درمان دخترش را دنبال می‌کند به «شهروند» گفت: «با دستور وزیر بهداشت سهیلا را به بیمارستان فارابی منتقل کرده‌ایم تا چشم چپش تحت عمل جراحی قرار بگیرد.»

خلأ قانونی برای مقابله با اسیدپاشی وجود ندارد
میرهادی قره‌سید رومیانی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که در مقابله با اسیدپاشی‌ها خلأ قانونی وجود ندارد، عنوان کرد: «قوانین در این زمینه بسیار جامع است، شاید گذشت اولیای‌دم در موارد قبلی این فضا را ایجاد کرده باشد که برخورد‌ها بازدارنده نبوده است، لذا باید تناسب مجازات و عمل صورت گیرد تا منجر به آرامش جامعه و خانواده‌ها شود. در مرحله اجرا و عمل نیروی انتظامی باید سرعت‌عمل بیشتری داشته باشد و قوه‌قضائیه نیز باید با سرعت بالاتری به پرونده‌های شاکیان رسیدگی کند.»

منبع: شهروند

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین