|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۳
تولید و عرضه نفت کشورهای غیراوپکی افزایش می‌یابد؛
کد خبر: ۲۶۸۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹
اوپک با انتشار گزارشی پیش بینی کرد با توجه به افزایش درخواست‌های نفت که ناشی از تنش‌های موجود در منطقه است، ارزیابی ها از روند افزایشی تقاضای نفت در سال ۲۰۱۹ حکایت دارند.
 اوپک با انتشار گزارشی پیش بینی کرد با توجه به افزایش درخواست‌های نفت که ناشی از تنش‌های موجود در منطقه است، ارزیابی ها از روند افزایشی تقاضای نفت در سال ۲۰۱۹ حکایت دارند.

به گزارش خبرآنلاین، نمایندگی دائم کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی در وین امروز (۴ تیرماه) طی گزارشی اعلام کرد: اوپک با انتشار گزارش ماهیانه خود در مورد بازار نفت در ژوئن ۲۰۱۹، به بررسی تغییرات قیمت نفت خام، اقتصاد جهانی، تقاضای جهانی نفت، میزان تأمین نفت جهانی، بازارهای تولید و عملیات پالایش، تغییر ذخایر، و تعادل عرضه و تقاضا پرداخت.

بر اساس این گزارش، سبد ارزی اوپک در آوریل ۲۰۱۹ به نسبت ماه قبل از آن کاهش داشته و به ۶۹.۹۷ دلار در هر بشکه رسیده است.

همچنین، متوسط قیمت نفت در سه بورس اصلی جهانی نیز روند کاهشی را در ماه گذشته نشان داده است.

اوپک پیش‌بینی کرد که با توجه به افزایش درخواست‌های نفت که ناشی از تنش‌های موجود منطقه‌ای بوده است، ارزیابی‌ها از روند افزایشی تقاضای نفت در سال ۲۰۱۹ حکایت دارند.

بر اساس این گزارش، برآورد شده است که در سال ۲۰۱۹ درخواست نفت حدود ۱.۱۴ میلیون بشکه افزایش یابد. همچنین، کارشناسان انتظار دارند که میزان عرضه کشورهای غیر اوپک در سال ۲۰۱۹ افزایش یابد و به سطح متوسط ۲.۱۴ میلیون بشکه در روز به نسبت سال‌به‌سال برسد. بر اساس آمارهای موجود، میزان تولید ۱۴ عضو اولیه اوپک، به‌طور متوسط ۲۹.۸۸ میلیون بشکه در روز در ماه می‌بوده که ۲۳۶ هزار بشکه در روز به نسبت ماه‌به‌ماه کاهش‌یافته است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که میزان تقاضا در سه‌ماهه دوم ۲۰۱۹، به میزان متوسط ۱.۲ میلیون بشکه در مقیاس سال‌به‌سال افزایش‌یافته باشد.

از سوی دیگر پیش‌بینی‌شده است که برای نیمه دوم ۲۰۱۹ و با افزایش میزان بیشتر تولید در آمریکا و نیز برزیل و همچنین عملیاتی کردن میدان "جان سوردراپ" نروژ در دریای شمال، میزان عرضه کشورهای غیر عضو اوپک، پتانسیل بیشتری را برای رشد نشان دهند و به رشد ۲.۱۴ میلیون بشکه‌ای در روز که برای سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی‌شده است، ادامه دهد.

اجرای لایحه ۴ ساله و تحریم نفتی ایران
هدف اصلی امریکا از محدودیت تولید و عرضه نفت توسط ایران به دست گرفتن بازارهای جهانی بود اما کاهش قیمت نفت جهانی به نسبت قیمت تمام‌شده نفت در آمریکا منجر به عقب‌نشینی نسبی ترامپ از این موضع شد.

اواسط سال ۲۰۱۵ بود که دولت امریکا لایحه بودجه‌ای ارائه داد که مورد موافقت نمایندگان هر دو حزب در کنگره قرار گرفت. به‌موجب این لایحه این کشور فروش میلیون‌ها بشکه از ذخایر استراتژیک نفت خام خود را بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۵ در دستور کار دولت قرار داد.

این طرح که در قالب لایحه منتشره از سوی کاخ سفید قابل‌دسترسی از پایگاه اینترنتی این نهاد است شامل فروش ۸ درصد از ذخایر ۶۹۵ میلیون بشکه‌ای این کشور می‌شود که در چهار مکان مختلف به موازات خلیج مکزیک نگهداری می‌شوند. بنا بر گزارش پترونیوز فروش این منابع از سال ۲۰۱۸ با نرخ سالانه پنج میلیون بشکه آغاز می‌شود که تا سال ۲۰۲۳ به ۱۰ میلیون بشکه رسیده و در کل ۵۸ میلیون بشکه از ذخایر را شامل می‌شود. طبق این لایحه وجوه حاصله نیز در صندوق خزانه‌داری کل سپرده‌گذاری می‌شوند.

این دومین باری است که امریکا از ذخایر خود برای تأمین مالی استفاده می‌کند. این ذخایر به‌عنوان یک قدرت خنثی‌کننده مقابل قدرت تولیدکنندگان عرب پس از بحران نفتی ۱۹۷۳ ایجادشده‌اند. هم‌چنین ممکن است امریکا مقادیر بیشتری از این نفت را برای تأمین مالی یک برنامه دو میلیارد دلاری از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ برای مدرن سازی ذخایر استراتژیک از قبیل احداث خطوط لوله جدید، به فروش برساند.

منتقدان این طرح ازجمله تحلیل‌گران نفتی و مقامات سابق وزارت انرژی امریکا مدعی‌اند استفاده از این ذخایر زیرزمینی به‌عنوان یک حساب بانکی باعث کاهش اثرگذاری آن برای اهداف تعیین‌شده می‌شود که همان مقابله با شوک عرضه نفت است.

    پیش‌بینی‌شده است که برای نیمه دوم ۲۰۱۹ و با افزایش میزان بیشتر تولید در آمریکا و نیز برزیل و همچنین عملیاتی کردن میدان "جان سوردراپ" نروژ در دریای شمال، میزان عرضه کشورهای غیر عضو اوپک، پتانسیل بیشتری را برای رشد نشان دهند و به رشد ۲.۱۴ میلیون بشکه‌ای در روز که برای سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی‌شده است، ادامه دهد.

وزارت انرژی امریکا که وظیفه نظارت بر ذخایر را به عهده دارد در سال ۲۰۱۵ مدعی شد امریکا به‌طور متوسط ۲۹.۷ دلار برای هر بشکه از این نفت پرداخته است. اما پس ازلحاظ نمودن تورم و عوامل دیگر، به نظر تحلیل گران این قیمت معادل ۷۴ دلار خواهد بود. باوجود قیمت‌های جاری میزان اضافه برداشت از این ذخایر برای اجرای پروژه مدرن سازی معادل ۴۵ میلیون بشکه خواهد بود که میزان کل برداشت را به ۱۵ درصد حجم کل ذخایر خواهد رساند.

ترامپ در بن‌بست تحریم نفتی ایران
با آغاز تحریم‌های نفتی ترامپ علیه ایران اما واکنش بازارهای جهانی به این اقدام با پیش‌بینی‌های امریکا هم‌جهت نبود و قیمت نفت رو به کاهش گذاشت. دولت ترامپ علیرغم تلاش فراوان برای راضی کردن اوپک به افزایش تولید نفت نتوانست جایگزین مناسبی برای مشتریان نفت ایران پیدا کند. حتی برنامه‌های ترامپ برای جایگزین کردن عربستان به‌جای ایران نیز به این نتیجه رسید که ظرفیت تولید عربستان محدود بوده و باوجود تقاضای رو به افزایش بازار و شرایط تولید نفت در لیبی، ونزوئلا و نیجریه، حتی با ظرفیت کامل خود نیز نمی‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد.

ازاین‌رو ترامپ برای ادامه فشار به ایران و صفر کردن صادرات نفت مجبور شد استفاده از ذخایر استراتژیک خود را نیز برای تأمین نفت مشتریان آسیایی ایران و افزایش فشارها بر کشورمان در دستور کار قرار دهد.

مایک پمپئو نیز ماه گذشته پس از اعلام لغو معافیت‌های نفتی ایران مدعی شد که آمریکا اکنون خود نیز به یک صادرکننده بزرگ نفت تبدیل‌شده و می‌تواند در کنار عربستان به تنظیم بازار نفت کمک کند. اما محدود بودن ذخایر استراتژیک آمریکا و هزینه‌های متحمل بر این کشور برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان آسیایی این روزها به بزرگ‌ترین دغدغه سیاستمداران آمریکایی تبدیل‌شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین