|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۲۷۱۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۵
یک مقام آمریکایی روز چهارشنبه گفته بحرین میزبان نشستی با حضور ۶۵ کشور درباره «امنیت دریایی» خواهد بود.
 یک مقام آمریکایی روز چهارشنبه گفته بحرین میزبان نشستی با حضور ۶۵ کشور درباره «امنیت دریایی» خواهد بود.

به گزارش فارس، «برایان هوک»، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه خبر داده بحرین میزبان نشستی درباره «امنیت تردد دریایی» خواهد بود.

به ادعای هوک، نمایندگان ۶۵ کشور در سطح وزارتی در این نشست شرکت خواهند کرد. او در توضیحات بیشتر مشخص کرده نمایندگان تمام کشورهایی که در نشست ضدایرانی ورشو حضور پیدا کرده‌اند به این نشست دعوت خواهند شد.

این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که طرح دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف دریایی علیه ایران با هدف ادعایی «حراست از آزادی تردد» در خلیج فارس و تنگه هرمز شکست خورده است.

اوایل ماه جاری خبرگزاری آسوشیتدپرس با گزارش اینکه کشورهای عضو «ناتو» از این طرح دولت آمریکا حمایت نکرده‌اند نوشت کشورهای اروپایی به ویژه در پرتو تهدیدهای نظامی اخیر دولت آمریکا علیه ایران خواستار تاکید بیشتر بر کاستن از احتمالات جنگ در منطقه هستند.  

قبل‌تر از آن خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش داده بود این کشور در تلاش است ائتلافی دریایی متشکل از چند کشور برای «حراست از آزادی تردد» در خلیج فارس و تنگه هرمز تشکیل دهد.

مقام آمریکایی مورد استناد رویترز، با بیان اینکه هدف از تشکیل ائتلاف این است که از «کلیه ترددهای دریایی مراقبت شود»، گفت کشتی‌های آمریکایی نیز در این ائتلاف «دیدبان» مشارکت خواهند داشت. به گفته وی، کشورهای مختلف، هم به صورت عملی و هم از طریق تأمین هزینه مالی، در این ائتلاف شرکت می‌کنند.

یک دیپلمات اروپایی ناتو علی‌رغم این ۶ تیرماه به آسوشیتدپرس گفت ناتو می‌‌خواهد خودش را از موضوعات مرتبط با ایران دور نگاه دارد. ناتو، در عوض خواستار مشاهده آرامش بیشتر میان آمریکا و ایران است و نمی‌خواهد که این مسئله به مسئله ناتو تبدیل شود.

در چند هفته اخیر چندین نفتکش در دریای عمان هدف حملات ناشناس قرار گرفته‌اند و آمریکا نیز در پاسخ، ایران را به نقش‌آفرینی در این حوادث متهم کرده است. آمریکا در حالی به این بهانه بر حضور نظامی خود در منطقه افزوده، اما حتی متحدان واشنگتن از جمله ژاپن نیز در مورد صحت ارزیابی آمریکا ابراز تردید کرده‌اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین