|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۲۷۱۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
این که صربستان بیش از حد زود به اتحادیه اروپا بپیوندد برای آن خوب نخواهد بود و همین طور برای اتحادیه اروپا نیز خوب نخواهد بود. وی افزود: حتی تعیین یک چارچوب زمانی برای ورود این کشور به اتحادیه اروپا نیز نتیجه عکس خواهد داد. ما نباید خودمان را به یک تقویم و تاریخی تعیین شده محدود کنیم زیرا اگر ما در عملی کردن آن شکست بخوریم کار ما یک شکست دیده خواهد شد.
 رئیس جمهور فرانسه بر خواسته‌اش برای اعمال اصلاحات عمیق در اتحادیه اروپا پیش از آنکه این اتحادیه اعضای جدید را بپذیرد تاکید کرده و به دولت صربستان به عنوان مطرح ترین کاندیدای عضویت در این اتحادیه هشدار داد، ورود شتابزده و زودهنگامش به اتحادیه اروپا نفعی برای هیچ کس نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، رهبران کشورهای منطقه بالکان از بن‌بست و تاخیری که اتحادیه اروپا بر سر راه عضویت آنها در این اتحادیه ایجاد کرده ناراضی هستند. بخش عمده ای از اعضای اتحادیه اروپا نسبت به پذیرش اعضای جدید نگرانی دارند اما رهبران منطقه بالکان کار سختی در توضیح دادن تاخیر در عضو شدن آنها در اتحادیه اروپا به جمعیت ۱۸ میلیون نفری شهروندان این منطقه داشته‌اند؛ شهروندانی که ورود کشورشان به اتحادیه اروپا را متضمن افزایش دستمزدها و کاهش فساد می‌دانند.

به گزارش بلومبرگ، دو هفته پیش امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در پی نشست مربوط به تعیین رهبران جدید اتحادیه اروپا، گفت تا زمانی که اول "اصلاحات عمیق" در اتحادیه اروپا رخ ندهد این اتحادیه بیش از آن چیزی که هست گسترش پیدا نخواهد کرد. ماکرون روز دوشنبه به صربستان سفر و در آنجا با آلکساندر ووچیچ، رئیس جمهور این کشور دیدار کرد. او در جریان این سفر خود خاطر نشان کرد: اگر چه در نظر گرفته شده که صربستان به اتحادیه اروپا بپیوندد اما گسترش این بلوک بدون تغییر شیوه تصمیم‌گیری در آن باعث به وجود آمدن مشکلات برای همه خواهد شد.

ماکرون تصریح کرد: این که صربستان بیش از حد زود به اتحادیه اروپا بپیوندد برای آن خوب نخواهد بود و همین طور برای اتحادیه اروپا نیز خوب نخواهد بود. وی افزود: حتی تعیین یک چارچوب زمانی برای ورود این کشور به اتحادیه اروپا نیز نتیجه عکس خواهد داد. ما نباید خودمان را به یک تقویم و تاریخی تعیین شده محدود کنیم زیرا اگر ما در عملی کردن آن شکست بخوریم کار ما یک شکست دیده خواهد شد.

آخرین کشوری که در اتحادیه اروپا عضو شد کشور کرواسی بود که در سال ۲۰۱۳ به این اتحادیه وارد شد. ژان کلود یونکر، رئیس در حال کناره‌گیری کمیسیون اروپا گفته است سریع‌ترین زمانی که هر یک از شش کاندیدای باقی‌مانده عضویت در این اتحادیه بتوانند به آن بپیوندند حوالی سال ۲۰۲۵ است.

با این حال در حال حاضر بزرگترین مانع برای پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا حل‌وفصل اختلافاتش با کوزوو است. صربستان که مورد حمایت چین و روسیه قرار دارد، از به رسمیت شناختن استقلال کوزوو خودداری کرده و جلوی تلاشهای این کشور برای پیوستن به سازمان ملل و دیگر سازمانهای بین‌المللی را نیز گرفته است.

سال گذشته نیز مذاکراتی با میانجی‌گری اتحادیه اروپا بین صربستان و کوزوو شکست خورد.

ووچیچ تصریح کرد، انتظار دارد فرانسه به "جستجو برای مصالحه" کمک کند.او همچنین گفت که صربستان تغییراتی که در راستای  فرآیند ورود به اتحادیه اروپا به آنها متعهد شده را مورد پذیرش قرار داده است.

او ادامه داد: ما اهمیت می دهیم به این که خودمان را اصلاح کنیم و سهممان از تلاشها را انجام دهیم تا وضعیت مردممان را بهتر کرده و موجب پیشرفت اقتصادمان شویم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین