|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۷۰۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
همچنین یک هرم ۱۸ متری نیز در کنار هرم خمیده وجود دارد که احتمالاً متعلق به همسر «سنفرو» است و از زمان کشف در سال ۱۹۵۶ برای اولین بار به صورت رسمی امکان بازدید عمومی از آن وجود دارد.

مسئولان میرث فرهنگی و گردشگری مصر درهای هرم ۱۰۱ متری و عجیب جنوب قاهره را بر روی عموم گردشگران گشودند.

به نقل از گاردین، هرم خمیده که برای فرعون «سنفرو» حدود ۴۶۰۰ سال پیش ساخته شده و با ساختاری عجیب تحولی بزرگ در ساختار اهرام مصری ایجاد کرد، پس از مدت‌ها به صورت رسمی برای گردشگران افتتاح شد و حالا بازدیدکنندگان می‌توانند از یک تونل باریک ۷۹ متری به سمت دو اتاق در بالای این سازه بزرگ حرکت کنند.

همچنین یک هرم ۱۸ متری نیز در کنار هرم خمیده وجود دارد که احتمالاً متعلق به همسر «سنفرو» است و از زمان کشف در سال ۱۹۵۶ برای اولین بار به صورت رسمی امکان بازدید عمومی از آن وجود دارد.

هرم خمیده یکی از سه هرمی است که برای دودمان چهارم فراعنه مصر ساخته شده است که در محوطه باستانی دهشور در جنوب گورستان ممفیس یکی از میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این اثر تاریخی دارای ظاهری عجیب است و ۴۹ متر ابتدایی آنکه سنگ‌های به کار رفته در آن به خوبی حفظ شده با شیب ۵۴ درجه‌ای ساخته شده اما از آن ارتفاع به بعد شیب هرم به سمت نوک آن به تدریج کاهش می‌یابد.

شکل زاویه‌ای هرم خمیده با اضلاع صاف هرم سرخ در بخش شمالی و همچنین هرم بزرگ جیزه متناقض است.

«مصطفی وزیری» دبیر کل شورای عالی آثار تاریخی مصر توضیح داد در واقع سازندگان هرم خمیده زمانی که متوجه شدند سازه در حال ترک خوردن است اقدام به کم کردن شیب از میانه‌های سازه کردند.

«محمد شی‌ها» مدیر محوطه باستانی دهشور نیز نیز گفت «سنفرو» عمری بسیار طولانی داشته و معماران سازنده هرم قصد داشتند آن را به شکلی متعارف بسازند. هم اکنون از محل دقیق دفن «سنفرو» اطلاعات دقیقی در دست نیست و شاید در همین هرم خمیده دفن شده باشد.

باستان شناسان پیش از این با کاوش در محوطه هرم خمیده موفق به کشف مومیایی، ماسک‌ها، ابزارها و تابوت‌دان‌هایی شدند و کاوش همچنان در این منطقه ادامه دارد.

مسئولان مصر در تلاشند صنعت گردشگری را در محوطه دهشور که در فاصله ۲۸ کیلومتری جنوب قاهره قرار دارد و چندان گردشگری در مقایسه با هرم بزرگ جیزه ندارد، رونق دهند. تبلیغات گردشگری برای محوطه دهشور بخشی از تلاش مصری‌ها برای سامان دادن به اوضاع گردشگری‌اشان است که در سال ۲۰۱۱ و پس از ناآرامی‌ها در این کشور کاهش شدیدی پیدا کرده بود و به تدریج در حال بهبود است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین