|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۷
کد خبر: ۲۷۱۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳
مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: ۳۳ درصد از افراد مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج دچار افسردگی می‌شوند.
 مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: ۳۳ درصد از افراد مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج دچار افسردگی می‌شوند.

زهرا یوسف نژاد در گفت و گو با ایسنا، افزود: درک بیمار، پذیرش بیماری، ورزش، رعایت رژیم غذایی، مراجعه به روانپزشک یا روانشناس، تنفس عمیق و تن آرام سازی را از مهم‌ترین راهکارهای موثر در کاهش اضطراب بیماران صعب العلاج دانست.

وی اظهار کرد: بسیاری از افراد پس از ابتلا به بیماری‌های صعب العلاج روحیه خود را از دست داده و دچار استرس و اضطراب می شوند.

وی با بیان اینکه در تحقیقی اعلام شده ۳۳ درصد از افراد مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج نظیر سرطان دچار اضطراب و افسردگی می شوند، ادامه داد: مدل نگرش به بیماری و نوع برخورد اطرافیان بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از برخی واژه‌ها نظیر صعب العلاج خود اضطراب آور است، خاطرنشان کرد: برای درک بیماران همدلی بسیار مهم است نه دلسوزی.

یوسف نژاد با تاکید بر اینکه بیمار موضوع بیماری خود را فقط با افرادی مطرح کند که شرایط روحی و جسم وی را درک می کنند، افزود: برخی از اتفاقات خارج از اراده انسان است بنابراین برای پذیرش به زمان نیاز است.

وی پذیرش را عامل مهمی در کاهش اضطراب بیماران دانست و گفت: فرد باید با این حقیقت که اتفاقی خارج از اراده وی افتاده و شرایط وی مانند سابق نیست، کنار آمده و شرایط فعلی خود را بپذیرد.

مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه اظهار کرد: قرار دادن برنامه‌های ورزشی در برنامه‌های روزانه، مهم‌ترین عامل در کاهش اضطراب و روند موثر در تقویت شادابی و نشاط است.

یوسف‌نژاد اضافه کرد: با استرس هورمون کورتیزول در بدن تولید شده و عامل چاقی، دیابت، افزایش وزن، بی‌قراری، تنگ خلقی و عوامل منفی می شود که وضعیت فرد را حادتر می کند.

وی گفت: ورزش سبب می شود هورمون کورتیزول ترشح شده در بدن تخلیه شود و در بهبود حال روانی فرد بسیار موثر است.

این روانشناس با تاکید بر اینکه تغذیه با سلامت روان و کاهش اضطراب فرد رابطه مستقیم دارد، تصریح کرد: استفاده از غذاهای کم کالری سالم، میوه و سبزیجات در روند دوره درمان حائز اهمیت است.

یوسف نژاد گفت: بیماران مبتلا به دردهای طولانی مدت، به روانپزشک ارجاع داده شوند تا از راهنمایی این افراد در روند بهبود و کاهش اضطراب ناشی از بیماری بهره مند شوند.

وی تاکید کرد: مراجعه به روانپزشک و استفاده از دارو زیر نظر پزشک متخصص بیمار و با هماهنگی وی باشد.

مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه درمان دارویی روانپزشک بهتر از تحمل استرس است، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد جامعه به دلیل باورهای غلط تمایلی به مراجعه به روانپزشک ندارند.

یوسف نژاد با بیان اینکه روزانه سه مرتبه تنفس عمیق یا تنفس شکمی نیز در روحیه فرد موثر است، گفت: با دم و بازدم عمیق اکسیژن کافی از ریه به مغز می رسد.

وی با اشاره به اهمیت کاهش اضطراب در بیماران صعب اعلاج، به روش تن آرام سازی نیز اشاره کرد و در مورد این روش توضیح داد: تن آرام سازی یا ریلکسیشن حالتی است که با رهاسازی عضلات بدن و حرکات مخصوص، بدن آرامش پیدا می کند.

وی اضافه کرد: روش‌های متعددی در علم روانشناسی وجود دارد که در موارد استرس و اضطراب به کمک فرد آمده و وی را از افسردگی و دل مشغولی نجات می‌دهد.

یوسف نژاد با تاکید بر اینکه روحیه با نشاط در روند درمان بیمار صعب العلاج بسیار مهم است، یادآور شد: معاونت بهداشتی دانشگاه با استفاده از روانشناسان مجرب، راهکارهای درمانی را با کمترین هزینه به افراد مبتلا به اضطراب آموزش می دهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین