|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۲۶۸۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
برخی سناتورهای جمهوریخواه مخالف این اقدام احتمالی دموکرات‌ها هستند و معتقدند ایالات متحده آمریکا هم اینک هم با ایران در حال جنگ است و ترامپ این صلاحیت را داراست که در مواقع لازم به تشخیص خود برای تأمین امنیت کشور دست به اقدام نظامی علیه ایران بزند.
«رئیس جمهور آمریکا، رهبر انقلاب اسلامی، فرماندهان سپاه و وزیر امور خارجه ایران را تحریم کرد!»، «سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه: تحریم رهبری و وزیر خارجه هیچ ضمانت اجرایی ندارد»، «اقدام سناتورهای دموکرات آمریکایی برای جلوگیری از جنگ با ایران» و «منازعه ایران و آمریکا و سرنوشت ۱+۵» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول ساعت گذشته است.

‌گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته‌ترین گزارش‌های پایگاه‌های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده‌ای از این گزارش‌ها را انتخاب و منعکس کرده است.

رئیس جمهور آمریکا، رهبر انقلاب اسلامی، فرماندهان سپاه و وزیر امور خارجه ایران را تحریم کرد!

پایگاه خبری تحلیلی «تابناک» گزارش داد: رئیس جمهور آمریکا در حالی پس از انهدام پهپاد متجاوز به حریم هوایی ایران، بار دیگر از مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران سخن به میان آورده بود که در اقدامی شتابزده و خلاف اصول سیاسی، با صدور یک فرمان اجرایی، رهبر انقلاب اسلامی ایران، بیت رهبری، هشت فرمانده سپاه پاسداران و وزیرامورخارجه ایران را تحت تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا قرار داد.

فرمان‌های اجرایی رئیس جمهور آمریکا در خاک آمریکا، در حکم قانون است؛ اما بر خلاف قوانین کنگره، تداوم آن بسته به نظر رئیس جمهور است و در صورت تغییر دونالد ترامپ، رئیس جمهور بعدی به سادگی می‌تواند این فرمان‌ها را معلق یا لغو کند و به همین دلیل عمر آنها می‌تواند به اندازه عمر سیاسی ترامپ و میزان ماندگاری‌اش در اتاق بیضی کاخ سفید باشد. به نظر می‌رسد کنگره آمریکا از این تصمیمات سیاسی شتابزده ترامپ حمایت نمی‌کرده و به همین دلیل، او ترجیح داده به جای تصویب تحریم‌های تازه در کنگره، به فرمان اجرایی بسنده کند.

تحریم‌های تازه آمریکا عملاً تأثیری بر فرمانده کل قوا و فرماندهان نظامی ایران نخواهد داشت، چون مناسبات مالی بین المللی و همچنین سفری به آمریکا ندارند؛ اما محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران با توجه به این تحریم‌ها، ویزای آمریکا دریافت نخواهد کرد و در طول سفرهای کاری، امکان تبادلات بانکی و مالی نخواهد داشت. البته با توجه به پروتکل سازمان ملل، آمریکا همچنان مکلف خواهد بود به وزیرامورخارجه ایران ویزا اهدا کند و ظریف همچنان در این محدوده از نیویورک می‌تواند حضور یابد.

تحریم وزیر امور خارجه ایران در کنار رهبر انقلاب و فرماندهان سپاه پاسداران، احتمالاً پس از حضور مؤثر وزیر امورخارجه ایران در نیویورک و مجموعه گفت‌وگوهایی است که با پرمخاطب‌ترین رسانه‌های این کشور انجام داد و اثر روانی مؤثری بر اقدامات یکجانبه و تروریسم اقتصادی آمریکا داشت. آمریکا درصدد است که هرگونه ابتکارعمل از ایران در مقابله با تحریم‌ها و هرگونه امکان واکنش مؤثر بین‌المللی به این اقدامات خلاف قوانین بین‌المللی را سلب کند، ولی تاکنون با وجود «کمپین فشار حداکثری» در این زمینه موفق نبوده است.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه: تحریم رهبری و وزیر خارجه هیچ ضمانت اجرایی ندارد؛ ترامپ حیثیت شهروندان آمریکا را به تمسخر گرفته است

پایگاه خبری تحلیلی «نامه‌نیوز» در گفت‌وگو با رامین مهمان‌پرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه، آورده است: شب گذشته دولت آمریکا تحریم‌هایی علیه رهبر انقلاب و چند تن از فرماندهان سپاه وضع کرد و اینگونه اعلام شد که احتمالاً در روزهای آینده محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز تحریم می‌شود.

مهمان‌پرست باور دارد که تحریم جدید آمریکا هیچ ضمانت اجرایی ندارد و گفت: «تحریم‌های اخیر آمریکا بسیار تعجب‌آور است زیرا تحریم مقام معظم رهبری و دفتر ایشان و تحریم وزیر امور خارجه کشورمان هیچ ضمانت اجرایی ندارد. وزیر امور خارجه وظیفه ذاتی‌اش برقراری روابط دیپلماتیک با کشورهای مختلف است و در انجام این وظیفه باید سفر کند و با مقامات مختلف مذاکره کند؛ از این‌رو تحریم چنین فردی نه‌تنها امکان‌پذیر نیست، بلکه با عقل هم سازگاری ندارد. البته شاید ایالات متحده آمریکا بخواهد این تحریم را برای روابط دوجانبه خود اِعمال کند که در این صورت کشور ایران سال‌هاست که روابط رسمی ندارد؛ اگر هم بنا این باشد که از تردد وزیر خارجه ایران به نیویورک برای حضور در سازمان ملل ممانعت شود که این کار کاملاً غیرقانونی است زیرا سازمان ملل مستقل از آمریکاست و تنها محلش در نیویورک واقع شده است و آمریکا وظیفه دارد تا تمام امکانات را برای حضور مقامات کشورهای مختلف فراهم کند. البته اقدامات اخیر ترامپ و تیم همراهش آنقدر به دور منطق سیاسی و قواعد بین‌المللی بوده است که حتی تحریم‌های اخیر هم چندان انسان را حیرت‌زده نمی‌کند چون هر عمل عجیبی از او برمی‌آید. واقعًا ترامپ حیثیت شهروندان آمریکا را به تمسخر گرفته است و از اعتبار آمریکا در سطح جهانی می‌کاهد. رفتارهای ترامپ هشداری برای مردم آمریکاست که جلوی او را بگیرند زیرا افکار عمومی دولت‌ها و مردم کشورهای جهان درباره ایالات متحده آمریکا قضاوت خوبی ندارند».

مهمان‌پرست در پاسخ به این پرسش که آیا با تحریم رهبری و وزیر امور خارجه باب هرگونه گفت‌وگو در هر سطحی با آمریکا بسته شد یا خیر، اظهار کرد: «آمریکا باید پاسخگوی رفتار غیردیپلماتیک خود باشد. تحریم مقام معظم رهبری و وزیر امور خارجه نشان می‌دهد که تمام ادعاهای این کشور مبنی بر مذاکره دروغ بوده است. اگر آمریکایی‌ها اهل مذاکره بودند در برجام می‌ماندند. برجام یک تفاهم دو طرفه میان ایران، کشورهای اروپایی و آمریکاست و گرچه می‌توان به آن نقدهایی داشت اما به هرحال تمام کشورهای مورد بحث بر سر آن توافق کردند. ترامپ بدون هیچ دلیل موجهی از برجام خارج شد و همین عمل او نشان می‌دهد که از اساس به مذاکره اعتقاد ندارد و این نخستین باری نیست که دولت فعلی آمریکا خلاف تعهدات بین‌الملی‌اش عمل کرده است؛ برای مثال به یاد داریم که ترامپ به تعهدات محیط زیستی آمریکا در قبال اروپایی‌ها عمل نکرد یا از انجام بسیاری از تعهدات دولت آمریکا نسبت به روسیه، چین و کشورهای آمریکای جنوبی سرباز زد.وقتی تمام این موارد را کنار هم می‌گذاریم، درمی‌یابیم که ادعاهای ترامپ درباره ضرورت مذاکره بی‌اساس است و همان‌طور که مقام معظم رهبری اشاره کردند او حتی شایسته تبادل پیام هم نیست. دولت آمریکا مسیر اشتباهی را در پیش گرفته است و تصور می‌کند که در چاچوب‌های بین‌المللی اِعمال زور می‌تواند تعیین‌کننده باشد؛ درصورتی که چنین نیست».

اقدام سناتورهای دموکرات آمریکایی برای جلوگیری از جنگ با ایران

تارنمای خبری «عصر ایران» در گزارشی آورده است: سناتورهای دموکرات آمریکا در حال بررسی گزینه اعمال «فیلی باستر» (نوعی تاکتیک سیاسی برای گروکشی لوایح دولت -شبیه به «آبستراکسیون» - بین نمایندگان سنای آمریکا که مانع تصویب لوایح دولت در موعد قانونی می‌شود) روی لایحه بودجه دفاعی دولت ترامپ در هفته جاری هستند تا با گروکشی روی بودجه دفاعی ترامپ، قانونی را برای منع حمله خودسرانه ترامپ علیه ایران به تصویب سنا بگذرانند.

به گزارش عصرایران به نقل از سی‌ان‌ان، سناتور دموکرات «تام اودال» که یکی از شش سناتور دموکراتی بود که روز دوشنبه (دیروز) به آغاز بحث بودجه دفاعی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۰ رأی منفی داده است، در این باره گفته است: «طبق گفته خود رئیس جمهوری، ما تنها ۱۰ دقیقه با آغاز یک جنگ دیگر در خاورمیانه بدون کسب مجوز قانونی از کنگره آمریکا فاصله داشتیم.»

برخی سناتورهای جمهوریخواه مخالف این اقدام احتمالی دموکرات‌ها هستند و معتقدند ایالات متحده آمریکا هم اینک هم با ایران در حال جنگ است و ترامپ این صلاحیت را داراست که در مواقع لازم به تشخیص خود برای تأمین امنیت کشور دست به اقدام نظامی علیه ایران بزند.

گفتنی است سناتورهای دموکرات در سال ۲۰۱۵ و پس از انعقاد توافق برجام بین ایران و گروه ۱+۵ نیز تجربه‌ای مشابه را از سرگذراندند و در واکنش به مخالفت اکثریت جمهوریخواه سنا با تصویب بی کم‌وکاست برجام، با ارائه نطق‌های طولانی مانع ورود سناتورهای جمهوریخواه به دستور بررسی برجام در سنا شدند و مهلت قانونی بررسی سنای آمریکا را با این ابزار (فیلی باستر) دور زدند. در آن زمان باراک اوباما نیز تهدید به وتوی رد احتمالی برجام از سوی سناتورهای کنگره کرده بود.

منازعه ایران و آمریکا و سرنوشت ۱+۵

وب سایت خبری «فرارو» در این گزارش آورده است: امروز با اوج‌گیری تنش‌ها میان تهران و واشنگتن و نزدیک شدن پایان مهلت ایران، گروه ۱+۵ بار دیگر با یک پیچ سرنوشت‌ساز مواجه شده است. اگر ایران اجرای برخی تعهدات را متوقف کند، آیا اعضای باقیمانده در توافق هسته‌ای از آمریکا حمایت می‌کنند؟ آیا این اعضا می‌توانند به ایران در دور زدن تحریم‌های آمریکا کمک کنند؟ اگر نمی‌توانند، پس چگونه باید برجام را حفظ کرد؟ واکاوی مواضع اخیر پنج کشور چین، روسیه، آلمان، فرانسه و بریتانیا، می‌تواند پاسخ پرسش‌های فوق را روشن کند. همه این پنج کشور، قاطعانه با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای مخالفت کردند. اما در هفته‌های اخیر تحولاتی رخ داده است که مواضع آن‌ها در برابر ایران و توافق هسته‌ای را مبهم کرده است.

چین

از میان اعضای برجام، چین از همه محتاطانه‌تر عمل می‌کند و جز در موارد معدود، حتی از اظهارنظر درباره تنش‌ها در خلیج فارس خودداری می‌ ‎ کند. در مسئله برجام، چین دو هدف را دنبال می‌کند: استمرار پایبندی کامل ایران به برجام و جلوگیری از شعله‌ور شدن یک نزاع در خلیج فارس. حدود یک هفته پیش، وانگ یی، وزیر خارجه چین، از ایران خواست که به توافق هسته‌ای پایبند بماند و از آمریکا هم درخواست کرد که برای حل کردن چالش‌ها از «فشار شدید» استفاده نکند.

روسیه

بر خلاف چین، لحن و ادبیات روسیه در روزهای اخیر تغییر کرده است. روس‌ها، آشکارا جانب ایران را گرفته و به آمریکا هشدار می‌دهند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، اخیراً اعلام کرده که کشورش حاضر است در فروش نفت به ایران کمک کند. علاوه بر این، الکساندر شرین، معاون اول کمیته دفاعی دومای روسیه، گفته است با توجه به استقرار سامانه موشکی «پاتریوت» آمریکایی در خاورمیانه، ایران به سامانه دفاع ضدهوایی «اس -۴۰۰» نیاز دارد.

روز دوشنبه آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کند. ریابکوف، این تحریم‌ها را محکوم و از سختگیری اروپا علیه ایران هم ابراز تأسف کرد. این مقام روس، با بیان اینکه تحریم‌های یکجانبه آمریکا «غیرقانونی» است، افزود: «اکنون ما شاهد این هستیم که اعضای اروپایی برجام تحت تأثیر آمریکا در برخی از جنبه‌ها رویکرد سختگیرانه‌ای نسبت به ایران پیدا کرده‌اند، که این اتفاق نگران کننده‌ای است.»

بریتانیا، آلمان و فرانسه

پس از خروج آمریکا از برجام، بریتانیا در کنار فرانسه و آلمان، تلاش کرد از نفوذ خود برای آرام کردن وضعیت استفاده کند. اما با افزایش تنش‌ها در یک ماه گذشته، موضع بریتانیا تغییر کرده است. یک منبع نزدیک به دولت آمریکا به روزنامه تایمز گفت: «معمولا هنگامی که با مقامات بریتانیایی دیدار می‌کنم، احساس می‌کنم که با فرانسوی‌ها یا آلمانی‌ها صحبت می‌کنم. اما این امر در هفته‌های اخیر عوض شده است.» این منبع در ادامه مدعی شد لحن بریتانیا در محافل علنی و خصوصی تغییر کرده است.

آلمان، کم و بیش مواضع مشابهی اتخاذ کرده است. چندی پیش، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، مدعی شد شواهد مهمی وجود دارد که ایران در حمله به نفتکش‌ها نقش داشته است. افزون بر این، مرکل گفته است خروج ایران از برجام بدون تبعات نخواهد بود. این اظهارات در حالی بیان شد که آلمان رسماً به ایران گفته است اروپا نمی‌تواند منافع اقتصادی ایران را تأمین کند. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در آخرین خود به تهران، به صراحت گفت: اروپا نمی‌تواند برای ایران معجزه کند.

در این میان، موضع فرانسه اندکی متفاوت است. مواضع این کشور در حال حاضر به ابراز نگرانی از تشدید تنش‌ها محدود است. فرانسه، برخلاف آلمان وبریتانیا به اظهارات مبهم و دیپلماتیک روی آورده و در ماجرای انفجار نفتکش‌ها از اتهام‌زنی به ایران خودداری کرده است. اما اگر ایران گام‌های بعدی هسته‌ای خود را بردارد و برخی تعهدات هسته‌ای را تعلیق کند، بعید است که فرانسه با بریتانیا و آلمان ساز مخالف بزند. این سه کشور، همواره تلاش می‌کنند در زمینه پرونده هسته‌ای ایران مواضع مشترکی اتخاذ کنند.

چرا ایران برای روسیه مهم است؟

پایگاه خبری «شفقنا» در گفت و گو با عبدالله رضیان، عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، آورده است: این نماینده مجلس در خصوص توسعه همکاری بین ایران و روسیه، گفت: یکی از این کشورهایی که می‌توانیم از ظرفیت آن به خوبی بهره مند شویم، روسیه است. این کشور با سیاست‌های یکجانبه گرایانه آمریکا مخالف است و با جمهوری اسلامی ایران هم نسبت خوبی از جهت روابط خارجی ایجاد کرده است.

او ادامه داد: رئیس جمهور روسیه در جهت کاهش تأثیرات منفی تحریم‌های آمریکا اعلام کرده که از ارز بومی و پولی غیر از دلار در مبادلات تجاری استفاده می‌کند که این کار می‌تواند در قرارداد دو جانبه بین ایران و روسیه تأثیر مثبتی داشته باشد.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موانع سیاسی بر سر راه صادرات ایران به روسیه وجود ندارد اظهار کرد: موانع موجود بر سر راه مبادلات، بیشتر تجهیزات و امکانات است و زیرساخت‌های صادراتی ما به روسیه مقداری با مشکل مواجه است. مثلاً در تجارت مرکبات، کانتینرهای یخچال دار کم داریم یا اینکه هلدینگ های تجاری نداریم که بخواهد آنها را به روسیه صادر کنند. لذا باید هلدینگ با برندسازی مطابق با استانداردهای بهداشتی روسیه داشته باشیم تا بتوانیم تجارت کنیم؛ لذا این موانع سخت افزاری وجود دارد ولی از نظر روابط تجاری سیاسی مشکلی نداریم.

رضیان در رابطه با لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به موافقت‌نامه اقتصادی اوراسیا اظهار کرد: کشورهای جدا شده از شوروی سابق هم ظرفیت‌های مناسبی برای صادرات دارند؛ البته ممکن است ظرفیت جمعیتی آنها به نسبت روسیه خیلی بالا نباشد ولی به هر جهت می‌تواند هدفی باشد که بتوانیم این امکان را فراهم کنیم که با همکاری این سازمان منطقه‌ای ظرفیت صادراتی را به این کشورها نیز افزایش دهیم.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: خود روسیه علاقه مندی بالایی برای تجارت با ایران دارد، اما باید این واقعیت را پذیرفت که مقداری کشور ایران ضعف دارد. ما سالانه تقریباً ۴ میلیون تن تولید مرکبات داریم که ۲ میلیون آن مازاد بر مصرف است که اگر بتوانیم زیر ساخت‌های لازم برای صادرات را فراهم کنیم، روسیه آمادگی واردات این مرکبات را دارد چراکه مرکبات در این کشور خیلی تولید نمی‌شود.

ارز ۴۲۰۰ تومانی هنوز به کالاهای اساسی اختصاص نیافته است

وب سایت خبری «شفقنا» در گفت و گو با سید حسن حسینی شاهرودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، آورده است: وی در مورد دلار ۴,۲۰۰ تومان اظهار کرد: بر اساس آنچه که ما گزارش داریم هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی مثل گوشت و مرغ تخصیص پیدا نکرده است وگزینه اول که در قانون بودجه قید شده بود مبنی بر اینکه دولت موظف است اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی را تخصیص می‌دهد فرایند لازم را برای ثبت سفارش، تخصیص ارز، انتقال ارز، خرید و انتقال کالا به داخل و توزیع متوازن آن در بین اقشار هدف اتخاذ کند، اما هنوز اجرای این فرایند را شاهد نیستیم.

او در ادامه افزود: بانک مرکزی اعلام کرده که سامانه لازم را برای این امر ایجاد کرده است درحالی که ما هنوز سامانه‌ای را ندیدیم؛ طبیعتاً دولت باید به دنبال حذف ارز ترجیحی باشد و مابه‌التفاوت آن را به شکل ریالی در کارت یارانه اقشار آسیب پذیر و اقشار هدف که واریز کند. لذا این موضوع در دستور کار کمیسیون اقتصادی است تا از روند اجرای مباحث تنظیم بازار، تخصیص ارز ترجیحی و توزیع کالاهای اساسی توسط دولت اطلاع یابد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص طرح‌های مهمی که در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دارد خاطرنشان کرد: طرح جامع اصلاح نظام بانکداری مراحل آخر را در کمیسیون طی می‌کند و امیدواریم ظرف یک ماه آینده در دستور کار صحن قرار گیرد؛ اما اولویت اول کمیسیون اقتصادی، قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و صندوق‌های مکانیزه فروش است و چون این ۳ قانون مراحل نهایی را در کمیسیون طی می‌کند زودتر از اصلاح نظام بانکداری به صحن می‌آید.

باهنر: جبهه‌ای که بیشترین آزار را به امام (ره) رساند، تحجر بود

پایگاه اطلاع رسانی و خبری «جماران» در گفت و گو با محمدرضا باهنر، نماینده مجلس، آورده است: به بهانه سی امین سالگرد ارتحال امام خمینی (س) و در آستانه سالگرد شهدای هفتم تیر ماه، برای بازخوانی بخشی از اندیشه‌های امام خمینی (س) به سراغ کسی رفتیم که در هفت دوره از ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی تاکنون حضور داشته است؛ و در سوالات این گفت و گو سعی کردیم ضمن پرداختن به معنا و مصادیق «تحجرستیزی در دیدگاه امام خمینی (ره)» برخی از مسائل روز کشور از جمله تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه کشورمان نظر و تحلیل دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین را جویا شویم.

آقای مهندس به نظر شما کدام بُعد شخصیت امام (ره) در مقطع فعلی مغفول واقع شده است؟

در جواب سوال شما که «کدام بُعد شخصیت امام (ره) امروز مغفول مانده؟» من همین یک جمله را می گویم که خالص و مخلص کار کردن برای خدا مقداری غریب شده و کسی که کار می‌کند حتماً توقعی دارد و موقعیتی می‌خواهد. نمی‌خواهم بگویم همه، ولی خیلی افراد هستند که خدمت کردن به خلق خدا را صرفاً برای رضای خدا انجام نمی‌دهند. ان شاء الله باید این را اصلاح کنیم.

به نظر می‌رسد یکی از ابعاد شخصیت حضرت امام (ره) «تحجر ستیزی» ایشان بود. شما به عنوان یک فعال سیاسی اصولگرا، بفرمائید که به نظر شما معنا و مصادیق این تحجرستیزی در زمان امام (ره) چه بود؟

اگر به پیش از پیروزی انقلاب برگردیم، حضرت امام (ره) تنها با شاه و قدرت جهنمی شاه جنگید؛ در حالی که امام (ره) به طور همزمان در سه جبهه می‌جنگید. یکی از آنها جبهه شاه، مستکبرین و ساواک بود. گروه دیگری که قبل از پیروزی انقلاب در برابر امام (ره) ایستاده بودند و کارشکنی می‌کردند و همراهی نمی‌کردند، بچه کمونیست‌هایی بودند که تحت تأثیر مکاتب الحادی کار می‌کردند.

خود ما یادمان هست که قبل از انقلاب در دانشگاه‌ها تعدادی از سوسیالیست‌ها، کمونیست‌ها و مارکسیست‌ها مدعی بودند که با تکیه بر دین نمی‌شود انقلاب کرد. می‌گفتند دین افیون ملت‌ها است و نمی‌گذارد کسی برای آزادی و عدالت مبارزه کند. اصولاً دین را الایاذ بالله از اعمال شیطانی می‌دانستند و می‌گفتند اگر می‌خواهی انقلابی باشی اول باید دین را کنار بگذاری.

جبهه سوم، که بیشترین آزار را به امام (ره) رساند، جبهه تحجر بود؛ حتی حوزه‌های علمیه ما متأسفانه یک سری آدم‌هایی تربیت می‌کردند که به شدت متحجر بودند. من یادم هست که تا چند سال قبل از پیروزی انقلاب بعضی‌ها روزنامه خواندن و یا گوش دادن به رادیو را کفر می‌دانستند. از طرف دیگر می‌گفتند که ساحت دین را نباید به سیاست آلوده کرد. می‌خواستند آن چنان قدسی فکر کنند که می‌گفتند دین اصلاً نباید با مسائل دنیوی درگیر شود.

یک زمانی متحجرین می‌گفتند که با مشت نمی‌شود روی سندان کوبید و یا با مشت نمی‌شود به جنگ درفش رفت. امام (ره) می‌گفت که عاشورا نشان داد خون می‌تواند بر شمشیر پیروز شود. یعنی نرمی و لطافت و استدلال می‌تواند بر پیچیده‌ترین سلاح‌ها پیروز شود. امروز ایران اسلامی و نیروهایی که ایران از آنها حمایت می‌کند، دارند مقاومت می‌کنند. یعنی ما در مقاومت سود برده‌ایم و همواره پیشرفت کرده‌ایم. پیام امام (ره) مقاومت و ایستادگی است.

مجید انصاری: لایحه شفافیت باید زودتر تصویب می‌شد؛ کامبیز نوروزی: افشا و انتشار اطلاعات نیازی به قانون ندارد، اراده می‌خواهد

وب سایت خبری «جماران» در گفت و گو با مجید انصاری و کامبیز نوروزی، حقوق دانان در مورد لایحه شفافیت آورده است: لایحه شفافیت قصد این را دارد که اطلاعات، صلاحیت‌ها، رفتارها و عملکردهای مؤسّسات عمومی و خصوصی که خدمات عمومی را بر عهده دارند را در معرض دسترسی عموم مردم یا مراجع نظارتی قرار دهد. از نکات جالب توجه این لایحه آن است در آن هیچ نهاد عمومی مستثنی نشده‌اند. حتی نهادهای زیر نظر رهبری نیز باید در چارچوب قوانین و مقررات مشخص شده نسبت به شفافیت عملکرد خود اقدام کنند.

مجید انصاری، معاون حقوقی حسن روحانی در دولت یازدهم در این گفت و گو با بیان اینکه لایحه شفافیت از اواسط دولت یازدهم مطرح شد، اظهار کرد: لایحه شفافیت یکی از کارهایی بود که از ابتدا در اولویت دولت آقای روحانی بود. این لایحه به تحکیم حقوق شهروندی کمک می‌کند چراکه هم حق شهروندان است که اطلاعات لازم در اختیار آنها قرار بگیرد و هم به دستگاه‌های ذی ربط برای اعمال نظارت برای مبارزه با فساد کمک می‌شود. کامبیز نوروزی نیز گفت: هم قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و هم لایحه شفافیت به خاطر آنکه به ساختار پنهان کاری در سازمان‌های حکومتی توجه ندارند نتوانسته‌اند درک درستی از مساله پنهان کاری داشته باشد. در نتیجه لایحه شفافیت نیز مثل قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات متن بی اثری خواهد بود و به شکست می‌انجامد.

اما کامبیز نوروزی، حقوقدان لایحه شفافیت را به لایحه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تشبیه می‌کند و معتقد است لایحه جدید نیز متنی آشفته و بی اثر دارد. این حقوقدان می‌گوید: هم قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و هم لایحه شفافیت به خاطر آنکه به ساختار پنهان کاری در سازمان‌های حکومتی توجه ندارند نتوانسته‌اند درک درستی از مساله پنهان کاری داشته باشد. در نتیجه لایحه شفافیت نیز مثل قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات متن بی اثری خواهد بود و به شکست می‌انجامد.

نوروزی در ارتباط با مشکلات لایحه شفافیت گفت: اولاً آنکه این لایحه بسیار دچار پرگویی شده است. ثانیاً این لایحه به کانون‌های اصلی و عمده اطلاعات مهم توجه ندارد. از مسائل بسیار اصلی ما اطلاعات و تصمیمات اقتصادی است. این لایحه توجهی به این موضوع ندارد. این لایحه از کنار این پرسش به سادگی می‌گذرد که اساساً چرا این قانون دسترسی به اطلاعات و قانون ارتقا سلامت اداری با شکست مواجه شد؟ این یک ایراد بسیار بزرگ و نابخشودنی است.

وی ادامه داد: در این لایحه برای مقاماتی که پنهانکاری و مانع از انتشار اطلاعات می‌شود مجازاتی وجود ندارد. در واقع در ساختار بوروکراتیک و سیاسی پنهانکاران همچنان امنیت دارند. یک مثال ساده می زنم؛ یکی از بزرگترین اتفاقاتی که حدوداً در ۱۰-۱۵ سال گذشته اتفاق افتاده واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی تحت عنوان خصوصی سازی است. سازمان خصوصی سازی به شدت از انتشار اطلاعات مربوط به این خصوصی سازی که مربوط به دارایی‌های ملت است خودداری می‌کند. در هیچ جای لایحه شفافیت، الزامی ایجاد نمی‌شود که جایی مثل سازمان خصوصی سازی یا وزارتخانه‌ها یا نهادها و سازمانهای عمومی به مردم یا رسانه‌ها گزارش واقعی دهد.

صباح زنگنه: استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس تملق کشورهایی بود که تأمین مالی طرح‌های ترامپ را انجام می‌دهند

تارنمای خبری «جماران» در گفت و گو با صباح زنگنه، کارشناس مسائل بین المللی، آورده است: این کارشناس مسائل بین المللی، استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس توسط جان بولتون را یک حرکت تملق آمیز خلاف قوانین و مقررات بین المللی عنوان کرد و گفت: این کار در حقیقت یک اقدام تملق جویانه به کشورهایی است که تأمین مالی طرح‌های ترامپ و رژیم صهیونیستی را انجام می‌دهند.

صباح زنگنه در این گفت و گو در خصوص اهداف سفر جان بولتون به سرزمین‌های اشغالی اظهار داشت: حوادثی که در هفته گذشته اتفاق افتاد، معامله قرن و اجلاس گروه ۲۰ که قرار است در ژاپن تشکیل شود، موضوعاتی است که می‌تواند عوامل مؤثر در سفر بولتون به رژیم صهیونیستی باشد.

وی با تأکید بر اینکه افزایش تنش در خلیج فارس در نتیجه تحریم‌های ترامپ حاصل شده است، افزود: همه این حوادث سلسله دومینو واری بود که به جای برقراری امنیت و ثبات، اتفاقاً به ناامنی بیشتر دامن زد. طبعاً به نگرانی‌های رژیم صهیونیستی هم افزوده شد. چرا که این رژیم هنوز نتوانسته یک دولت حتی ائتلافی تشکیل دهد و ناگزیر است انتخابات دیگری را راه بیاندازد تا اوضاع سیاسی آن روشن شود. بولتون تلاش می‌کند در این شرایط اطمینان خاطری بدهد که آمریکا همچنان حامی آنها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بولتون در سخنرانی اخیر خود از نام جعلی برای خلیج فارس استفاده کرد، اظهار داشت: این کار در حقیقت یک اقدام تملق جویانه به کشورهایی است که تأمین مالی طرح‌های ترامپ و رژیم صهیونیستی را انجام می‌دهند. این حرکت تملق آمیز، خلاف قوانین و مقررات بین المللی و تاریخ و جغرافیای چند هزار ساله محسوب می‌شود و آثار تبلیغی و تخریب روابط و افزایش بدبینی‌ها در کشورهای منطقه را می‌تواند در پی داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران قاعدتاً باید با اعلام اعتراض رسمی به این نوع سخنان اقدام کند.

ساخت مصر باستان برای یک سریال در پایان دوران دکورسازی عظیم!

وب سایت خبری «تابناک» در این گزارش آورده است: شوخی تلخ ساخت مصر باستان برای یک سریال در پایان دوران دکورسازی عظیم سریال موسی (ع) در شرایطی مراحل پیش‌تولید را پشت سر می‌گذارد که عوامل دست‌اندرکار در تولید آن، از ساخت دو شهر اصلی مصر باستان برای این سریال سخن به میان آورده‌اند؛ رویکردی که نشان می‌دهد در دوران منسوخ شدن روش‌هایی نظیر ساخت دکورهای عظیم، بار دیگر قرار است هزینه‌ای کلان به کشور بابت تولید این دکورها تحمیل شود، حال آنکه با اندک توجهی به دانش روز سینما و استفاده از متخصصان جلوه‌های ویژه کامپیوتری می‌توان همچون دیگر پروژه‌های روز جهان، از چنین تحمیل هزینه‌ای پرهیز کرد.

سریال «موسی» (ع) که نخستین بار قرار بود توسط مرحوم فرج‌الله سلحشور ساخته شود، پس از فوت این کارگردان در کنترل احمد میرعلایی تهیه کننده و جمال شورجه کارگردان قرار گرفت و اکنون مراحل پیش تولید را در غیاب شورجه که خود کسالت دارد، پیگیری می‌شود. این سریال قرار است زندگی حضرت موسی (ع) را به تصویر بکشد و ظاهراً روایت قرآنی از حیات این پیامبر خدا در نگارش سناریو مورد استناد قرار گرفته است.

اکنون احمد میرعلایی تهیه‌کننده سریال «موسی (ع)» درباره این سریال نکات تکان‌دهنده‌ای را بیان کرد و گفته است: «طی روزهای آینده شروع کار ساخت کمپ را خواهیم داشت که مرکزی برای کارگاه‌ها و پشتیبانی اصلی تولید سریال خواهد بود. همچنین در آینده نزدیک، ساخت دکورها را نیز در دستور کار خواهیم داشت؛ دو شهر اصلی مصر در شهرک سینمایی ایجاد می‌شود و از دکورهای سریال «یوسف پیامبر» نیز استفاده می‌کنیم.»

اکنون انتظار می‌رود، مسئولین صداوسیما نیز خواستار تولید سریال موسی با تکیه بر دانش روز جلوه‌های ویژه کامپیوتری شوند که از قضا متخصصان آن به تعداد قابل توجهی در ایران وجود دارند اما به واسطه عدم تسلط اغلب کارگردان‌های کشورمان به شیوه‌های نوین فیلمسازی، شیوه پرهزینه سنتی دکورسازی در پیش گرفته می‌شود. باید دید در این زمینه شاهد بازنگری و تحول اساسی خواهیم بود یا با وجود کمبود بودجه صداوسیما، این سریال بدون توجه به نگاه کارشناسی، با شیوه دهه نود میلادی پیش تولید و تولید می‌شود؟ نمونه‌هایی از استفاده مؤثر از این تکنولوژی را در ادامه می‌بینید.

منازعه ایران و آمریکا؛ ایران چه باید کند؟

پایگاه خبری «فرارو» در گفت وگو با سید حمزه صفوی، کارشناس امنیتی و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، آورده است: به نظر می‌رسد در پی تشدید تنش بین ایران و آمریکا وضعیت امنیتی خلیج فارس از حالت عادی خارج شده است و کنترل حوادث ساده نیست. صفوی، معتقد است وضعیت امنیتی خلیج فارس در حال حاضر هم به ضرر آمریکا و هم به ضرر ایران است. این تحلیلگر مسائل بین الملل معتقد است از آنجایی که ترامپ صبغه نظامی و امنیتی ندارد، استراتژی مشخصی را نمی‌تواند در قبال امنیت منطقه پیش بگیرد و ایران در شرایط کنونی باید به جای تلاش برای ایجاد جریان جدیدی در نظام بین الملل با استفاده از جریان‌های ریشه دار جهانی، منطق مقابله با «یکجانبه گرایی» آمریکا را تقویت کند.

پس از حمله ایران به پهپاد آمریکا، ترامپ ابتدا از لغو حمله به ایران خبر داد و سپس اعلام کرد حمله «تعلیق» شده است. به نظر شما برنامه ترامپ در قبال ایران چیست؟ اگر بازهم از سوی ایران اقداماتی صورت گیرد، آمریکا وارد اقدام نظامی می‌شود؟

احتمال اینکه دو طرف وارد درگیری نظامی شوند بالا است. مجموع اظهارنظرهای دولت آمریکا (رئیس جمهور، وزارت دفاع و وزارت امور خارجه) نشان می‌دهد نظامی هماهنگ و یک استراتژی مشخص در مورد ایران وجود ندارد. ترامپ می‌گوید ایران خطای بزرگی انجام داد ۲ ساعت بعد حرف خود را تعدیل می‌کند. تغییر مواضعی که ترامپ نسبت به حرف‌های خودش و کابینه دارد، نشان می‌دهد دست کم در مورد ایران هیچ استراتژی مشخص و هماهنگ شده‌ای در دولت آمریکا وجود ندارد. چرا ترامپ استراتژی مشخصی ندارد؟ چون اون هیچ صبغه امنیتی، نظامی و سیاسی ندارد. همه این‌ها دست به دست هم داده تا پلن بزرگ برای مساله ایران وجود نداشته باشد.

یکی از دلایلی که ایران در شرایط فعلی مذاکره با آمریکا را نفی می‌کند همین است که نظام مشخصی در رفتار آمریکایی‌ها دیده نمی‌شود و آن‌ها از هنجارهای جهانی خارج شده‌اند. وقتی از نرم جهانی خارج شوید، قابل پیش بینی نیستید و وقتی قابل پیش بینی نباشید قابل برنامه ریزی نیستید، پس قابل مذاکره نیستید. این یک منطق جهانی است که بعد از جنگ جهانی دوم وجود دارد.

برخی مقامات روسیه بعد از ماجرای سرنگونی پهپاد اعلام کردند قصد فروش اس- ۴۰۰ به ایران دارند و حاضرند نفت ایران را بخرند. این در حالی است که پیشتر پوتین اعلام کرده بود «آتش نشان نیست» و ایران را از درگیری با آمریکا نفی کرده بود. تحلیل شما از رویکرد روسیه چیست؟

روسیه مساله ایران را در اشل بزرگ‌تر رقابت خودش با آمریکا می‌بیند. ایران به نوبه خود برای روسیه اهمتی ندارد بلکه ذیل اهمیت منافع ملی روسیه اهمیت دارد. در این شرایط ایران باید از ظرفیت رقابت و رویارویی این دو ابر قدرت برای خودش به نفع مصالح ملی استفاده کند.

به نظر می‌رسد گرم شدن روابط دیپلماتیک و سطوح امنیتی میان ایران و روسیه و حضور روحانی در اجلاس شانگهای تأثیراتی داشته است. موفقیت‌های دیپلماتیک در لایه‌های میانی می‌تواند وجود داشته باشد که بتوانیم به نوعی روس‌ها را متقاعد کنیم، یکجانبه‌گرایی آمریکا در کل منطقه به ضرر تک تک بازیگران، از جمله ایران و روسیه است.

معنای رقابت بین روسیه و آمریکا این نیست که روسیه طرف ایران را می‌گیرد. مهم‌ترین دستاورد ایران باید این باشد که روس‌ها، اروپایی‌ها و چینی‌ها را متقاعد کند که یکجانبه گرایی آمریکا بر مبنای نقض توافقات، هنجار شکنی و استراتژی بدون منطق برای نظم و امنیت کل جهان خطرناک است نه فقط ایران. ایران یک استثنا برای این ماجرا نیست بلکه اقدامات آمریکا روندی است که نظم و امنیت جهانی را تهدید می‌کند و نیاز است اقدامات هماهنگی نسبت به آن اتخاذ شود.

یکی از راهکارها این است که ایران به جای تلاش برای ایجاد یک روند جدید در سطح بین الملل از جریان‌های موجود استفاده کند؛ مثلاً جریان مخالفت با امپراطوری دلار. از مدت‌ها قبل بین کشورهای مختلف دنیا این بحث وجود دارد که باید انحصار دلار شکسته شود. الان وقت مناسبی است که ایران این پرسش را برجسته کند که جهان تا کی می‌خواهد به خاطر سیادت و معیار بودن دلار در مبادلات به آمریکا باج دهد؟

روسیه قبلاً با هند بحث کانال مالی خارج از دلار را پیگیری کرده است و الان وقت مناسبی است که ایران به این جریان بپیوندد و خود را بخشی از آن بداند نه اینکه شروع کننده جریان جدید باشد. چون جریان‌هایی که قبلاً جاری شده باشند از قدرت، استحکام و عمق زیادی برخوردار هستند. ایجاد مسیر یا رویکرد جدید برای ایران هزینه زا و زمانبر است. اما بسترهای مناسبی وجود دارد که این بسترها در لایه‌های مختلفی امنیتی، سیاسی و اقتصادی بین آمریکا و دیگر کشورها وجود دارد و ایران می‌تواند به نفع خود از آن‌ها استفاده کند.

لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین: در انتخاب ذوالنوری تبانی نشد

پایگاه خبری تحلیلی «نامه نیوز» در گفت و گو با مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس، آورده است: محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید بعد از انتخابات هیأت رئیسه سال چهارم با اشاره‌ای تلویحی فراکسیون مستقلین مجلس را فرصت طلب خواند و گفت «دیگر به فرصت طلبان اجازه سوءاستفاده از نام اصلاحات را نمی‌دهیم و مستقل به عرصه انتخابات می آییم».

جالب اینکه وقتی حشمت الله فلاحت پیشه نیز در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خاطر یک رأی کمتر رأی نیاورد، البته فلاحت پیشه تنها چهره میانه رویی در مجلس نبود که قربانی هم پیمانی امسال فراکسیون مستقلین و ولایی شد. اگر او یک مرتبه از این اتفاق ضربه خورد، علی مطهری دوباره طعم این ضربه را چشید. او هم کرسی نایب رئیسی مجلس را از دست داد و هم در کسب کرسی ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس فقط با یک رأی کمتر ناکام ماند.

در پاسخ به این انتقادها و گلایه‌ها مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس با نامه نیوز گفت و گو و بسیاری از نقدها را ناوارد خواند.

بعد از آنکه آقای ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شد، برخی رسانه‌ها این اتفاق را حاصل لابی گری آقای لاریجانی برای حفظ کرسی ریاست مجلس اعلام کردند، آیا این طور است؟

خیر، بعید می دانم چون آقای لاریجانی در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌ها هیچ دخالتی نداشت.

پس اینکه می‌گویند برای حذف گزینه‌های مدنظر فراکسیون امید، فراکسیون مستقلین و فراکسیون ولایی با هم تبانی کردند، صحت ندارد؟

خیر. من عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیستم ولی این قد می دانم که اصل کشمکش بین آقای فلاحت پیشه و آقای بروجردی بود و عوامل خارج کمیسیونی نقشی در نتیجه انتخابات هیأت رئیسه نداشتند.

آقای فلاحت پیشه گفته فقط یک نفر از اعضای فراکسیون مستقلین به او رأی داده است، آیا فراکسیون مستقلین تصمیم تشکیلاتی داشتند که به آقای فلاحت پیشه رأی ندهند؟

خیر، اعضای فراکسیون مستقلین در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌ها آتش به اختیار بودند. در واقع فراکسیون مطابق مصوبه خود هیچ دخالت تشکیلاتی نداشت.

یعنی برای فراکسیون مستقلین فرقی نمی‌کرد که آقای ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی شود یا آقای فلاحت پیشه؟

فراکسیون درباره انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌ها دخالت جمعی و ساماندهی شده نداشت. اعضا آزاد بودن که به تشخیص خود عمل کنند. حالا در جریان نیستم که چه کسی به چه کسی رأی داد. اگر فراکسیون در انتخابات هیأت رئیسه امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دخالت می‌کرد باید در جای دیگر نیز این کار را انجام می‌داد.

آقای ذوالنوری از جمله کسانی بود که پیش قدم شد و برجام را به طور نمادین در جلوی صحن مجلس به آتش کشید.

حالا این نظر خودش بود. برجام یک اراده ملی و تصمیم شورای عالی امنیت ملی بود و انجام هم شد. حالا کسانی مثل آقای ذوالنوری با برجام مخالف بودند. در بقیه مسائل هم همین طور است.

در کمیسیون فرهنگی آقای مطهری، در کمیسیون آموزش آقای عارف و در کمیسیون امنیت ملی آقای فلاحت پیشه رئیس نشد، برخی این اتفاقات را کنار هم می‌گذارند و به فراکسیون مستقلین انتقاد می‌کنند، نظر شما چیست؟

اصلاً به فراکسیون مستقلین مربوط نیست چون دخالتی در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌ها نکرد. افراد با همدیگر در کمیسیون‌های مختلف حلقه زنجیره‌ای به هم پیوسته بودند بنابراین توافقات و تفاهماتی با یکدیگر داشتند. اگر در فلان کمیسیون به فلان نامزد رأی داده شود، در کمیسیون دیگر رأی ها چه طور باشد. اینها بحث‌های به هم پیوسته نمایندگان با هم است و ربطی به فراکسیون‌ها ندارد. من خودم از عدم انتخاب آقای مطهری برای ریاست کمیسیون فرهنگی متأثر هستم، آقای مطهری فرد شاخصی است و در صحن علنی برای نایب رئیس دوم انتخاب نشد، شخصاً علاقه داشتم او رئیس کمیسیون فرهنگی شود اما این اتفاق نیفتاد. بالاخره مجلس است و از این اتفاقات زیاد داریم.

مخالف زورگویی و استبداد کانون وکلا هستیم؛ مؤسسات حقوقی برای تأسیس نیاز به اخذ مجوز از کانون وکلا ندارند

جامعه خبری تحلیلی «الف» در گفت و گو با حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی، آورده است: چندی پیش کانون وکلا از مؤسسات حقوقی که توسط اشخاص غیر وکیل تأسیس می‌شدند به دیوان عدالت اداری شکایت برد و خواستار لغو مجوز این‌گونه مؤسسات شد. اخیراً دیوان عدالت اداری رأی بر رد شکایت کانون وکلای دادگستری داده است و در رأی آمده است که برای تأسیس مؤسسه حقوقی نیازی به اخذ مجوز از کانون وکلا نیست و افراد غیر وکیل نیز می‌توانند چنین مؤسساتی را تأسیس کنند.

حسن نوروزی در خصوص شکایت کانون وکلا از مؤسسات حقوقی به دیوان عدالت اداری در گفت و گو با الف گفت: این کانون یک حالت استبدادی به خود گرفته است. کانون وکلا تنها خود را به‌عنوان متولی وکالت می‌شناسد و مرکز مشاوران قوه قضائیه را قبول ندارد.

وی در خصوص رأی دیوان عدالت اداری در خصوص اینکه برای تأسیس مؤسسه حقوقی نیازی به اخذ مجوز از کانون وکلا نیست گفت: نظر دیوان مورد تائید ما است و بنده نیز چنین نظری دارم. ما مخالف با این حالت استبداد و زورگویی کانون وکلا هستیم.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی ضمن تأکید بر لزوم فعالیت مرکز امور مشاوران جهت پر نمودن خلأ کمبود وکیل گفت: در ایران باید از بین هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۰۰ تا وکیل وجود داشته باشد که اکنون حدود ۷۰ وکیل داریم. لذا مرکز مشاوران در خصوص این کمبود وکیل، خلأ موجود را پر می‌کند. اکنون یا باید به‌اندازه‌ی کافی وکیل داشته باشیم یا باید به مرکز مشاوران مرکز داوری حقوقی بها دهیم که متأسفانه نداریم. لذا فعالیت مرکز مشاوران در خصوص جذب وکیل هیچ اشکالی ندارد و مورد تائید است. این مؤسسات حتماً باید در بازار خدمات حقوقی فعالیت داشته باشند و تمامی مؤسسات حقوقی مورد تائید ما هستند.

تذکر هنرمندان تا خواست مدیران؛ تئاتر شهر سامان می‌گیرد؟

وبگاه خبری «خبرآنلاین» گزارش داد: تئاتر شهر، محیطی که یادآور خاطرات شیرین و به یادماندنی از فعالیت‌های هنری سال‌های نه چندان دور در زمینه انواع و اقسام هنرهای نمایشی است، چند سالی است که حال خوشی ندارد، تئاتر شهر انگار درد دارد، دردی فروخفته که دیگر به استخوان رسیده است، گویی داستان این مرجع و مامن هنرمندان هم سرنوشتی تلخ دارد که پایانی جز نابودی برایش نمی‌توان متصور شد، درست مانند تمام آن تراژدی‌هایی که در سالن‌هایش روی صحنه رفتند.

غم‌انگیر است که انگار کسی یا سازمانی هم بنا ندارد حال نامساعدش را بهبود ببخشد یا برای مدتی مسکنی برای دردش پیدا کند تا شاید بار دیگر تئاتر شهر و محیط پیرامونش صلابت گذشته خود را بازیابد و در یکی از پرترددترین خیابان‌های تهران خودنمایی کند، اما حیف که انگار نه گوشی شنواست و نه چشمی بینا.

سال‌هاست که این محیط بیشتر از آنکه محل برگزاری رخدادهای فرهنگی و هنری باشد، به نمونه عینی برای مشاهده انواع و اقسام معضلات اجتماعی تبدیل شده است و در تازه‌ترین نمونه هم درگیری مسلحانه دو نفر باهم در حاشیه تئاتر شهر حسابی سر و صدا کرد تا بار دیگر این منطقه به کانون توجه‌ها تبدیل شود. این اتفاق اولین بار نبوده است و مسلماً با ادامه این وضعیت آخرین بار هم نخواهد بود، اتفاقی که از همان دقایق نخست که اخبارش پخش شد و واکنش‌های مختلف اهالی هنر و خانواده بزرگ تئاتر را به همراه داشت.

نخستین واکنش از سوی هیأت مدیره خانه تئاتر

مطابق انتظار همه منتظر صدور بیانیه یا واکنش هنرمندان فعال در زمینه مسائل صنفی بودند و دیری نگذشت که هیأت مدیره خانه تئاتر نامه سرگشاده‌ای را در واکنش به این اتفاق نامبارک خطاب به شهردار تهران منتشر کرد.

این هیأت مدیره در نامه خود با اشاره به اینکه این خانه (تئاتر شهر) دیگر امن نیست، محقق نشدن تذکراتشان را عامل رخ دادن چنین اتفاقی دانستند. در واقع اعضای هیأت مدیره خانه تئاتر معتقد بودند که بی‌توجهی به خواسته‌های معمولِ خانواده تئاتر، زیباترین و فرهنگی‌ترین مکانِ این شهر را به زشت‌ترین نقطه آن بدل کرده است. همچنین در بخش دیگری از نامه آمده بود: «اگر دیروز اقدام کرده بودیم، امروز با چنین فاجعه‌ای مواجه نبودیم.»

در پایان نامه هم از شورای اسلامی شهر تهران و شهردار وقت خواسته‌اند: «در اسرعِ وقت، تئاترشهر را به حال هوای سابقِ آن بازگردانده و همه دست‌فروشان را برای همیشه به نقطه مناسب‌تری انتقال دهید. ما در برابرِ آرامش و امنیتِ کارکنان این مجموعه، هنرمندان و شهروندانِ عزیز مسئولیم.»

ایرج راد رئیس هیات مدیره خانه تئاتر هم تأمین امنیت برای هنرمندان و دانشجویان را امری اساسی و ضروری برای محیط تئاتر شهر دانست و در گفت‌وگو با خبرآنلاین، با تاکید بر اینکه تئاتر شهر نام‌آورترین تئاتر تهران است و باید محیطش هم برازنده نامش باشد، بیان کرد: «علاوه بر تعداد زیاد افراد معتاد در محدوده تئاتر شهر، یکی از مشکلاتی که وجود دارد و سال‌هاست اهالی این حوزه به آن اعتراض دارند، بساط دست‌فروشانی است که هم شکل نامناسبی برای این محدوده به وجود می‌آورند و هم شلوغی متعاقب حضور این افراد ناامنی را در اطراف این مکان فرهنگی کشور بیشتر می‌کند.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین